کارشناسان می گویند فشار کبک برای برق رسانی استان را به اهداف کاهش انتشار نمی رساند

دولت کبک می خواهد با هدف دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در استان ، افراد بیشتری را به اتومبیل های الکتریکی سوق داده و تولیدات صنعتی بیشتری را با برق تولید کند.

نخست وزیر فرانسوا لگولت ، پس از آشکار شدن یکی از اصلی ترین عناصر در آخر هفته ، ممنوعیت فروش وسایل نقلیه مجهز به گاز جدید ، از سال 2035 ، برنامه مورد انتظار دولت خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را روز دوشنبه اعلام کرد.

دولت طی 5 سال آینده 6.7 میلیارد دلار برای مقابله با تغییرات آب و هوا اختصاص داده است. قسمت عمده ای از این مبلغ به یارانه خرید وسایل نقلیه الکتریکی اختصاص می یابد.

کارشناسان تغییرات آب و هوایی و فعالان محیط زیست می گویند که این کافی نیست که استان بتواند به هدف خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا 29 میلیون تن CO2 تا سال 2030 برسد. آنها می گویند باید پول بیشتری در حمل و نقل عمومی و تغییر اقلیم سرمایه گذاری شود تخفیف

ممنوعیت وسایل نقلیه مجهز به گاز ، شامل وسایل نقلیه تجاری و فروش خودروهای دست دوم نمی شود.

لگولت در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که وی برای تغییر رفتار مردم ، تمرکز بر سیاست های مبتنی بر انگیزه ، به جای مالیات را دارد. وی گفت که این طرح با توجه به مناطق تهیه شده و متناسب با “روش کبک” است.

وی گفت: “مردم چاره ای برای داشتن وانت یا اتومبیل ندارند. و اغلب اوقات افراد كمتر نیز افرادی هستند كه بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.”

کارشناسان تغییرات اقلیمی و فعالان محیط زیست می گویند یارانه وسایل نقلیه الکتریکی کبک و ممنوعیت وسایل نقلیه مجهز به گاز از سال 2035 کافی نیست تا این استان در مسیر دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای قرار گیرد. (سیمون-مارک چارون / رادیو-کانادا)

لگولت دولت قبلی لیبرال را مقصر عدم تحقق اهداف این استان در سال 2020 دانست. وی گفت که دولت وی به دنبال سرمایه گذاری بیشتر در دسترسی استان به انرژی آبی در سالهای آینده خواهد بود.

وزیر محیط زیست بنوئت چارته گفت که دولت استانی به صورت سالیانه در مورد پیشرفت کاهش انتشارات خود به روز می کند.

در اینجا برخی از اهداف اصلی موجود در این طرح آورده شده است:

  • تا سال 2030 میزان انتشار گازهای گلخانه ای را 37.5 درصد کمتر از سطح 1990 کاهش دهید.
  • تا سال 2050 به خنثی شدن کربن دست پیدا کنید.
  • 1.5 میلیون وسیله نقلیه الکتریکی را تا سال 2030 در جاده کبک قرار دهید.
  • 55 درصد اتوبوس های شهری و 65 درصد اتوبوس های مدرسه تا سال 2030 برق رسانی شده اند.
  • 100 درصد اتومبیل های دولتی ، SUV ، وانت و مینی ون در سال 2030 برق دار شده اند.
  • 50 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به گرمایش ساختمان ها تا سال 2030.

کارشناسانی که تحت تأثیر برنامه دولت قرار نگرفته اند

Jérôme Dupras ، استاد دانشگاه دو کبک en Outaouais و کرسی تحقیق در کانادا در بوم شناسی محیط زیست ، گفت هیچ شواهدی وجود ندارد که این استان بتواند اهداف خود را برآورده کند.

وی گفت: “اولین مشاهدات: طرح اقتصاد سبز دستیابی به اهداف كاهش گازهای گلخانه ای را كه توسط دولت كبك تعیین شده است ، امكان پذیر نخواهد كرد.”

کاترین گاوتیر ، رئیس گروه لابی محیط زیست EN Environmentnement JEUnesse ، گفت که طرح دولت لگولت جاه طلبی ندارد. (Chloe Ranaldi / CBC)

گروه لابی محیط زیست JEUnesse امیدوار بود که در اوایل سال 2030 ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه جدید مجهز به گاز و اقدامات شدیدتر در برابر آلودگی را شاهد باشد.

کاترین گوتیه ، رئیس گروه گفت: “کاش چیزی در مورد کاهش مصرف خود می دیدیم.”

“در حال حاضر ، چنین جاه طلبی در این طرح مشاهده نکرده ایم.”

بین سالهای 2007 و 2014 ، کبک میزان تولید گازهای گلخانه ای خود را حدود 10 میلیون تن کاهش داد. اما بین سال های 2014 و 2017 (آخرین آمار موجود) ، انتشار در واقع اندکی افزایش یافته است.

این افزایش همزمان با مصرف بنزین در سطح رکورد همزمان بوده است زیرا کبک ها هر چه بیشتر وسایل نقلیه ورزشی را خریداری می کنند.

در حال حاضر ، بیش از 40 درصد از گازهای گلخانه ای کبک از بخش حمل و نقل ، به ویژه اتومبیل ها و کامیون های سوخت فسیلی حاصل می شود.

پاتریک بونین ، یکی از مبارزان انرژی و آب و هوا در Greenpeace کانادا ، گفت که این استان باید پول بیشتری را به حمل و نقل عمومی اختصاص دهد – از جمله شبکه راه آهن سبک مونترال که هنوز به اتمام نرسیده است ، Métropolitain Réseau express (REM) – تا ماشین ها را از جاده دور نگه دارد .

وی گفت: “ما به مترو ، تراموا ، خطوط اتوبوس بسیار بیشتر احتیاج خواهیم داشت ، احتمالاً امتداد REM برای اطمینان از رقابت پذیری ترانزیت عمومی”.