کانادا طی 5 سال 4400 پناهجو را برگردانده است

طبق آمارهای تازه منتشر شده دولت ، کانادا از سال 2016 حداقل 4400 پناهجو را در مرزهای ایالات متحده برگردانده است – از جمله برخی از آنها که امیدوار بودند در اوج بیماری همه گیر جهانی پناه بگیرند.

بر اساس ارقامی که در پاسخ به درخواست پارلمان از جنی کوان ، نماینده حزب دموکراتیک حزب دموکرات دموکرات ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا روی كار آمد ، تقریباً نیمی از افرادی كه قصد ورود به كانادا را در این دوره 5 ساله داشتند ، این تلاش را انجام دادند.

بر اساس توافق نامه کشور سوم امن (STCA) ، که از سال 2004 در حال اجرا است ، کانادا و ایالات متحده یکدیگر را “پناهگاه های امن” برای پناهندگان می دانند و آنها را ملزم به ادعای خود در کشوری می کنند که در ابتدا وارد آن می شوند.

این توافق مدت هاست که با انتقادات و چالش های حقوقی گروه های حمایت از پناهندگان روبرو شده است و آنها می گویند این توافقنامه راهی غیرانسانی برای محدود کردن تعداد افرادی است که کانادا به عنوان پناهنده می پذیرد. آنها می گویند ایالات متحده برای همه پناهندگان کشور امنی نیست و خطرات آنها در دولت ترامپ افزایش یافته است.

دولت فدرال از حکم دادگاه فدرال در اوایل سال جاری میلادی که STCA را نقض حقوق منشور دانسته است ، تجدید نظر می کند.

ارقامی که به كوان ارائه شده نشان می دهد پس از انتخاب ترامپ در سال 2016 و روی كار آمدن خود در سال 2017 ، تعداد پناهجویانی كه در مرز بازگشت كرده اند افزایش یافته است.

در سال 2016 ، 742 نفر در مرز بازگشتند. این رقم در سال 2017 به 1،992 افزایش یافت. 744 مورد در سال 2018 و 663 در سال 2019 از ورود محروم بودند.

بین 1 ژانویه تا 23 سپتامبر سال جاری – دوره ای که اوج اولین موج COVID-19 را می گیرد – 259 نفر در مرز بازگشتند.

“حتی خطرناک تر”

كوان آن را “واقعاً آزار دهنده” خواند.

وی گفت: “در برابر یک بیماری همه گیر ، اوضاع برای افرادی که باید به امنیت برسند حتی از خطر بیشتری برخوردار است و کانادا در بازگشت مردم عقب نماند.”

كوان گفت: دولت ترامپ سیاست های بازداشت و اخراج را كه نقض حقوق بین الملل بشر است و ترس گسترده ای را در میان پناهندگان ایجاد می كند ، اعمال كرد. وی گفت كه كانادا با روگردانی پناهجویان “در شركت در نقض حقوق آنها” شريك است.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور در حال خروج آمریکا. تعداد تلاش پناهجویان برای ورود به کانادا از آمریکا در سال پس از انتخاب ترامپ افزایش یافته است. (Tasos Katopodis / گتی ایماژ)

كوان گفت كانادا باید فوراً STCA را به حالت تعلیق درآورد و برای مذاكره در مورد توافق جدید با جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب آمریكا كه به موضوعات حقوق بشر می پردازد ، تلاش كند. اما او گفت که سیاست های “تهاجمی و شدید” بازداشت ممکن است ادامه یابد.

وی گفت: “من فکر می کنم حتی با دولت بایدن ، این سیاست ممکن است همچنان وجود داشته باشد و حتی اگر دولت بایدن بخواهد تغییراتی ایجاد کند ، این یک شب اتفاق نمی افتد.”

مری-لیز پاور ، سخنگوی وزیر ایمنی عمومی بیل بلر ، گفت كه دولت از رای دادگاه فدرال تجدیدنظر كرد زیرا معتقد است كه در یافته های اصلی واقعیت و قانون اشتباهاتی وجود دارد.

وی گفت که این تصمیم به اشتباه نشان می دهد که همه متقاضیان پناهندگی که تحت STCA واجد شرایط نیستند و به ایالات متحده بازگشتند ، به طور خودکار به عنوان مجازات بازداشت می شوند. وی همچنین خاطر نشان كرد كه ایالات متحده همچنان یك طرف كنوانسیون پناهندگان سازمان ملل است.

پیمان پناهندگان “عادلانه ، دلسوزانه”: سخنگوی بلر

وی گفت: “STCA ، كه 16 سال به خوبی به كانادا خدمت كرده است ، اطمینان می دهد كه كسانی كه جان آنها در معرض خطر است می توانند در اولین فرصت در یك كشور امن درخواست پناهندگی كنند.”

“ما در مورد موضوعات مربوط به مرز مشترک خود با دولت ایالات متحده در حال بحث و گفتگو هستیم. ما معتقدیم که STCA همچنان ابزاری جامع برای رسیدگی عادلانه ، دلسوزانه و منظم به درخواست های پناهندگی در دو کشورمان است.”

در مورد افزایش تعداد در سال 2017 ، پاور گفت که 2017-2018 بالاترین تعداد آوارگان جهانی را از زمان جنگ جهانی دوم ثبت کرده است.

جاستین محمد ، مدافع حقوق بشر و حقوق بشر در سازمان عفو ​​بین الملل کانادا ، گفت که تعدادی از عوامل می توانند این افزایش شدید را ایجاد کنند ، از جمله الگوهای جهانی و سیاست های ترامپ.

وی گفت: کانادا باید تعهدات بین المللی خود را طبق قوانین بین المللی پناهندگان در همه زمان ها انجام دهد – حتی در هنگام شیوع بیماری همه گیر ، هنگامی که نگرانی های امنیتی افزایش می یابد.

محمد به معافیتهایی که برای دانشجویان ، پیوند خانواده و سایر کلاسهای مهاجرت داده شده است و به افراد اجازه می دهد با وجود محدودیت سفر به کانادا برسند ، اشاره کرد.

“چرا پناهندگان از این امر مستثنی شده اند؟ آنها می توانند مانند هر کس دیگری قرنطینه کنند یا لازم است که یک برنامه قرنطینه داشته باشند … پس چرا توانایی ارائه حفاظت وجود ندارد؟” او گفت.

تصویر جزئی

جانت دنچ ، مدیر اجرایی شورای پناهندگان کانادا ، گفت که ارقام سال 2020 فقط یک تصویر جزئی از افرادی است که به دلیل محدودیت های اضافه شده پس از بسته شدن مرز در 20 مارس به ایالات متحده بازگشتند.

در آن زمان ، مدعیان پناهندگی به دلایل بهداشت عمومی از ورود به ورودی رسمی یا گذرگاه دیگری – مانند جاده روکسام در کبک – که STCA معمولاً اعمال نمی شود ، از ورود محروم بودند.

علیرغم تضمین هایی که دولت کانادا می گوید از ایالات متحده دریافت کرده است که متقاضیان پناهندگی به دلیل بازداشت یا برکناری مشمول اجرایی نمی شوند ، دنچ گفت که مدافعان پناهندگی در کانادا حداقل دو نفر را می شناسند که پس از بازگرداندن در ایالات متحده بازداشت شدند .

راکل دانچو ، منتقد مهاجرت محافظه کار ، گفت که سوابق لیبرال در زمینه اداره سیستم پناهندگی و پناهندگی یکی از “سو mis مدیریت ، عقب ماندگی های طولانی مدت و عدم موفقیت” حتی قبل از همه گیر شدن بیماری است.

“محافظه کاران مدتهاست از دولت می خواهند که گذرگاههای غیرقانونی مرزی را ببندد و با همتایان آمریکایی خود همکاری کند تا خلأهای دیرینه توافق نامه کشور سوم امن را ببندد تا پناهجویان و پناهجویان راهی عادلانه ، دلسوزانه و م toثر برای ورود به کانادا داشته باشند ، “او در بیانیه ای گفت.