نمایندگان مجلس که با اتهامات دخالت خارجی در داخل کشور دست و پنجه نرم می کنند، به دنبال ایده هایی به تایوان هستند

در حالی که یک هیئت چند حزبی متشکل از سیاستمداران کانادایی از تایوان به خانه بازمی‌گردند، نمایندگان پارلمان می‌گویند که این جزیره می‌تواند الگویی برای کانادا در مقابله با تهدید مداخله خارجی چین باشد.

در حال صحبت با CBC خانه مایکل چونگ، منتقد سیاست خارجی محافظه‌کار و جان مک‌کی، نماینده لیبرال – که ریاست کمیته دفاع ملی پارلمانی را بر عهده دارد، در حالی که آماده عزیمت می‌شدند، گفتند که تحت تأثیر رویکرد تایوانی برای مقاومت در برابر کمپین‌های اطلاعات نادرست قرار گرفته‌اند.

چونگ به مجری برنامه کاترین کالن گفت: «من فکر می‌کنم درس‌های زیادی وجود دارد که کانادا می‌تواند در مورد مداخله خارجی بیاموزد و چگونه جامعه و دولت باید به جامعه سخت‌گیرانه کانادا در برابر این مداخله‌ای که ما از سوی پکن تجربه می‌کنیم، واکنش نشان دهند.

پکن اصرار دارد که تایوان بخشی از چین است. اما رهبران تایوان ادعای حاکمیت پکن را رد می کنند و جزیره به صورت دموکراتیک اداره می شود.

این سفر که به عنوان بخشی از گروه دوستی کانادا و تایوان در پارلمان و همچنین شامل اعضای بلوک و NDP سازماندهی شد، تا حدی تحت الشعاع مانورهای نظامی هوایی و دریایی مقیاس بزرگ چین در هفته گذشته در نزدیکی تایوان قرار گرفت. گمان می‌رود که این رزمایش‌ها با سفر تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان به ایالات متحده در اوایل ماه جاری مرتبط باشد.

CBC News: خانه14:01نمایندگان مجلس کانادا از همسایه چین می شنوند و یاد می گیرند

هیئتی از نمایندگان پارلمان کانادا این هفته در تایوان نشستند، حتی زمانی که چین تمرینات نظامی را در نزدیکی این قلمرو انجام داد. مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار و جان مک‌کی، نماینده لیبرال، از تایوان به مجلس نمایندگان می‌پیوندند تا درباره سفر خود و تهدید چین صحبت کنند.

در یک مصاحبه جداگانه در رزماری بارتون زندهمک کی گفت که تهدید چین “جدی” است و این ابرقدرت در تلاش است تایوان را به یک کشور دست نشانده تبدیل کند. اما او مقامات تایوانی و به ویژه تسای را قوی و مصمم ستود.

او به خبرنگار ارشد سیاسی CBC گفت که جامعه بین‌الملل با تایوان بد برخورد می‌کند و می‌تواند بیشتر در نهادها و مشارکت‌های بین‌المللی مانند توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک ادغام شود.

مک کی در پاسخ به این سوال که آیا او نگران است که سفرهای سیاستمداران – مانند دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس وقت ایالات متحده در سال گذشته – ممکن است منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه شود، صریح گفت.

مک کی گفت: «من واقعا نگران این نیستم که چین در مورد این سفر چه فکری می کند یا ممکن است درباره این سفر فکر نکند. وی به مجموعه ای از نقاط تنش در روابط کانادا و چین، از جمله بازداشت مایکل کوریگ و مایکل اسپاور، جاسوسی صنعتی و ارعاب مهاجران چینی در کانادا اشاره کرد.

اسکات سیمون، استاد دانشگاه اتاوا و متخصص در مطالعه تایوان، در مصاحبه ای گفت که سفرهای سیاستمداران خارجی به تایوان مکرر اتفاق می افتد و مانورهای نظامی اخیر چین بیشتر به آب و هوای مناسب در این زمان از سال مربوط می شود.

او گفت: “چین به هر سفری پاسخ نمی دهد. آنها اساساً فقط به روابط آمریکا با تایوان علاقه دارند.”

نخست وزیر جاستین ترودو در اوایل این هفته حمایت خود را از سفر نمایندگان مجلس اعلام کرد و گفت: «بسیار مهم است که حمایت خود را از ارزش ها و اصول دموکراتیک در سراسر جهان نشان دهیم.»

ترودو گفت: اقدامات تهاجمی چین در تنگه تایوان و اطراف تایوان مشکل ساز است و ما واقعا امیدواریم تنش ها در منطقه کاهش یابد.

مک کی گفت که مهمترین نقطه این سفر ملاقات با وزیر امور دیجیتال تایوان بود. مک کی گفت که نمایندگان پارلمان کانادا دریافتند که تایوان از یک وزارتخانه واحد که مسئول پاسخگویی به حملات سایبری، هم در صنایع دولتی و هم در صنایع تحت نظارت دولت است، سود می برد.

مایکل چونگ، منتقد سیاست خارجی محافظه کار، گفت که کمپین های آموزشی رسانه ای تایوانی بر تفکر انتقادی در رسانه های اجتماعی تاکید دارد. او خاطرنشان کرد که رویکرد تایوانی به جای تنظیم پلت فرم های رسانه ای، بر مصرف کنندگان اطلاعات متمرکز است.

سیمون از دانشگاه اتاوا گفت که احتمالاً خیلی زیاد است که تایوان را «الگویی» برای کانادا بدانیم که بتوان از آن الگوبرداری کرد. اما او گفت این درست است که تایوان با عملیات نفوذی که از چین می‌آید مشکل بزرگی دارد و بنابراین تجربه بیشتری در برخورد با آن دارد.

او گفت: «انواع تأثیرات مختلف چینی وجود دارد که ادامه دارد، و البته این مشکل در تایوان بسیار جدی‌تر از کانادا است.

حتی با کنار گذاشتن مسئله نفوذ خارجی، سیمون گفت که رابطه کانادا و تایوان – که بندرت در خط مقدم گفتگوهای ملی کانادا قرار می گیرد – هنوز مهم است.

او گفت: «این در واقع یکی از قوی‌ترین روابط اقتصادی ما در جهان است. “[In Asia] این کشور بعد از ژاپن و کره جنوبی است، اما به عنوان یک شریک بسیار مهم برای کانادا حضور دارد.”

اتحاد در خارج، اختلاف در داخل

جبهه متحدی که توسط نمایندگان خارج از کشور به نمایش گذاشته شد، کاملاً در تضاد با کینه توزی در اتاوا قرار گرفت، زیرا سیاستمداران در کمیته در جریان شهادت کیتی تلفورد، رئیس دفتر ترودو در روز جمعه، درگیر شدند.

نمایندگان محافظه‌کار از پاسخ‌های تلفورد ابراز ناامیدی کردند و ظاهر او پس از یک بحث طولانی در کمیته مجلس نمایندگان در مورد بررسی ادعاهای دخالت خارجی چین در انتخابات کانادا رخ داد.

چونگ در پاسخ به سوالی درباره تقابل بین اقدامات خارج از کشور و داخلی، گفت که نمونه تایوانی راهنمایی هایی را در مورد نحوه واکنش دولت کانادا ارائه می دهد – با تاکید بر باز بودن و شفافیت.

تماشا | کتی تلفورد در مورد دخالت در انتخابات شهادت می دهد:

رئیس ستاد ترودو در مورد دخالت در انتخابات سوال کرد

کتی تلفورد، رئیس دفتر نخست‌وزیر، امروز در مورد آنچه جاستین ترودو در مورد تلاش‌های خارجی برای مداخله در انتخابات کانادا می‌دانست، مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفت. اما اطلاعات جدید کمی از شهادت او به دست آمد.

چونگ گفت: “من فکر می کنم این کلید مسیر کانادا به جلو است. این برای دولت است که در مورد آنچه دقیقاً در حال وقوع است، شفاف تر و بازتر عمل کند.” و من فکر می‌کنم اگر آن‌ها این رویکرد را در پیش بگیرند، کانادایی‌ها واکنش نشان می‌دهند و انواع تصمیم‌هایی را در زندگی روزمره و انتخابات خود می‌گیرند که انعطاف‌پذیری در برابر این نوع مداخله در دموکراسی ما را تضمین می‌کند.»

رقیب لیبرال او این دیدگاه را تکرار کرد. مک کی گفت: «من با مایکل موافقم. من همچنین اضافه می‌کنم که ما نمی‌توانیم تجمل حزب‌گرایی در این پرونده خاص را تحمل کنیم. اینها مسائل بحران ملی است و اگر ما به عنوان یک ملت دست به کار نشویم به ضرر ما خواهد بود.