هان دونگ، نماینده پارلمان می‌گوید که می‌خواهد پس از تایید شدن گزارش جانستون، دوباره به گروه لیبرال بپیوندد.

هان دونگ، نماینده مستقل پارلمان می‌گوید اکنون که گزارش گزارشگر ویژه دیوید جانستون در مورد مداخله خارجی به این نتیجه رسیده است که ادعای مطرح شده علیه وی دروغ بوده است، می‌خواهد به گروه لیبرال بازگردد.

نماینده پارلمان منطقه تورنتو در اواخر مارس پس از انتشار گزارشی که گلوبال نیوز گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه پکن به یک دیپلمات ارشد چینی در فوریه 2021 توصیه کرده بود از آزادی مایکل کووریگ و مایکل اسپاور – که این دو کانادایی هستند – که این دو کانادایی هستند – به یک دیپلمات ارشد چینی توصیه کرده بود، در اواخر ماه مارس مجلس را ترک کرد تا به عنوان نماینده مستقل بنشیند. در آن زمان توسط چین نگهداری می شد.

هنگامی که سی‌بی‌سی نیوز از او پرسید که آیا می‌خواهد دوباره به گروه لیبرال بپیوندد، دانگ گفت که این کار را انجام داده است.

دونگ روز چهارشنبه به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «من کاملاً می‌خواهم به جمع نمایندگان مجلس بازگردم.

جاستین ترودو، نخست وزیر، روز چهارشنبه گفت که دونگ برای پاک کردن نام خود، “انتخاب کرده است” از گروه خود کناره گیری کند و پیوستن مجدد اکنون “انتخاب او” خواهد بود.

ترودو گفت: “من مشتاقانه منتظر گفتگو با هان هستم در مورد اینکه آیا او می خواهد برگردد یا خیر و آیا مبارزه او برای پاک کردن نامش ادامه دارد یا خیر…”

به ندرت پیش می‌آید که نمایندگان مجلس پس از کناره‌گیری یا اخراج به مجلس نمایندگان برگردند.

بر اساس این گزارش، از زمانی که ترودو رهبر لیبرال شده است، تقریباً ده ها نماینده دیگر لیبرال به دلایل مختلف – از جمله اتهامات سوء رفتار – از مجمع نمایندگان خارج شده یا از مجلس کنار گذاشته شده اند تا به عنوان نمایندگان مستقل حضور داشته باشند. وب سایت مجلس عوام. هیچ‌کدام به مجلس شورای اسلامی بازنگشته‌اند.

تماشا کردن/ “این انتخاب اوست”: ترودو در مورد بازگشت هان دونگ نماینده مجلس به جمع لیبرال ها

“این انتخاب اوست”: ترودو در مورد بازگشت هان دونگ نماینده مجلس به جمع لیبرال ها

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید که مشتاقانه منتظر گفتگو با هان در مورد اینکه آیا می‌خواهد برگردد و آیا مبارزه او برای پاک کردن نامش ادامه دارد یا خیر، است. دونگ در ماه مارس پس از ادعایی مبنی بر دخالت در بازداشت دو کانادایی توسط چین از گروه لیبرال کناره‌گیری کرد.

یک خبر گلوبال نیوز که در ماه مارس منتشر شد، ادعا می‌کرد که دونگ در سال 2021 به یک دیپلمات ارشد چینی “مخفیانه” توصیه کرده است که آزادی اسپاور و کووریگ را که در آن زمان توسط چین در بازداشت بودند به تعویق بیندازد.

دولت فدرال اعلام کرد که هر دو نفر خودسرانه بازداشت شدند. بازداشت آنها که بیش از 1000 روز به طول انجامید، عمدتاً به عنوان یک اقدام تلافی جویانه در پاسخ به مقامات کانادایی در اجرای درخواست استرداد آمریکا و دستگیری منگ وانژو، مدیر اجرایی هواوی در کانادا در سال 2018 تلقی شد.

داستان گلوبال حاکی از آن بود که کمی بیش از دو سال پس از بازداشت اسپاور و کوریگ، دونگ به سرکنسول چین، هان تائو، گفت که از آزادی آنها خودداری کند، زیرا محافظه کاران در صورت آزادی آنها سود خواهند برد.

جانستون این ادعا را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که این ادعا “کاذب” است.

در این گزارش آمده است: «آقای دونگ در مورد «دو مایکل» با یکی از مقامات جمهوری خلق چین صحبت کرد، اما به این مقام پیشنهادی نداد که این دو مایکل تمدید کند.

مایکل اسپاور و مایکل کورویگ در خانه عوام
مایکل کووریگ و مایکل اسپاور در حالی که در 24 مارس 2023، جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در پارلمان در اتاوا صحبت می کند، به رسمیت شناخته می شوند. (AP)

گزارش جانستون می گوید که دونگ به “حفظ روابط نزدیک” با مقامات کنسولی چین حداقل تا انتخابات فدرال 2021 ادامه داد. در گزارش جانستون آمده است: «مقامات امنیتی و اطلاعاتی به خوبی از تهدیدات ناشی از مداخله خارجی آگاه بودند و فعالانه آنها را زیر نظر داشتند.

جانستون همچنین ادعای دیگری را که توسط گلوبال نیوز گزارش شده بود بررسی کرد – مداخله دولت چین در روند نامزدی که دونگ را به عنوان نامزد لیبرال در دان ولی شمالی انتخاب کرد. جانستون در گزارش خود می‌گوید که اطلاعات و مصاحبه‌ها با مقامات ارشد نشان می‌دهد که «بی‌نظمی‌هایی در مورد نامزدی آقای دونگ در سال ۲۰۱۹ مشاهده شد».

جانستون می نویسد: «… سوء ظن مستدلی وجود دارد که این بی نظمی ها به کنسولگری جمهوری خلق چین در تورنتو، که آقای دونگ با آن رابطه دارد، مرتبط بوده است.

جانستون گفت که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دانگ از مشارکت احتمالی چین در نامزدی خود اطلاع داشته باشد، پیدا نکرده است.

جانستون می‌گوید در گزارش خود، نخست‌وزیر در مورد بی‌نظمی‌ها مطلع شد و دریافت که هیچ مبنایی برای «برکناری دونگ به‌عنوان نامزد» وجود ندارد. این گزارش نتیجه گیری می کند که تصمیم ترودو “نتیجه گیری غیرمنطقی بر اساس اطلاعات موجود در اختیار نخست وزیر در آن زمان نبود.”

تماشا کردن/ هان دونگ، نماینده لیبرال، اعلام کرد که از گروه لیبرال خارج می شود

هان دونگ، نماینده لیبرال، اعلام کرد که در بحبوحه ادعاهای مداخله خارجی از گروه لیبرال خارج می شود.

هان دونگ، نماینده منطقه تورنتو که در مرکز ادعاها مبنی بر اینکه کمپین انتخاباتی او از مداخله پکن منتفع شده است، می‌گوید که گروه لیبرال را ترک می‌کند و به عنوان یک نماینده مستقل خواهد نشست.

یک خبر گلوبال نیوز همچنین ادعا کرد که دونگ یکی از حداقل 11 نامزد در مسابقات تورنتو بود که پکن در انتخابات 2019 از آنها حمایت کرد. اخبار جهانی گزارش داد که چین 250000 دلار به نامزدها داده است.

جانستون آن را “یکی از التهاب آورترین اتهامات” خواند. او به این نتیجه رسید که “از اطلاعات محدود به نظر می رسد” که دولت چین قصد داشت از طریق نیابت ها برای هفت نامزد لیبرال و چهار نامزد محافظه کار در انتخابات فدرال پول بفرستد.

جانستون می‌نویسد: «در مورد اینکه آیا پول واقعاً به کارمندان یا MPP استانی داده شده، تردید وجود دارد، و هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد نامزدهای فدرال این بودجه را دریافت کرده‌اند.

دونگ در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «از گزارش آقای جانستون احساس مسئولیت می‌کنم.

او از Global News و شرکت مادر آن Corus Entertainment خواست تا داستان های خود را پس بگیرند و عذرخواهی کنند. دونگ در ماه آوریل یک شکایت 15 میلیون دلاری برای افترا علیه شرکت های رسانه ای تنظیم کرد.

در بیانیه ای که در ماه مارس منتشر شد، گلوبال نیوز گفت: “مجموعه ای دقیق از اصول و شیوه های روزنامه نگاری اداره می شود و ما به منافع عمومی و مسئولیت قانونی این گزارش مهم پاسخگویی بسیار توجه داریم.”

سی‌بی‌سی نیوز صبح چهارشنبه از دفتر نخست‌وزیر و گلوبال نیوز درخواست اظهارنظر کرد و هنوز پاسخی دریافت نکرده است.