پانسمان کامفیل پانسمان های مدرن کامفیل ضربدری Comfeel Contour Dressing بینه

با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب، شما را با وسایل مورد نیاز برای پانسمان خانگی و روش های استفاده از آن ها آشنا کنیم. برای انواع زخم های حاد و مزمن با ترشحات متوسط تا زیاد، قابل استفاده است. پانسمان کامفیل نقره آلژیانت کلسیم نسبت به کربوکسی متیل سلولز خاصیت جذب بیشتری را داراست و از آنجا که قابلیت جذب بالایی را داراست؛ در درمان زخمهای سطحی، زخمهای مزمن و زخم هایی که ترشح کم یا زیادی دارند، استفاده میشود. پانسمان نقره کامفیل به دلیل قدرت بالای جذب ترشحات، نباید در زخم های سطحی، زخم های خشک و زخمی که ترشحات اندکی دارد استفاده شود.

پانسمان کامفیلاگر این پانسمان با آلژینات همراه شود، قدرت جذب آن افزایش یافته و بر اثر تماس با اگزودا، ذرات نقره آزاد میکند. این پماد در سوختگی های شدید و زخم های عمیق و کنترل عفونت های بعد از اعمال جراحی اصلا کاربردی ندارد.(این پماد بیشتر در دبریدمان زخم مؤثر است) در حالیکه پانسمان آجی کت در موارد فوق به طرز وصف ناپذیری کارایی و قدرت دارد. پانسمان نانو کریستال نقره آجی کت یک پانسمان تک لایه با پوششی از نانو کریستال های نقره است که توسط روش شیمیایی،نقره بر روی الیاف نایلونی با انعطاف پذیری بسیار بالا پوشش داده شده اند.این لایه با آزادسازی آهسته نقره اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی خود را اعمال می کند.

پانسمان های سنتی که به پانسمان های غیر جاذب معروف اند؛هدف از آن ها ممانعت از ورود عفونت های خارجی و تروما به زخم و همچنین جذب ترشحات و ایجاد احساس راحتی برای بیمار است.گاز استریل از خانواده ی این پانسمان ها است که معمولا بعد از قرار دادن یک لایه آنتی بیوتیک یا ماده ضدعفونی کننده روی زخم قرار داده می شود.در یکی دو دهه ی اخیر استفاده از پانسمان های مدرن رواج بیشتری یافته اند. این خود عاملی است که سبب آزار بیمار می شود، به خصوص این که این پماد جهت اثربخشی باید در تماس دائم با محل مورد نظر باشند، بنابراین قبل از مصرف این پماد نیاز به دبریدمان زخم وجود دارد که این خود عمل دردناکی برای بیمار می باشد.در حالی که در استفاده از پانسمان آجی کت درد بیمار بسیار کمتر است و حداقل هر۳ روز یکبار نیاز به تعویض پانسمان وجود دارد.

پانسمان کامفیل مربعی

همچنین مصرف مقادیر زیاد این ترکیب به خاطر آنزیم فیبرینولیزین آن ممکن است ایجاد پرخونی موضعی نماید.در استفاده از پانسمان آجی کت هیچ کدام از مشکلات فوق وجود ندارد.از آنجا که ماده موثر پماد الیز آنزیم می باشد و دمای بالا یکی از عواملی است که آنزیم ها را غیرفعال می کند، پس در نگهداری و استفاده از این پماد محدودیت دمایی وجود دارد. پانسمان های بیاتین با طول عمر یک هفته ای، برای پر کردن حفره های عمیق پوستی بسیار موثر هستند و از نفوذ آلودگی به زخم جلوگیری می کنند. نقره برروی پانسمان آجی کت به شکل فلزی است که (با قرار گرفتن در محیط مرطوب به یون نقره تبدیل می شود که عامل موثر بر باکتری ها همین یون نقره می باشد) اما نقره روی سطح پانسمان کامفیل به صورت یون موجود است که این خود یک عیب برای این پانسمان محسوب می شود.یون نقره با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب احیا شده و به این ترتیب خاصیت خود را از دست می دهد.

به پانسمان هایی چسب دار یا صفحه ای مانند که حالت فومی داشته و برای زخم های بستر عفونی با ترشح رطوبت بالا کاربرد دارند. نقره به عنوان یک آنتی بیوتیک سطحی صدها سال است که در حوزه مراقبت از زخم کاربرد دارد. لاک مشاهده کرد که در زخمی که تازه تمیز شده 40 دقیقه زمان لازم است تا مجددا درجه حرارت 37 درجه برقرار گردد و فعالیتهای تقسیم میتوزی سلول از 3 ساعت بعد آغاز می گردد. در صورت استفاده صحیح ، پانسمان شفاف زخم شما را تمیز می کند ، بهبودی را تسریع می کند و به شما امکان می دهد تا بر عوارض نظارت داشته باشید.

پانسمان های نوین دارای مزایایی هستند.از جمله: فراهم کردن محیط مرطوب برای ترمیم زخم که بر خلاف تصورات قدیمی سبب تسریع بهبود زخم می شود. در واقع این دسته از ژل ها با فراهم آوردن محیطی مناسب، روند درمان زخم بستر را تسریع می بخشند و در برخی موارد حتی برای بهبود سوختگی های درجه یک و دو نیز کاربرد دارند. در صورتی که بیمار شما زخم بستر دارد باید روزانه پانسمان شود می توانید محل زخم را با سرم نرمال سالین شستشو تمیز کنید لطفا اصلا از محلول بتادین استفاده نکنید مگر برای ضد عفونی اطراف زخم بعد از تمیز کردن زخم و خشک کردن آن می توان از گاز خشک و چسب ضد حساسیت استفاده کرد یا اگر زخم بستر بیمارتان وسیع و دارای ترشحات می باشد از پانسمان آماده کامفیل استفاده کنید در صورتی که می خواهید از پانسمان کامفیل استفاده کنید ابتدا زخم را با سرم نرمال سلین تمیز کنید سپس با گاز خشک کنید سپس پانسمان کامفیل را روی آن قرار دهید تا زمانی که خود کامفیل از زخم جدا نشده می توان از آن استفاده کرد.

پانسمان کامفیل برای سوختگی

برای درمان زخم بستر در منزل اولین و مهمترین کار جابجایی بیمار می باشد، سپس استفاده از پانسمان های فیلم در مراحل اولیه و سپس در مراحل پیشرفته در صورت عدم نیاز به جراحی می توان از پانسمان های مرطوب (تندروت پلاس)استفاده کرد. پوسته روی زخم علاوه بر اینکه یک سد مکانیکی در برابر مهاجرت سلول های اپیتلیال بوده و آنها را به عمق زخم هدایت می کند، محل مناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها نیز می باشد. محیط مرطوب فعالیت سلول ها را درون بافت بهبود می بخشد و امر مبادلات بین سلولی و فعالیت فاکتور های رشد را که در محیط خشک متوقف می شود را ارتقا می دهد.

این مسئله باعث می شود که این پانسمان تنها زمانی که در تماس مستقیم با باکتریها و ترشحات زخم است یون نقره آزاد کند و این به آن مفهوم است که یون نقره هیچ تاثیر منفی بر سلولهای انسانی ندارد. این ژل با ایجاد محیط مرطوب و پیشگیری از خشک شدن زخم و همچنین حمایت از رشته های آزاد اعصاب درد را نیز تسکین می دهد و بعلاوه از چسبیدن پانسمان به زخم جلوگیری می کند.تا زمانیکه این ژل پانسمان را اشباع ننموده نیاز به تعویض پانسمان نیست که این زمان می تواند از سه تا هفت روز ادامه یابد. اینکه نقره به صورت فلزی بر روی پانسمان باشد (آجی کت) این مزیت را دارد که در محیط مرطوب یون های نقره به صورت مستمر و آهسته از سطح پانسمان آزاد شوند.

در مقابل پانسمان آجی کت درصد نقره بالاتری دارد و رهاسازی نقره از آن به صورت آهسته تا۷ روز است، در نتیجه مدت زمان طولانی تری کارایی دارد. تفاوت عمده پانسمان آجی کت با کامفیل تغییر رنگ الیاف پس ازآزادسازی یون نقره می باشد که در این حالت رنگ الیاف از سبز تیره به سبز روشن (متمایل به سفید) تبدیل می شود و به آسانی می توان زمان تعویض پانسمان را تشخیص داد. در عمل وقتی رنگ پانسمان از سبز تیره به سبز روشن تغییر پیدا کرد باید آن را تعویض نمود زیرا از نقره موجود در آن آزاد شده و بنابراین اثرات بیش از ضد میکروبی آن کاهش پیدا کرده است. چون نقره به شکل یون بر روی پانسمان کامفیل موجود است اثر سمیت آن بالا است.یون نقره قادر به عبور از سلول بدن میباشد در نتیجه احتمال تجمع یون های نقره در بافت های انسانی واثرات سمیت آن بالاتر است.آزادسازی نقره در پانسمان کامفیل خیلی سریع اتفاق می افتد، به گونه ای که پس از ۲روز تمام یون نقره خود را آزاد می کند و باید تعویض شود چون دیگر نقره ای برای مقابله با عفونت ندارد.

پانسمان کامفیل قیمتبرای تعویض پانسمان کامفیل باید از لبه ها شروع و پس از آزاد کردن آنها به تدریج به سمت مرکز پانسمان کامفیل حرکت کرد. هشدارها و نکات قابل توصیه:فقط برای مصرف موضعی می باشد.قبل از CT و MRI وتصویر برداری برداشته شود.این پانسمان در افرادی که به نقره یا نایلون حساسیت دارند نباید استفاده گردد.این پانسمان نباید به طور همزمان با ترکیباتی مانند بتادین، پماد های آنتی بیوتیکی با پایه ی چرب، ترکیبات حاوی سدیم کلراید، پارافین و ید مصرف شود. درکنار این موارد استفاده از پانسمانهای پیش ساخته کامفیل به دلیل دارا بودن نقره و یا کربن و مواد معدنی دیگر که در روند رشد سلولی و جلوگیری از ایجاد عفونت و بوی نامطبوع نقش بی بدیعی ایفا میکنند ؛ اهمیت به سزایی دارد.

این محصول با قابلیت جذب بالای رطوبت و ترشحات ناشی از زخم، محیطی مناسب برای رشد و تقسیم سلولی به وجود می آورد. با تشکیل این ژل در بستر زخم محیط مناسبی برای درمان مرطوب زخم (Moist Wound Healing) به وجود می آید. پس از تای اول به ناحیه ی استریل خواهید رسید و از این پس باید با دستکش استریل کار کنید. به طور کلی هیدروژل ها با ایجاد محیطی مرطوب، روند بهبود زخم بستر را افزایش می دهند. 9. پیشگویی امیرحسین(1377) مقایسه تاثیر پوششهای هیدروکلوئید و گاز مرطوب بر بهبود زخم فشاری در بیماران دچار ضایعات محیطی و مرکزی بستری در بیمارستانهای آموزشی و مراکز بهزیستی شهر تهران سال 1374 فصلنامه پرستاری دانشکده پرستاری ارتش.(1)3.

جامعه مورد مطالعه، بیماران دچار زخم بستر ساکن در شهر خمین هستند که دارای زخم فشاری درجه 2 و 3 می باشند. بیمارانی که سوءتغذیه دارند دچار کاهش آلبومین خون و آنمی می شوند. پد هایی که به دلیل اثر بخشی بی نظیر آن ها نه تنها موجب بهبود و درمان تدریجی زخم ها می شوند بلکه به راحتی قابل استفاده و تعویض در منزل نیز می باشند. این دسته از پانسمان ها در برابر نفوذ آب و رطوبت به زخم جلوگیری کرده و با تبادل گاز هایی نظیر اکسیژن، همچنین مرطوب نگه داشتن زخم، بستری برای رفع هر چه سریعتر زخم مهیا می کنند. دامنه محصولات کامفیل پلاس به منظور پاسخگویی به نیازهای مختلف ، به صورت اندازه های مربع معمولی و همچنین انواع ساکرال ، محفظه دار و فشار برای کاهش فشار در دسترس است.

کامفیل شفاف نرم و منعطف است و بیماران آن را یک جسم مزاحم نمی دانند. این پانسمانهای مدرن علاوه بر نرم بودن و خواص ضد فشاری آنها که درد را در محیط اطراف زخم پخش میکنند، قابل برش زدن بوده و بیمار یا پرستار میتواند بر اساس اندازهی زخم، آن را برش داده و استفاده نماید. دارای خواص قوی آنتی بیوتیکی علیه باکتری های مقاوم و ضد قارچ می باشد. مقایسه پانسمان های ضد میکروبیAgiCoat با سیلور سولفادیازین:درد و ناراحتی بیمار در هنگام استفاده از پمادهای سیلور بسیار زیاد است، در صورتیکه در پانسمانAgicoat درد بیمار بسیار کمتر می شود.هزینه پرستاری ومراقبت از بیمار در دوره استفاده از پماد سیلوربسیار بالا(حداقل ۳هغته تا۳ماه) می باشد ولیکن درپانسمانAgicoat حداکثر زمان مراقبت از بیمار ۱هفته تا۱۰روز می باشد.به علت اینکه زمان تاثیر سیلور سولفادیازین حداکثر۸ساعت است نیاز به تعویض پانسمان روزی ۳بار دارد،ولی در Agicoat تاثیر نقره۳الی۷روز است که حداقل هر۳روز یکبارتعویض می شود.طول زمان بستری بیماردر دوره استفاده از پماد سیلور بسیار طولانی ولی درپانسمانAgicoat طول زمان بستری بیمار بسیار کمتر است.

پانسمان کامفیل چیست

زخم بستر اغلب برای بیماران ناتوان یا کم توان جسمی به وجود می آید، چرا که امکان تحرک در آن ها کاهش یافته و بدن در سکون طولانی به سر میبرد. این ژل ها اغلب بر پایه مواد طبیعی تولید می شوند، بسیار جاذب بوده و از نشت رطوبت یا سلول های مرده به بیرون از پانسمان جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است که تعویض به موقع محصول، کاملا بدون درد بوده و از نشت آلودگی به بیرون ممانعت می کند. پاک کرده و پانسمان را از بسته خارج نموده و توسط آب مقطر تزریق مرطوب نمایید.آب اضافی پانسمان را گرفته و آن را مستقیما روی زخم قرار دهید، به طوری که از هر طرف حداقل۱سانتی متر بیرون زخم قراربگیرد.

پانسمان کامفیل کلوپلاستنوعی پانسمان مدرن هستند که یک طرف آن ها به چسب و طرف دیگر از ورقه ای قابل انعطاف تشکیل شده است. سطح خارجی کامفیل ضربدری با یک لایه نیمه تراوا پوشانده شده است که با وجود اجازه تبخیر و عبور اکسیژن، نسبت به میکرو ارگانیسم ها غیر قابل نفوذ است. پس از برداشتن پانسمان کهنه که باید بسیار با ملاحظه صورت بگیرد که هنگام کندن چسب ها به پوست آسیب نرسد، ابتدا چسب های دور سِت استریل و تای خارجی پارچه را باز کنید. استفاده می شود. یکی از طولانی مدت ترین پانسمان ها است که خود چسبی دارد و از کیفیت خوبی برخوردار است و به راحتی زده می شود.