کارمند ارشد عمومی می گوید که اصلاحات کمی در مورد اطمینان کابینه به اسناد WE انجام شده است

کارمند ارشد عمومی فدرال می گوید تنها بخش کوچکی از 5000 پرونده به علاوه اسنادی که دولت در رابطه با ماجرای خیریه WE منتشر کرده ، سیاه شده است.

یان شوگارت ، كارمند شورای خصوصی ، روز سه شنبه به كمیته مالی مجلس عوام گفت كه فقط حدود یك درصد اسناد برای محافظت از رازهای كابینه اصلاح شده است.

وی افزود كه كمتر از 2.5 درصد برای كاهش اطلاعات در مورد سایر موارد كه مربوط به تحقیقات كمیته در مورد ماجرا نبود ، تغییر جهت داده شد.

اما اعضای مخالف کمیته گفتند که برآوردهای شوگارت با اسنادی که برای آنها منتشر شده است ، که به گفته پیتر جولیان ، نماینده حزب دموکرات جدید ، حاوی 1500 صفحه است که به طور جزئی یا کاملاً سیاه شده است ، بی اعتنا نیست.

منشی اذعان داشت که ممکن است دلایل دیگری نیز برای تعدیل وجود داشته باشد ، از جمله امتیاز وکالت – مشتری و حفظ حریم شخصی. اما وی خاطرنشان کرد که از او خواسته شده است در کمیته به طور مشخص در مورد رازهای کابینه شهادت دهد.

شهادت شوگارت بدنبال هفته ها فیلیبوستر توسط اعضای لیبرال کمیته در مورد تلاش های مخالفان برای محکوم کردن کار دولت با اسناد WE است.

کمیته تحت سلطه مخالفان خواستار تحویل این اسناد و مدارک بدون اصلاحات به دبیر قانون مجلس شده بود ، وی تعیین می کند که در صورت وجود چه مواردی باید سیاه شود. در عوض ، اسناد قبل از تحویل به کارمند قانون اصلاح شدند.

شوگارت روز سه شنبه به کمیته گفت که محرمانه بودن کابینه یک کنوانسیون مهم قانون اساسی است که وزرا را آزاد می گذارد تا در هنگام تصمیم گیری ، همبستگی کابینه را کاملاً و صریح در کابینه داشته باشند.

پیر پولیور ، نماینده محافظه کار ، اسناد اصلاح شده را در جریان کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان هیل در اتاوا در ماه آگوست نگه می دارد. این اسناد توسط دولت در کمیته مالی مجلس عوام ارائه شد. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادایی)

شوگارت گفت: علی رغم سابقه طولانی مخفی نگه داشتن رازهای کابینه ، وی گفت که کارمندان دولت را به استثنای ماجرای ما هدایت می کند.

وی به آنها راهنمایی کرد تا “در حد امکان شفاف” در مورد انتشار اسنادی شامل برنامه اعطای خدمات دانشجویی در قلب ماجرا باشند. و او به آنها گفت كه اسنادی را منتشر كنند كه مربوط به موضوعاتی باشد كه نخست وزیر جاستین ترودو یا وزراش قبلاً در مورد آنها صحبت كرده بودند.

شوگارت گفت: “در نتیجه … اطلاعات قابل توجهی در مورد کمک هزینه ای که در غیر این صورت اعتماد کابینه را تشکیل می داد در اختیار کمیته قرار گرفت.”

پولیور شوگارت را به محافظت از لیبرال ها متهم می کند

Pierre Poilievre ، منتقد محافظه کار مالی ، خاطرنشان کرد که شوگارت می تواند توسط نخست وزیر اخراج شود و پیشنهاد کرد که او و سایر کارمندان عمومی از “بهانه” محرمانه بودن کابینه برای محافظت از دولت لیبرال در برابر شرمندگی سیاسی استفاده کنند.

اما شوگارت گفت كه “كاملاً مطمئن” است كه كارمندان دولت دستورالعمل هاي او را كاملاً و غير حزبي انجام مي دهند. وی گفت كه رویكرد خود را به ترودو اطلاع داد اما در مورد تصمیمات خاص درباره آنچه باید آزاد یا سیاه شود ، با وی یا وزرا مشورت نكرد.

شوگارت به دلیل نادیده گرفتن دستور کمیته مبنی بر ارسال اسناد بدون عکس العمل برای کارمند قانون ، هیچ عذرخواهی نکرد. وی استدلال كرد كه قوه مجریه دولت صلاحیت واگذاری مسئولیت خود در محافظت از رازهای كابینه را به منشی قانون پارلمان ندارد.

در همین حال ، کمیسر اخلاق فدرال به کمیته گفت که دفتر وی “ده ها هزار” صفحه اسناد در مورد ماجرا دریافت کرده است ، که هیچ یک از آنها برای سیاه نمایی اعتماد به نفس کابینه تغییر نکرده است.

ماریو دیون در حال تحقیق درباره نخست وزیر جاستین ترودو و وزیر دارایی سابق بیل مورنو برای نقض احتمالی قانون تعارض منافع است.

ترودو و مورنو هر دو روابط خانوادگی نزدیک با خیریه WE دارند ، اما هیچ یک از آنها از تصمیم هیئت دولت برای پرداخت 43.5 میلیون دلار خیرخواهانه برای اجرای برنامه اعطای خدمات دانشجویی که اکنون لغو شده است ، خودداری کردند.

دیون به کمیته گفت: “ما تمام اسناد مورد نیاز برای انجام این دو معاینه ، از جمله رازداری کابینه را دریافت کردیم.”

پولیور دریافت “اسناد بیشتر از کمیته مالی” در دفتر دیون “بسیار عجیب” دانست. دیون دلیل این امر را به این دلیل اعلام کرد که دفتر وی اسناد بیشتری از آنچه کمیته درخواست کرده بود را درخواست کرده است.