وزیر نمی گوید که آیا کانادا می خواهد به پیمان دفاعی AUKUS بپیوندد یا خیر

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا روز دوشنبه گفت که کانادا خواهان همکاری نزدیک‌تر با نزدیک‌ترین متحدان خود در زمینه‌های هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و فناوری پیشرفته است.

اما او از گفتن اینکه آیا دولتش به طور رسمی از متحدانش برای پیوستن به پیمان دفاعی و امنیتی AUKUS در ظرفیت غیرهسته ای درخواست کرده است یا نه، خودداری کرد.

این توافق – شامل ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا – در سپتامبر 2021 اعلام شد که باعث تعجب بسیاری از متحدان غربی شد.

یکی از اجزای اصلی این پیمان شامل دستیابی استرالیا به فناوری زیردریایی هسته ای آمریکا و بریتانیا است. جنبه هایی از توافق نامه که با انتقال فناوری و به اشتراک گذاری اطلاعات حساس سروکار دارد کمتر شناخته شده است.

دولت لیبرال قبلا AUKUS را به عنوان تلاش واشنگتن برای فروش زیردریایی های هسته ای به متحدانش رد کرده بود. اما بسیاری از نهادهای دفاعی و امنیتی کانادا – چه در داخل و چه خارج از دولت – نسبت به غیبت اتاوا از این پیمان ابراز نگرانی کرده‌اند، به‌ویژه وقتی صحبت از فناوری و اشتراک اطلاعات به میان می‌آید.

گلوب اند میل روز دوشنبه گزارش داد که کانادا علاقه مند است بخشی از بخش غیر هسته ای AUKUS شود – اساساً جنبه انتقال فناوری، منهای زیردریایی های هسته ای. گزارش شده است که نیوزلند نیز همین علاقه را ابراز کرده است.

آناند پس از ورود معاون نخست وزیر لهستان به ستاد دفاع ملی در اتاوا به خبرنگاران گفت: «کانادا به شدت علاقه مند به همکاری در زمینه هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و سایر فناوری های پیشرفته … با نزدیک ترین متحدان خود است. ما همیشه به دنبال راه هایی برای تسهیل و همکاری با نزدیک ترین متحدان خود در این اقدامات و سایر اقدامات هستیم.»

او به ترتیبات اشتراک گذاری اطلاعات موجود در میان گروه “پنج چشم” از کشورهای غربی – ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند – اشاره کرد و تاکید کرد که همکاری بین آنها همچنان پایدار است.

خبرنگاران سه بار از آناند پرسیدند که آیا کانادا از متحدان درخواست کرده است که به AUKUS بپیوندند. او از پاسخ دادن به سوال طفره رفت.

تماشا کنید: آنیتا آناند وزیر دفاع در مورد کانادا و AUKUS

از وزیر دفاع پرسیده می شود که آیا کانادا درخواست پیوستن به AUKUS را داده است یا خیر

آنیتا آناند، وزیر دفاع ملی، در پاسخ به سؤالاتی در مورد اینکه آیا کانادا رسماً درخواست کرده است بخشی از AUKUS باشد، گفت که کانادا “بسیار علاقه مند به ادامه همکاری با متحدانمان از جمله استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا” است.

چندین منبع دفاعی به سی‌بی‌سی نیوز می‌گویند که هیچ درخواست رسمی برای پیوستن به این توافق، غیرهسته‌ای یا غیرهسته‌ای وجود نداشته است، اما اخیراً بحث‌هایی درباره تلاش‌ها برای همکاری بیشتر در زمینه فناوری که ممکن است با AUKUS “تقاطع” داشته باشد، صورت گرفته است.

در اوایل سال جاری، معاون رئیس ستاد دفاعی کانادا با همتای بریتانیایی خود “گفتگوی توانایی” را آغاز کرد.

سی بی سی نیوز منابع اطلاعات محرمانه را نام نمی برد زیرا آنها مجاز به صحبت علنی نیستند.

به گفته منابع، از زمان اعلام توافق AUKUS، متحدان جلسات متعددی را برگزار کرده اند که طی آن نمایندگان کانادا در مورد غیبت خود از میز مذاکره «کاملاً پر سر و صدا» بوده اند.

به گفته منابع، پیام متحدان در ازای آن این بود که کانادا برای اینکه بخشی از پیمان امنیتی و دفاعی باشد، باید برای «افزایش و ارائه قابلیت‌ها»، ترجیحاً تجهیزات نظامی سخت، آماده باشد.

جیمز بیزان، منتقد محافظه‌کار دفاعی، غیبت کانادا از این پیمان را شکست بزرگی از سوی دولت لیبرال توصیف کرد.

بیزان روز دوشنبه گفت: «کانادا باید بخشی از آن باشد، خواه کانادا بتواند بر اساس دولت فعلی، عدم سرمایه گذاری آنها در نیروهای مسلح ما و همچنین ناتوانی آنها در تصمیم گیری، بخشی از آن باشد یا نه.

هشدار متحدان از ارتش کانادا: گزارش

واشنگتن پست چند هفته پیش با استناد به گزارش های اطلاعاتی فاش شده توسط ستاد مشترک ارتش آمریکا گزارش داد که متحدان به طور فزاینده ای در مورد وضعیت توانایی ها و آمادگی نظامی کانادا نگران می شوند.

یکی از منابع گفت، برخی از متحدان تا حد زیادی تسلیم شده اند و اکنون به کانادا نگاه می کنند تا آنچه را که به عنوان “قابلیت های دفاعی یقه سفید” شناخته می شود – اشاره ای به جنگ سایبری و اطلاعاتی ارائه دهند.

اما برتری کانادا در این زمینه ممکن است با برخی از همکاری هایی که قبلاً تحت نظارت AUKUS انجام شده است، از بین برود.

استرالیا اکنون یک خط لوله مستقیم برای برخی از پیشرفته ترین تحقیقات هوش مصنوعی که توسط ایالات متحده و بریتانیا انجام می شود، همراه با سخت افزار نظامی دارد.

از طریق کمیسیون امنیت ملی در مورد هوش مصنوعی، واشنگتن نشان داده است که تا سال 2025، “وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی باید برای هوش مصنوعی آماده باشند.”

اخیراً، نیروی هوایی ایالات متحده بخش سرمایه گذاری خطرپذیر خود را به نام AFVentures ایجاد کرده است. یکی از شرکت هایی که آن را تامین مالی کرده است، Curious Things مستقر در استرالیا است که قراردادی برای اصلاح سیستم استخدام نیروی USAF بسته شده است.

یک جت جنگنده F-35 ایالات متحده در روز چهارشنبه 23 فوریه 2022 بر فراز کوه های ایفل در نزدیکی Spangdahlem آلمان پرواز کرد. نیروهای مسلح ایالات متحده چند روز پیش هواپیماهای جنگنده رادارگریز را به پایگاه هوایی Spangdahlem منتقل کردند.  این هواپیما که توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین ساخته شده است، مدرن ترین هواپیمای جنگنده رادارگریز در جهان محسوب می شود.
یک جت جنگنده F-35 ایالات متحده در 23 فوریه 2022 بر فراز کوه های ایفل در نزدیکی Spangdahlem، آلمان پرواز می کند. (هارالد تیتل/آسوشیتدپرس)

علاوه بر این، قرارداد AUKUS درها را برای استرالیا به منظور دستیابی به موشک های هوا به سطح مشترک دوربرد AGM-158B باز کرد که می توانند بر روی F-18 یا F-35 بارگیری شوند.

این موشک خودمختار و دوربرد، با برد تا 900 کیلومتر، یک پله بالاتر از موشک های فعلی استرالیا است که از آن استفاده می کند.

کانادا همچنین در حال برنامه ریزی برای خرید جنگنده رادارگریز F-35 است و اخیراً از خرید 6.3 میلیارد دلاری موشک های هوا به هوا خبر داده است. برای حمله به اهداف زمینی، نیروی هوایی کانادا از بمب هوشمند GBU-53/B StormBreaker استفاده می‌کند که به هواپیمای جنگی نیاز دارد تا به هدف نزدیک شود.

منابع گفتند از منظر نظامی، کانادا نگران حفظ قابلیت همکاری با متحدان خود بوده است.