کارشناسان می گویند که ایده «زندان، نه وثیقه» پویلیور ممکن است از الزامات قانون اساسی عبور نکند

پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه‌کار می‌گوید که اگر نخست‌وزیر شود، دولت او قانونی را تصویب خواهد کرد که از دسترسی مجرمان مکرر خشونت‌آمیز به وثیقه جلوگیری می‌کند. در حالی که این پیشنهاد حاکی از نگرانی عمیق کانادایی ها در مورد جرم و جنایت است، کارشناسان پیشنهاد می کنند که احتمالاً خلاف قانون اساسی است – اگرچه پویلیور با این نظر مخالف است.

پویلیور روز سه‌شنبه به خبرنگاران در اتاوا گفت: «یک مجرم خشونت‌آمیز تکراری، که به‌تازگی برای یک جرم خشونت‌آمیز جدی دیگر دستگیر شده است، باید تمام دوران خود را در زندان بگذراند».

نه وثیقه، و نه آزادی مشروط. این عقل سلیم است.

پولیور روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که پیشنهاد او مطابق قانون اساسی است.

پویلیور گفت: “این در حال حاضر غیرقانونی است. آنچه من پیشنهاد می کنم همان چیزی است که ما قبل از جاستین ترودو داشتیم و هرگز در دادگاه سرنگون نشد.”

اظهارات رهبر اپوزیسیون در واکنش به این است که دولت فدرال برنامه‌های خود را برای اصلاح قوانین وثیقه در کانادا با اتخاذ تدابیری اعلام کرد که آزادی با وثیقه را برای برخی از مجرمان مکرر خشونت‌آمیز دشوارتر می‌کند.

لیبرال‌ها تغییرات پیشنهادی را در پاسخ به فشار فزاینده استان‌ها، انجمن‌های پلیس و گروه‌های حقوق قربانیان برای تقویت سیستم در میان موجی از جنایات برجسته معرفی کردند.

Poilievre می گوید که اقدامات به اندازه کافی برای بهبود ایمنی عمومی پیش نمی رود. اما کارشناسان به پیشنهاد جایگزین او با تردید واکنش نشان دادند.

بوریس بایتنسکی، وکیل مدافع جنایی، می گوید قانونی که برخی از متهمان را از دسترسی به جلسات وثیقه منع می کند، قانون اساسی را تصویب نمی کند.

او می گوید که این رویکرد احتمال بی گناهی را در نظر نمی گیرد.

او گفت: “در جایی در آنجا، باید فضایی وجود داشته باشد که یک فرد بی گناه شناخته شود. زیرا احتمالاً، ما در واقع تا زمانی که آنها بیش از یک شک معقول مجرم شناخته نشده باشند، در واقع مجازات نمی کنیم.”

اما به نظر نمی رسد که در روایت گنجانده شود.»

داناردو بیرون با پل سفیر در پس زمینه ایستاده است
داناردو جونز، استادیار حقوق در دانشگاه ویندزور، می‌گوید که او نسبت به اصلاحات پیشنهادی پولیور برای کاهش جرایم شک دارد. (جیسون ویو/سی‌بی‌سی)

بایتنسکی گفت که به نظر می رسد پویلیور پیشنهاد می کند که وجود سابقه قبلی به این معنی است که افراد باید در اسرع وقت مجرم فرض شوند و محکوم شوند تا بتوانند در پشت میله های زندان بمانند.

این همان چیزی است که او اساساً می‌گوید که دولتش متعهد به انجام آن در صورت انتخاب شدن است، بنابراین من از این موضوع کمی تعجب کردم.»

داناردو جونز، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه ویندزور، گفت که از منظر حقوقی قانون اساسی، این وعده «مقدار فوق‌العاده معناداری» ندارد.

او گفت: «من واقعاً مطمئن نیستم که این افراد چه جامعه‌ای را تصور می‌کنند، اگر جامعه‌ای باشد که خطری در آن وجود نداشته باشد یا جامعه‌ای باشد که در آن جرم و جنایت وجود نداشته باشد.

من دوست دارم در چنین جامعه‌ای زندگی کنم، اما نمی‌دانم که آیا اقدامات جنایی سخت‌گیرانه قرار است چنین جامعه‌ای را آغاز کند یا خیر.

جونز گفت که بازداشتگاه ها در حال حاضر افراد زیادی را به دلیل محرومیت از وثیقه نگهداری می کنند.

او گفت که گرفتن وثیقه حتی دشوارتر منجر به “نمایندگی حتی بالاتر از افرادی می شود که به جرمی که به آن متهم شده اند، محکوم نشده اند.”

نیکول مایرز، جامعه شناس دانشگاه کوئینز که در زمینه وثیقه و بازداشت موقت تخصص دارد، گفت که این ایده “کاملاً اصول اساسی نظام عدالت کیفری ما را نادیده می گیرد” و این واقعیت که حق آزادی با وثیقه معقول توسط منشور حقوق و حقوق حمایت می شود. آزادی ها این حقی است که بارها توسط دیوان عالی کشور تأیید شده است.»

مایرز گفت: به نظر می رسد که صحبت های پویلیور بیشتر در مورد سیاست باشد.

او در تلاش است تا ترس عمومی و نگرانی عمومی را به چنگ بیاورد و از آن سوء استفاده کند.

مایرز گفت: شعاری که پولیور برای ترویج ایده خود استفاده می کند – “زندان، نه وثیقه” – “گمراه کننده است”.

او گفت: “ما در این کشور سیستم وثیقه ملایمی نداریم. از سال 2004 تا کنون افراد بیشتری در بازداشت موقت نسبت به زندان های استانی داشته ایم.”

علاوه بر این، او گفت که گذراندن زمان در زندان باعث می شود افراد پس از آزادی مرتکب جرم شوند.

مایرز افزود: و اگر افرادی که در نهایت محکوم می شوند، زمان بیشتری را در زندان در انتظار محاکمه بگذرانند، مدت زمان پایان محکومیت آنها کاهش می یابد.

اگر او واقعاً به امنیت عمومی علاقه مند بود، همانطور که او می گوید ظاهراً علاقه مند است، در آن صورت تلاش نمی کردیم افراد بیشتری را به زندان بیاندازیم.»

یک “گام اول” خوب

قانون لیبرال ها اعطای وثیقه را برای برخی از متهمان به سلاح های خاص و جرایم خشونت آمیز دشوارتر می کند.

فدراسیون ملی پلیس (NPF)، اتحادیه ای که نماینده اعضای RCMP است، روز پنجشنبه گفت این لایحه “اولین گام” خوبی است، اما باید اقدامات بیشتری انجام شود.

برایان ساوو، رئیس و مدیرعامل NPF در بیانیه ای گفت: «تغییر واقعی، معنادار و تأثیرگذار در سیستم وثیقه کانادا یک مسئولیت مشترک و ملی است.

ما مطمئن هستیم که سیستم وثیقه کانادا را می توان بهبود بخشید، اما چنین بهبودی مستلزم تعهد منابع قابل توجه فدرال و استانی و جمع آوری اطلاعات گسترده، توسعه سیاست و نظارت بر افراد به قید وثیقه است.

پویلیور می‌گوید، در حالی که از دولت می‌خواهد وثیقه را سخت‌تر کند، حزب او باید تصمیم بگیرد که از این لایحه حمایت کند یا خیر.

او گفت: “ما از مجلس و کابینه سایه خود عبور خواهیم کرد تا در مورد آن موضع گیری کنیم.”

اما می‌توانم قدردانی کنم که پلیس هر اقدامی را می‌خواهد که بتواند سیاست‌های جاستین ترودو را تغییر دهد، حتی اگر به اندازه کافی پیش نرود.»