وکلای منگ وانژو ادعا می کنند شاهد اصلی RCMP از شهادت دادن در جلسه استرداد امتناع می کند

وکلای منگ وانژو ادعا می کنند که یک گروهبان بازنشسته کارکنان RCMP با دانش اساسی در مورد ادعای اشتراک اطلاعات بین مقامات کانادایی و ایالات متحده از شهادت در مراحل استرداد مجری هوآوی خودداری می کند.

وکیل مدافع ریچارد پک روز دوشنبه به قاضی ناظر پرونده گفت که بن چانگ مشاور خود را حفظ کرده و به دفاع و ولیعهد اطلاع داده است که برای پاسخ به س questionsالات در مورد ادعای نقض حقوق منگ در دادگاه حاضر نخواهد شد.

پک به هدر هولمز ، رئیس دادگاه عالی دادگاه BC ، گفت: “این موضوعی است که باعث نگرانی همه طرفین به ویژه دفاع خواهد شد.”

“امتناع وی از شهادت ممکن است به هر تعداد عواقب داشته باشد.”

نقض حقوق ادعایی

طبق اسنادی که قبلاً در این پرونده ثبت شده بود ، چانگ هنگام بازداشت منگ در فرودگاه ونکوور در تاریخ 1 دسامبر 2018 رئیس واحد تمامیت مالی RCMP بود.

منگ به دلیل اتهامات کلاهبرداری و توطئه مربوط به اتهامات دروغ گفتن وی به یکی از مدیران HSBC در مورد کنترل هوآوی بر یک شرکت فرعی متهم به نقض تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران ، با حکم استرداد بازپرس شد.

افسران CBSA لپ تاپ منگ وانژو را به همراه تلفن ها و سایر دستگاه های الکترونیکی وی توقیف کردند. دفاع ادعا می کند RCMP اطلاعات فنی دستگاه ها را با FBI به اشتراک گذاشته است. (دادگاه عالی قبل از میلاد)

دادستان ها ادعا کردند HSBC به دلیل دروغ پردازی های منگ ، رابطه مالی خود را با شرکت ارتباطات از راه دور چین ادامه داد و این بانک را به دلیل نقض همان تحریم های ایالات متحده در معرض ضرر و پیگرد قانونی قرار داد.

وکلای منگ طی چند هفته آینده در دادگاه خواهند بود ، و متقاضیان RCMP و آژانس خدمات مرزی کانادا را که در دستگیری وی نقش داشتند ، مورد بازجویی قرار می دهند ، زیرا آنها سعی می کنند استدلال خود را درباره توطئه مقامات کانادایی و ایالات متحده برای ایجاد تحقیقات جنایی مخفی علیه 48- یک ساله

قبل از دستگیری ، منگ سه ساعت بدون وکیل توسط مأموران CBSA مورد بازجویی قرار گرفت.

تلفن ها ، تبلت و لپ تاپ وی نیز توقیف شد و یک افسر CBSA رمز عبور تلفن ها را بدست آورد – که بعداً ادعا کرد به اشتباه به RCMP داده است.

تناقضات “مسابقه اعتبار” را راه اندازی کرد

انتظار می رفت که شهادت چانگ س questionsالات پیرامون مجموعه شماره سریالهای الکترونیکی و اطلاعات فنی مربوط به دستگاههای منگ را برطرف کند.

دفاعیات ادعا کرد که یک وابسته حقوقی با دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده به چانگ گفته است که آژانس اطلاعات را می خواهد – درخواستی که معمولاً از طریق معاهده کمک حقوقی متقابل بین ایالات متحده و کانادا مورد بررسی قرار می گیرد.

هنوز یک فیلم از منگ وانژو است که به عنوان بخشی از یک برنامه دفاعی برای دسترسی به اسناد ثبت شده است. این فیلم در طی چند ساعت اول نگهداری منگ در زندان CBSA گرفته شده است. (دادگاه عالی قبل از میلاد)

چانگ در یک مبایعه نامه ، ارسال اطلاعات فنی به FBI را تکذیب کرد.

اما یادداشت های یک افسر دیگر – گروهبان. جانیس وندر گراف – اظهار داشت كه یكی از همكارانش – ساخت. Gurvinder Dhaliwal – به او گفت كه چانگ اطلاعات را از آن طرف مرز ارسال كرده است.

در اسناد دادگاه ، وکلای منگ ادعا کردند که رد هرگونه تخلف از جانب RCMP در رابطه با اطلاعات فنی “س moreالات بیشتری را به جای پاسخ” ایجاد کرده است.

آنها همچنین گفتند “ناسازگاری مادی” در مبایعه نامه های چانگ ، دالیوال و وندر گراف “یک مسابقه اعتبار” بین این سه افسر ایجاد کرد.

چانگ بازنشسته شد و در زمانی که نقش او در دستگیری اولین بار در دادگاه پاییز سال گذشته مطرح شد ، در ماکائو کار می کرد. نمی توان برای اظهارنظر با وی تماس گرفت.

آلیخان ولشی ، معاون رئیس شرکت های هواوی کانادا ، روز دوشنبه در دادگاه حضور داشت و در مورد تصمیم چانگ برای عدم شهادت با خبرنگاران صحبت کرد.

ولشی گفت: “این مسئله نگران کننده است زیرا ما اساساً می توانیم سه اظهارات متناقض از سه شاهد مختلف را بدست آوریم و هرکسی – مهم نیست که چه کسی باشد – حق دادرسی عادلانه را دارد.”

“و یک بخش مهم از دادرسی عادلانه این است که تمام شواهد شنیده می شود ، نه فقط قسمتهایی که یک طرف می خواهد ارائه دهد.”

“من می خواستم او با آن صحبت کند”

دو افسر CBSA روز دوشنبه موضع گرفتند. جایگزین در روز بازداشت منگ و سوپت ، برایس مک آر بر عملیات نظارت داشت. سانجیت دیلون یکی از افسرانی بود که س askedالاتی می کرد.

مک ری صبح را تحت بازجویی متقابل وکیل مدافع مونا داکت ، که افسر را متهم به ساخت شواهدی درباره مشاوره ای که ادعا می کرد از یک سرپرست گرفته است ، کرد.

منگ وانژو به دادگاه عالی قبل از میلاد می رود ، جایی که قاضی نظارت بر مراحل استرداد علیه مدیر اجرایی هواوی را بر عهده دارد. (بن نلمز / سی بی سی)

داکت همچنین با اشاره به کمبود یادداشت ها و خاطرات مربوط به آنچه در روز دستگیری اتفاق افتاده است ، نشان می دهد که افسران CBSA تحت دستورالعمل برای ایجاد هرچه کمتر کاغذ بازی درباره وقایع هستند.

افسر دیگر ، دیلون ، به وكیل تاج گفت كه وی قبل از ورود منگ با جستجوی صفحه ویكی پدیای هواوی “جستجوی منبع آزاد” را انجام داده است. وی ادعا کرد که در مورد جنجال ها از جمله سوic ظن جاسوسی و ادعاهای مربوط به تحریم ها اطلاعاتی کسب کرده است.

دیلون گفت وقتی او مستقیماً در نقطه ای صحبت می كرد كه منگ می خواست بداند چرا امتحان CBSA اینقدر طولانی شده است ، او از منگ س questionsالاتی را در مورد این مسائل پرسید.

وی گفت که منگ در ابتدا “آرام و باز” بود ، اما پس از شروع س askingال در مورد فعالیت های هواوی در ایالات متحده ، “کمی بسته تر شد”.

دیلون ادعا کرد منگ گفت این شرکت محصولات خود را در ایالات متحده نمی فروشد ، اما ادعا کرد که او نمی داند چرا. وی گفت كه به او گفت كه باور كردن این مسئله سخت است و او اعتراف كرد كه این امر به دلیل مسائل امنیتی بوده است.

مطابق اعلامیه قانونی دیلون ، وی همچنین از منگ در مورد فعالیت هواوی در ایران س questionsالاتی را مطرح کرد ، اما ولیعهد به آن قسمت از امتحان توسط دادگاه زمانی که در آن روز بسته شده بود ، نپرداخته بود.

دیلون گفت هرگز از منگ مستقیماً در مورد دستور بازداشت استرداد و اتهامات آمریكایی – دلیل بازداشت وی سوال نكرده است.

دیلون گفت: “من می خواستم که اگر به ذهنش خطور کرد با او صحبت کند.” “اگر مصاحبه من ادامه داشت ، من به آن نقطه می رسیدم.”

اما در عوض ، افسر دیگری به او گفت که معاینه تمام شده است. و منگ به RCMP تحویل داده شد.