وزرای G7 در نشست ژاپن اهداف بلندپروازانه جدیدی را برای ظرفیت خورشیدی و بادی تعیین کردند

گروه هفت کشور ثروتمند روز یکشنبه اهداف جمعی بزرگی را برای انرژی خورشیدی و ظرفیت باد فراساحلی تعیین کردند و توافق کردند که توسعه انرژی های تجدیدپذیر را سرعت بخشند و به سمت حذف سریعتر سوخت های فسیلی حرکت کنند.

اما آنها از تایید ضرب الاجل سال 2030 برای حذف تدریجی زغال سنگ که کانادا و سایر اعضا برای آن اصرار داشتند کوتاهی کردند و درها را برای ادامه سرمایه گذاری در گاز باز گذاشتند و گفتند که این بخش می تواند به رفع کمبودهای انرژی بالقوه کمک کند.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر صنعت ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: «در بحبوحه یک بحران انرژی بی‌سابقه، اتخاذ تدابیری برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و ارتقای امنیت انرژی در همان زمان مهم است.»

ما ضمن اذعان به اینکه مسیرهای متنوعی برای دستیابی به کربن خنثی وجود دارد، بر اهمیت هدف گذاری برای یک هدف مشترک تا سال 2050 توافق کردیم.

وزرای G7 نشست دو روزه خود را در مورد سیاست های آب و هوایی، انرژی و محیط زیست در شهر ساپورو در شمال ژاپن روز یکشنبه به پایان رساندند. منابع سوخت تجدیدپذیر و امنیت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 فوریت جدیدی پیدا کرده اند.

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا، گفت: “در ابتدا مردم فکر می کردند که اقدامات اقلیمی و اقدام در مورد امنیت انرژی به طور بالقوه در تضاد هستند. اما بحث هایی که ما داشتیم و در بیانیه منعکس شده است این است که آنها واقعاً با هم کار می کنند.”

در بیانیه خود، اعضا متعهد شدند که ظرفیت بادی فراساحلی را تا سال 2030 به میزان 150 گیگاوات و ظرفیت خورشیدی را به بیش از یک تراوات افزایش دهند.

آنها همچنین موافقت کردند که «حذف سوخت‌های فسیلی بدون کاهش» – سوزاندن سوخت‌های فسیلی بدون استفاده از فناوری برای جذب انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از آن – را برای دستیابی به صفر خالص در سیستم‌های انرژی حداکثر تا سال 2050، تسریع کنند.

در مورد زغال سنگ، کشورها موافقت کردند که به عنوان بخشی از تعهد سال گذشته برای دستیابی به حداقل بخش برق بدون کربن «عمدتاً»، «گام‌های مشخص و به‌موقع» را برای تسریع در حذف تدریجی «تولید برق زغال‌سنگ داخلی و بدون کاهش» در اولویت قرار دهند. 2035.

ویلکینسون کانادایی به رویترز گفت، کانادا واضح بود که برق بدون کاهش سوخت زغال سنگ باید تا سال 2030 حذف شود و اتاوا، بریتانیا و برخی دیگر از اعضای گروه 7 متعهد به آن تاریخ هستند.

او گفت: “دیگران هنوز در تلاشند تا دریابند که چگونه می توانند در چارچوب زمانی مربوطه خود به آنجا برسند.”

“ما در تلاشیم تا راه هایی پیدا کنیم [for] برخی از آنها بیشتر از دیگران به زغال سنگ وابسته هستند تا مسیرهای فنی را برای انجام این کار بیابند.”

“بیانیه های بزرگ”

دیو جونز، رئیس بینش داده ها در اندیشکده انرژی Ember، می گوید: «تعهدات خورشیدی و بادی بیانیه بزرگی در مورد اهمیت این است که آنها به ابرقدرت های انرژی خورشیدی و بادی برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی تکیه خواهند کرد.

“امید است که این امر چالشی برای ژاپن ایجاد کند، زیرا باد فراساحلی آن بخش گمشده اره مویی است که می تواند شاهد کربن زدایی بخش برق آن بسیار سریعتر از آنچه تصور می شود ممکن باشد.”

کشور میزبان ژاپن که تقریباً تمام نیازهای انرژی خود را به واردات وابسته است، می خواهد گاز طبیعی مایع (LNG) را به عنوان سوخت انتقالی حداقل برای 10 تا 15 سال نگه دارد.

اعضای گروه 7 – که شامل ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن می‌شوند – گفتند سرمایه‌گذاری در بخش گاز می‌تواند برای رفع کمبودهای احتمالی بازار ناشی از بحران اوکراین، در صورتی که به شیوه‌ای اجرا شود، «مناسب» باشد. مطابق با اهداف آب و هوایی

آنها سال 2040 را برای کاهش آلودگی پلاستیکی اضافی به صفر هدف قرار دادند و هدف را تا یک دهه به جلو رساندند.