نوجوان ادمونتون به قتل دختر 13 ساله با چاقو محکوم شد

دختر نوجوانی که نوجوان دیگری را در یکی از خیابان های ادمونتون در شمال شرقی به ضرب چاقو زخمی کرد، یک سال دیگر در حبس و پس از آن 18 ماه تحت نظارت دادگاه خواهد بود.

این نوجوان 16 ساله که بر اساس قانون عدالت کیفری جوانان قابل شناسایی نیست، روز جمعه در دادگاه عدالت آلبرتا به دلیل قتل غیرعمد سیرا شالیفوکس تامپسون 13 ساله در اکتبر 2020 محکوم شد.

سیرا در بیمارستان بر اثر ضربه چاقو به شکم درگذشت. دختری که او را با چاقو زخمی کرد در شب حمله از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده می کرد.

متهم که در ابتدا به قتل درجه دوم متهم شده بود، در اکتبر 2022 به اتهام کوچکتر قتل عمد اعتراف کرد.

او بر اساس برنامه مراقبت و نظارت توانبخشی فشرده (IRCS) محکوم شد که فقط برای مجرمان جوانی که به جرم خشونت آمیز محکوم شده اند و دارای نوعی مشکل سلامت روان هستند در دسترس است.

این دختر 12 ماه را در بیمارستان آلبرتا ادمونتون خواهد گذراند و پس از آن 18 ماه تحت نظارت مشروط تحت این برنامه، که بر درمان فشرده، توانبخشی و آموزش ادغام مجدد تمرکز دارد، خواهد بود.

قاضی مایکل ساوارین در پذیرش یک پیشنهاد مشترک در مورد صدور حکم از سوی ولیعهد و دفاع، گفت که هیچ حکمی نمی تواند از دست دادن یک زندگی و رنج خانواده سیرا را جبران کند.

ساوارین گفت که این حکم برای این دختر 16 ساله مناسب است که به دلیل ماهیت هولناک جنایات خود و تعهد عمیق خود به توانبخشی “پشیمانی شدید” نشان داده است.

او گفت: «این یک تراژدی است. «کاملاً دلخراش و هولناک است.

با این حکم IRCS، امیدی برای این جوان و توانبخشی او وجود دارد.»

ساوارین همچنین خاطرنشان کرد که این دختر هنگام ارتکاب جرم، جوان بود و در مصرف مواد مخدر روی الکل اختلال داشت. قاضی گفت که او چندین شرایط پزشکی دارد و از کاری که انجام داده بود “فوراً شوکه شد”.

وی گفت: این جمله مناسب است. “این حداکثر است.”

بر اساس قانون عدالت کیفری جوانان، مجرمان جوانی که به قتل عمد محکوم می شوند، نمی توانند بیش از سه سال در بازداشت بگذرانند.

این دختر 16 ساله شش ماه از تقریباً هشت ماه حبس را دریافت کرد. او سه هفته دیگر در مرکز مجرمان جوان ادمونتون خواهد ماند تا تحصیلات خود را در کلاس 10 قبل از انتقال به بیمارستان تکمیل کند.

او همچنین باید نمونه های DNA را ارسال کند و ممنوعیت دو ساله سلاح برای او صادر شد. کلیه اشیاء مربوط به پرونده در اختیار کارکنان پزشکی و آزمایشی که حکم وی را مدیریت می کنند، عرضه می شود.

مادر سیرا در خارج از دادگاه گفت که خانواده از این حکم احساس ناراحتی کردند و سیستم قضایی شکست خورد.

آنجلا شالیفوکس در حالی که اشک بر گونه‌هایش می‌ریخت، گفت: این جمله باعث می‌شود که زندگی دخترش هیچ ارزشی نداشته باشد و قتل او “زیر قالیچه جارو شده است”.

“زندگی او از بین رفت. من هرگز نمی بینم که سیرا بزرگ شود یا چیز دیگری، و او فقط یک سال دیگر بیرون می آید.”

آنها ما را شکست دادند، آنها ما را به طرز وحشتناکی شکست دادند.

دعوا بر سر یک پسر بود

سیرا در نزدیکی خیابان 75 و جاده مونت لاون در محله ایستوود مورد ضربات چاقو قرار گرفت.

طبق یک بیانیه توافق شده حقایق، اختلاف بر سر پسری بود که سیرا پس از جدایی او و متهم شروع به قرار ملاقات کرده بود.

در شب حمله، متخلف و دو دوستش در حال نوشیدن ودکا و استفاده از متا بودند.

دختر به پسر و سیرا گفت که او را در هتل ساندز ملاقات کنند و گروه شروع به راه رفتن به سمت Northlands Coliseum کردند. اعضای گروه به سیرا طعنه زدند و وقتی یکی از آنها شروع به بازی با باتوم کرد، سیرا گوشی او را بیرون آورد.

دختر معتقد بود که سیرا در حال “تلفن پشتیبان” است و از او می پرسد که چه کار می کند. وقتی سیرا پاسخ داد که “به او ربطی ندارد” دختر به او چاقو زد.

“[The girl] به سیرا خیره شد و ترسی را در چهره سیرا دید… که از کارهای خودش شوکه شده بود… و در نهایت فرار کرد.”

سیرا، یکی از اعضای اولین ملت Kapawe’No در نزدیکی High Prairie، آلتا، ساعاتی بعد در بیمارستان درگذشت.

قاتل او شب و روز بعد را با اعتراف به جنایت در شبکه های اجتماعی قبل از تسلیم شدن به پلیس گذراند.

“شادی ما را دزدیدی”

ارزیابی‌های متهم به دستور دادگاه، عوامل کاهش‌دهنده‌ای را در سابقه شخصی و پزشکی او پیدا کرد، از جمله اختلال طیف الکل جنینی، اضطراب و اختلالات یادگیری مختلف.

گزارشی از گلادو که به شرح پیشینه بومی و تاریخچه شخصی او می‌پردازد، سابقه خانوادگی اعتیاد، سوء استفاده و حبس را شرح می‌دهد.

روز جمعه، هنگامی که او در جعبه زندان نشسته بود و گهگاه به بستگانش در گالری نگاه می کرد، عذرخواهی او از خانواده سیرا در پرونده دادگاه خوانده شد.

او گفت که از زندگی ای که از دست داده است، همچنان در تسخیر است.

“از ته قلبم، بسیار متاسفم… نمی توانم فقدانی را که ایجاد کرده ام تصور کنم.”

مادربزرگ سیرا، کاترین شالیفوکس، بیانیه تاثیر قربانیان خانواده را در دادگاه خواند. شالیفوکس دامن روبانی پوشیده بود که به یاد سیرا دوخته بود.

او عذاب از دست دادن محبوبش “سیسه” را بر اثر ضربه چاقو بی‌معنا توصیف کرد و گفت که مجرمان جوانی که مرتکب جنایات خشونت‌آمیز می‌شوند باید با احکام سخت‌تری روبرو شوند.

سپس دختری را که در جعبه زندانی بود خطاب کرد.

او در حالی که اشک می ریخت گفت: “دختر من هیچ چیز بدی برایت آرزو نمی کند … اما من سیرا نیستم.” «از کاری که با خانواده ما کردی متنفرم.

“امیدوارم درد ما را احساس کنی. شادی ما را ربودی.”

دو زن قرمزپوش در کنار هم ایستاده اند.  زن سمت چپ بافته های بلندی دارد.
مادر سیرا، آنجلا شالیفوکس، و مادربزرگ، کاترین شالیفوکس، می گویند که با حکم صادر شده در این پرونده احساس می کنند به آنها خیانت شده است. (Trevor Wilson/CBC)