کابینه فدرال ، استانها به دلیل قرارداد یخ شکن قطبی درگیر درگیری هستند

تلاش های اوتاوا برای ساخت یخ شکن عظیم به کانون نبرد سیاسی بین استان ها بر سر برنامه ارسال اثر به جای کارخانه کشتی سازی کبک به یک شرکت مستقر در سالهای قبل از میلاد تبدیل شده است.

منابع فدرال و صنعت می گویند کشتی سازی Seaspan مستقر در ونکوور ، بیش از یک سال پس از لغو سفارش کشتی ، توسط دولت فدرال دوباره در جستجوی قرارداد است. منابع تخمین می زنند که این قرارداد که ارزش تخمینی آن 1.3 میلیارد دلار در سال 2013 بود اکنون نزدیک به 2 میلیارد دلار ارزش دارد.

این منابع گفتند که برنامه اعطای قرارداد به Seaspan اخیراً به کمیته اقتصاد و محیط زیست در کابینه ارائه شده است و به شدت اظهار می دارد که این شرکت اکنون به عنوان کاندیدای اصلی این شغل شناخته شده است.

این منابع گفتند كه وزرای فدرال از كبك – از ترس اینكه بلوك Québécois از تصمیم سیاسی برای ارسال اثر به یك استان دیگر منفعت سیاسی پیدا كند – سعی كرده اند كارخانه کشتی سازی داوی مستقر در لوویس را به روند خود برگردانند. این مبارزات توسط پابلو رودریگز رهبر مجلس لیبرال هدایت می شود که پس از انتخابات عمومی سال 2019 به عنوان ستوان نخست وزیر جاستین ترودو در کبک انتخاب شد.

پابلو رودریگز رهبر دولت کانادا در مجلس عوام در جلسه کمیته ویژه بیماری همه گیر COVID-19 در مجلس عوام در شانزدهم ژوئن سال 2020 صحبت می کند. (بلر گیبل / رویترز)

داوی ، درست در آن سوی رودخانه سنت لارنس از شهر کبک واقع شده است و اغلب در سیاست ها و رسانه های کبک به عنوان یک قربانی رفتار ناعادلانه از طرف دولت فدرال به تصویر کشیده می شود.

هنگامی که اتاوا استراتژی ملی کشتی سازی خود را به طور رسمی در سال 2011 آغاز کرد ، Seaspan و کارخانه کشتی سازی Irving در هالیفاکس تنها امکاناتی بودند که برای ساخت کشتی برای نیروی دریایی کانادا و آژانس های فدرال مانند گارد ساحلی کانادا مجاز بودند.

در آن زمان ، دیوی با مشکلات مالی روبرو بود و به طور کامل از روند ساخت کشتی فدرال کنار گذاشته شد.

برنامه های ساخت یخ شکن قطبی جدید – به نام John G. Diefenbaker – در سال 2008 توسط دولت هارپر اعلام شد. این اثر در سال 2011 به Seaspan اعطا شد ، اما دولت فدرال این حکم را در ژوئن سال گذشته لغو کرد.

مارک-آندره شاربنو ، سخنگوی خدمات عمومی و تدارکات کانادا ، گفت: “کانادا تصمیم به جایگزینی یخ شکن قطبی با 16 شناور چند منظوره (MPV) گرفت.”

“با توجه به اهمیت ظرفیت یخ شکن ، دولت در حال بررسی گزینه هایی برای اطمینان از ساخت قطب به کارآمدترین روش است ، اما هیچ تصمیمی در مورد [made] هنوز.”

در سال 2011 ، دولت در تلاش بود تا دیوی را به عنوان عضوی رسمی از برنامه ساخت کشتی وارد کند. از آنجا که کارخانه کشتی سازی آن بسیار بزرگتر از کارخانه Seaspan است ، بسیاری از ناظران پیشنهاد کردند که کار روی یخ شکن قطبی به کبک انجام شود.

مذاکرات برای آوردن داوی به صحنه تا امروز ادامه دارد. به عنوان بخشی از این گفتگوها ، از دیوی انتظار می رود که شش یخ شکن کوچکتر بسازد.

در حالی که هر دو Seaspan و Davie تعدادی سفارش ثابت یا بالقوه دارند که در یک ردیف قرار دارند ، پروژه Diefenbaker همچنان هدف نهایی آنها است.

در ماه فوریه ، دولت فدرال به تمام کارخانه های بزرگ کشتی سازی کشور مراجعه کرد و از آنها خواست اطلاعاتی در مورد توانایی ساخت یخ شکن قطبی ارائه دهند.

در ماه های اخیر ، Seaspan در مورد مزایای منطقه ای صحبت می کند که اگر قرارداد را بدست آورد ، به سایر مناطق کشور می رسد. این شرکت با کارخانه های کشتی سازی Heddle انتاریو و Genoa Design International نیوفاندلند وارد همکاری شده است.

داگ فورد ، نخست وزیر انتاریو و جان هورگان ، نخست وزیر قبل از میلاد ، هر دو خواستار اختصاص کار ساخت کشتی فدرال به Seaspan شده اند.

نخست وزیر کبک ، فرانسوا لگول ، دولت فدرال را تحت فشار قرار داده است تا قرارداد ساخت یخ شکن قطبی جدید را به یک کارخانه کشتی سازی کبک اعطا کند. (ایوانوه دمرز / رادیو کانادا)

در همین حال ، نخست وزیر کبک ، فرانسوا لگول ، در ماه اکتبر به ترودو نوشت تا به طور خصوصی از پیشنهاد داوی برای یخ شکن قطبی حمایت کند. روز چهارشنبه ، او از طریق حساب توئیتر خود از دولت فدرال خواست “به سرعت تأیید کند که قرارداد به داوی اعطا می شود.”

منابع گفتند که پرونده یخ شکن قطبی هنوز موضوع بحث و گفتگوهای شدیدی در اتاوا است و هنوز در مورد کابینه کامل این موضوع بحث نشده است. انتظار می رود دولت طی هفته های آینده در مورد این پروژه به روز رسانی کند.

جیمز فیتز موریس ، سخنگوی وزیر خدمات عمومی و تدارکات آنیتا آناند گفت: “هیچ تصمیم نهایی در مورد ساخت یخ شكن های احتمالی اتخاذ نشده است.”

Diefenbaker بزرگترین کشتی ساخته شده توسط دولت کانادا خواهد بود. این جایگزین لوئیس S. St-Laurent خواهد شد ، که برای اولین بار در سال 1969 وارد خدمت شد. طبق برنامه اولیه ، Seaspan قرار بود این کشتی را تا سال 2017 بسازد.