هوش مصنوعی لحظاتی را می گذراند. دولت در این مورد چه باید بکند؟

زمانی که دامنه یک گروه نسبتاً منتخب از کارگران فناوری، دانشگاهیان و علاقه مندان به داستان های علمی تخیلی بود، بحث در مورد آینده هوش مصنوعی به جریان اصلی کشیده شد. و گروهی از نمایندگان پارلمانی فراحزبی می گویند که کانادا هنوز برای مقابله با این چالش آماده نیست.

محبوبیت هوش مصنوعی به عنوان یک موضوع نگران کننده با معرفی ChatGPT، یک ربات چت هوش مصنوعی تولید شده توسط OpenAI که قادر به تولید مجموعه وسیعی از متن، کد و سایر محتواها است، تسریع شده است. ChatGPT به محتوای منتشر شده در اینترنت و همچنین آموزش کاربران خود برای بهبود پاسخ های خود متکی است.

کاترینا اینگرام، موسس گروه Ethically Aligned AI، گفت که ChatGPT به دلیل تازگی و اثربخشی آن، چنین شور و شوقی را برانگیخته است.

او به رادیو سی‌بی‌سی گفت: «من استدلال می‌کنم که ما مدت‌هاست زیرساخت‌ها یا فناوری‌های فعال‌شده با هوش مصنوعی را در اطراف خود داریم، اما واقعاً لزوماً رو در رو با آنها مواجه نشده‌ایم.» خانه در مصاحبه ای که شنبه پخش شد.

گوش کن | نمایندگان مجلس درباره نحوه واکنش کانادا به پیشرفت های هوش مصنوعی بحث می کنند:

CBC News: خانه17:16هوش مصنوعی همه چیز را تغییر می دهد. آیا دولت می تواند آن را تنظیم کند؟

از آنجایی که هوش مصنوعی به سرعت در حال تکامل است، گروهی از نمایندگان مجلس هشدار می دهند که ممکن است برای تغییرات انقلابی پیش رو آماده نباشیم. میشل رمپل گارنر، نماینده محافظه‌کار، ناتانیل ارسکین اسمیت، نماینده لیبرال، و برایان ماس، نماینده حزب ملی دموکراتیک خلق، به کاترین کالن می‌پیوندند تا در مورد آنچه که در معرض خطر است بحث کنند.

اینگرام گفت که این فناوری باعث ایجاد یک سری نگرانی‌ها شده است: در مورد معیشت افراد حرفه‌ای مانند هنرمندان و نویسندگان، در مورد حریم خصوصی، جمع‌آوری داده‌ها و نظارت و در مورد اینکه آیا چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT می‌توانند به عنوان ابزاری برای اطلاعات نادرست استفاده شوند.

با رایج شدن هوش مصنوعی به عنوان یک موضوع، نگرانی مشابهی در مورد مقررات افزایش یافته است و اینگرام می گوید دولت ها باید اکنون وارد عمل شوند.

او به مجری برنامه کاترین کالن گفت: “ما در حال حاضر با این فناوری ها مبارزه می کنیم. بنابراین واقعاً ضروری است که دولت ها بتوانند این سرعت را افزایش دهند.”

این احساس – نیاز به سرعت – موردی است که سه نماینده مجلس از خطوط مختلف حزبی که توسعه موضوع هوش مصنوعی را زیر نظر دارند، مشترک است. میشل رمپل گارنر، نماینده محافظه کار، برایان ماس، نماینده حزب دموکرات کردستان و ناتانیل ارسکین اسمیت از لیبرال ها نیز به این گروه پیوستند. خانه برای مصاحبه ای که شنبه پخش شد.

ماس، منتقد صنعت NDP، با اشاره به اینکه چگونه نفت روابط اقتصادی و ژئوپلیتیکی را به طور اساسی تغییر داده و منجر به فاجعه‌های زیادی شده است، گفت: این نفت جدید است.

مسائل مربوط به سرعت و ماهیت

این سه نماینده از نزدیک لایحه C-27 را زیر نظر دارند، قانونی که در حال حاضر در مجلس عوام در حال بحث است و شامل اولین مقررات فدرال کانادا در مورد هوش مصنوعی است.

اما هر یک از نمایندگان ابراز نگرانی کردند که ممکن است این لایحه به موقع آماده نشود و تغییراتی لازم باشد.

رمپل گارنر گفت: “این قانون در ژوئن سال گذشته، شش ماه قبل از انتشار ChatGPT ارائه شد و به نظر منسوخ شده است. مانند این است که چهار ماه پس از انتشار چاپخانه، چارچوبی برای تنظیم مقررات نویسندگان ایجاد کنیم.” او افزود که دور کردن بحث هوش مصنوعی از پارلمان و تقسیم آن به یک نهاد نظارتی اشتباه بود.

ماس خاطرنشان کرد: “من فکر می کنم اولین چیز این است که ما باید به اجماع برسیم که قانون کافی نیست.”

زنی در مقابل میکروفون صحبت می کند که پرچم استان های کانادا از آن پشتیبانی می کند.
میشل رمپل گارنر، نماینده محافظه‌کار، می‌گوید پیشنهاد فعلی در مورد مقررات هوش مصنوعی مشکلاتی دارد، اما او همچنان خوش‌بین است که پارلمان می‌تواند به سرعت حرکت کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

با این حال، رمپل گارنر گفت که خوشبین است که پارلمان بتواند به سرعت برای رسیدگی به مقررات اقدام کند، به ویژه با توجه به این واقعیت که هوش مصنوعی به عنوان یک موضوع تاکنون در امتداد خطوط حزبی قطبی نشده است. ارسکین اسمیت نیز خوش بینی مشابهی را ابراز کرد.

Erskine-Smith گفت: “من فکر می کنم پتانسیل زیادی برای آن وجود دارد تا به طور معناداری به مشکلات رسیدگی کند. واقعاً سوال و چالش این است که در چه زمانی به این چالش ها رسیدگی می کند.”

ناتانیل ارسکین-اسمیت، عضو پارلمان سواحل-ایست یورک، در خلال نشست تابستانی لیبرال ها در سنت اندروز، NB در دوشنبه، 12 سپتامبر 2022، با خبرنگاران صحبت می کند.
ناتانیل ارسکین اسمیت، نماینده لیبرال، می‌گوید که خیلی به زمان تنظیم مقررات ارائه شده توسط پارلمان و ویژگی‌های ظاهری آن مقررات بستگی دارد. (دارن کالابرز/ مطبوعات کانادا)

در حالی که زمان بندی یک نگرانی است، ماهیت قانون و قوانین بالقوه نیز یک موضوع است. Erskine-Smith گفت که نشانه زیادی از اینکه قوانین واقعاً چه خواهند بود و چگونه آنها در حال حاضر به مسائل اساسی مربوط به هوش مصنوعی رسیدگی می کنند وجود ندارد.

این سه نماینده چند حوزه اصلی نگرانی را شناسایی کردند، از جمله توازن بین فایده و خطر، این ایده که دامنه گزینه‌های در دسترس مردم ممکن است به طور نامحسوسی توسط هوش مصنوعی محدود شود و خطر ناشی از محصولات نسبتاً آزمایش‌نشده هوش مصنوعی که به سرعت و به طور گسترده به کار گرفته می‌شوند.

“[AI technologies] به سرعت دنیا را تغییر داده‌اند و واقعاً توجه لازم را دریافت نمی‌کند.”

سیاستمدار کانادایی در پارلمان هیل در اتاوا در سال 2021 سخنرانی می کند.
برایان ماس، نماینده NDP نگران است که موسسات کانادایی ممکن است نتوانند با سرعت تغییرات تکنولوژیک هماهنگ شوند. (مطبوعات کانادا)

رمپل گارنر دور شدن از تمرکز بر اقدامات تنبیهی و به سمت مجموعه ای از اصول را برای هدایت مقررات آینده هوش مصنوعی پیشنهاد کرد. او همچنین گفت که دولت و جامعه گسترده تر باید نقش ایفا کنند، زیرا صنعت فناوری نمی تواند خود را تنظیم کند.

رمپل گارنر گفت: “در حال حاضر آنها در مسابقه ای برای استقرار هستند. آنها در مسابقه ای نیستند که به تأثیرات اجتماعی گسترده تر فکر کنند.”

ماس گفت که امیدوار است این روند به روی نمایندگان بیشتری باز شود. و او اضافه کرد که هوش مصنوعی با توجه به سرعت سریع پیشرفت‌های فناوری در هوش مصنوعی و سرعت نسبتاً کند اصلاحات سازمانی، چالش مهمی برای عملکرد مؤسسات کانادایی در حال حاضر ایجاد می‌کند.

ماس گفت: «ما اعتماد زیادی به مؤسسات خود داریم، که برای انجام این کار ساخته نشده‌اند».