کانادا ، انگلیس توافق نامه تجارت انتقالی را اعلام کردند

نخست وزیر جاستین ترودو و نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون در صبح شنبه صبح با آغاز اجلاس سران G20 در آخر هفته گفتند که مذاکرات بین کانادا و انگلیس برای دستیابی به شرایط تجارت پس از Brexit به پایان رسیده است.

ترودو گفت: “اکنون ما باید در طول سالهای آینده کار بر روی یک توافقنامه سفارش داده شده ، یک توافق نامه جامع را ادامه دهیم که واقعاً فرصت های تجاری ما را به حداکثر می رساند و همه چیز را تقویت می کند.”

جانسون ، که همچنین یک لحظه به تبریک ترودو گفت ، “تجارت آزاد بخش مهمی از راه ما برای بازگشت از COVID است ، اما من همچنین فکر می کنم کانادا و انگلیس دیدگاه مشترکی در مورد سبزتر شدن دارند.” برای برداشتن گام هایی برای رساندن کانادا به خالص انتشار کربن تا سال 2050

پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در زمستان گذشته ، دو کشور توافق کردند که توافقنامه تجارت جامع و اقتصادی (CETA) – توافق تجاری دو جانبه بین کانادا و اتحادیه اروپا از سال 2017 در حال اجرا است – همچنان در تجارت کانادا و انگلیس اعمال می شود تا پایان سال 2020

مذاکره بر سر یک توافقنامه تجاری دو جانبه جامع جدید بین این دو که می توانست به طور کامل تصویب شود و قبل از اول ژانویه لازم الاجرا شد ، دشوار بود ، زیرا انگلیس تا زمانی که خروج از اتحادیه اروپا کامل نشده بود ، صلاحیت رسیدگی به امور تجاری خود را نداشت.

در عوض ، دو طرف توافق کردند که “CETA” را در یک توافقنامه انتقالی کوتاه مدت “رول” کنند ، بسیاری از زبانهای موجود را تکرار کنند و فقط در مورد آنچه که برای متناسب کردن آن فقط در تجارت انگلیس لازم بود ، مذاکره مجدد کنند.

نخست وزیر جاستین ترودو هنگامی که آنها در جلسه کاری با رهبران G7 در بیاریتس فرانسه در 25 آگوست 2019 شرکت می کنند ، با نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون گفتگو می کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادایی)

وزیر تجارت بین الملل ماری نگ روز شنبه گفت: “ما می دانستیم که داشتن یک توافق موقت برای اطمینان از اینکه شرکت ها ، صادرکنندگان ، کارگران ما در هر دو طرف اقیانوس اطلس از تداوم و قابل پیش بینی بودن مورد نیاز خود بسیار مهم هستند” ، گفت.

اکنون که مذاکرات به پایان رسیده است ، معامله باید به تصویب هر دو دولت برسد. در مورد کانادا ، قانون تغییر قوانین و مقررات (از جمله تعرفه سفارشی آن) برای انطباق با توافق نامه جدید باید قبل از اجرایی شدن معامله توسط پارلمان تصویب شود.

زمان بندی تصویب چنین لایحه ای اکنون بسیار محدود است ، اما هر دو کشور گفته اند که نمی خواهند مشاغلی را که از CETA بهره مند شده اند و به این تجارت دو طرفه وابسته اند ، بی ضرر یا مختل کنند.

برای پایان موافقتنامه هیچ تاریخ پایان یا بند غروب آفتاب وجود ندارد ، اما هر دو طرف قصد دارند مذاکرات مربوط به یک توافق دائمی را برای جایگزینی آن در سال آینده آغاز کنند. انتظار می رود این مذاکرات بلند پروازانه تر از آنچه در این معامله موقت گنجانده شده است.