کانادا و عربستان سعودی 5 سال پس از اختلافات دیپلماتیک بر سر بازگرداندن روابط توافق کردند

کانادا و عربستان سعودی نزدیک به پنج سال پس از یک درگیری دیپلماتیک که روابط بین دو کشور را متوقف کرد و تجارت بین دو کشور را تیره کرد، برای تعیین سفرای جدید به توافق رسیدند.

امور جهانی کانادا (GAC) روز چهارشنبه بیانیه ای را منتشر کرد و این تصمیم را اعلام کرد. این خبر ابتدا توسط رویترز منتشر شد.

نخست وزیر جاستین ترودو در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در نوامبر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

بیانیه GAC نشان می دهد که دو رهبر در آن زمان درباره احیای روابط گفتگو کردند.

“با توجه به آنچه که بین آنها بحث شده است [Trudeau and bin Salman] در این بیانیه آمده است: و با تمایل دو طرف برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک بین دو کشور بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک، تصمیم گرفته شده است که سطح روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی به سطح قبلی بازگردد. .

وزارت خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه بیانیه مشابهی را منتشر کرد.

ژان فیلیپ لینتو به عنوان سفیر جدید کانادا در پادشاهی خاورمیانه انتخاب شد.

عربستان سعودی به سفیر کانادا دستور خروج از این کشور را صادر کرد و اعلام کرد که تمام معاملات تجاری و سرمایه گذاری جدید با کانادا را در آگوست 2018 متوقف می کند. پادشاهی همچنین سفیر خود را در آن زمان فراخواند.

این اقدام به‌عنوان انتقام‌جویی از اتاوا به دلیل انتقاد آن از سوابق حقوق بشر عربستان سعودی – به‌ویژه توییت GAC که نگرانی‌هایی را در مورد دستگیری فعالان برجسته حقوق زنان از جمله سمر بداوی ایجاد کرد، تلقی شد.

زنی در توک و دستکش تابلویی در دست دارد که می گوید
انصاف حیدر، همسر وبلاگ نویس رایف بداوی، در تجمعی برای آزادی او در 13 ژانویه 2015 در مونترال شرکت می کند. (Ryan Remiorz/Canadian Press)

بدوی خواهر رایف بداوی، وبلاگ نویس مخالف سعودی است که از سال 2012 به اتهام ارتداد و “توهین به اسلام از طریق کانال های الکترونیکی” توسط دولت سعودی زندانی شده است. انصاف حیدر همسر رایف بدوی و سه فرزندشان از عربستان سعودی گریخته و از سال 2015 در کانادا زندگی می کنند.

روابط دو کشور پس از آن بیشتر تیره شد مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار آمریکایی در اکتبر 2018.

خاشقجی – که ستون‌های نظری برای واشنگتن پست در انتقاد از سیاست‌های ولیعهد می‌نوشت – در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد. یک گزارش اطلاعاتی آمریکا می گوید ولیعهد محمد احتمالا قتل خاشقجی را تایید کرده است.

سفیر سابق: وقتش فرا رسیده است

اما علیرغم نگرانی های اتاوا در مورد حقوق بشر، دنیس هوراک – سفیر سابق کانادا که در سال 2018 از عربستان سعودی اخراج شد – گفت که “زمان آن فرا رسیده است” روابط با پادشاهی احیا شود.

او به سی‌بی‌سی گفت: “آنها بازیگر مهمی هستند و نادیده گرفتن آنها سخت است. و من فکر می‌کنم داشتن روابط دیپلماتیک کامل با آنها به ما اجازه می‌دهد تا صدایمان را در سطوح ارشد شنیده شود، چیزی که در عربستان سعودی مهم است.”

هوراک اشاره کرد که پادشاهی در خلال درگیری های اخیر در پایتخت خارطوم به تخلیه از سودان کمک کرد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که نیروهای نیروی دریایی سلطنتی این کشور عملیات تخلیه را انجام دادند و 91 شهروند و 66 نفر را از کشورها از بندر سودان در ساحل دریای سرخ به جده منتقل کردند. شهروندان کانادا بودند گزارش شده که از جمله افرادی است که از سودان به عربستان سعودی فرار کرده اند.

مردی با کت و شلوار و پیراهن برهنه داخل خانه ای نشسته است.
دنیس هوراک سفیر سابق کانادا در عربستان سعودی در سال 2018 از این کشور اخراج شد. (CBC)

هوراک همچنین پیشنهاد کرد که عربستان سعودی می تواند بر جنگ اوکراین تأثیر بگذارد، زیرا این کشور با روسیه روابط دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هفته گذشته در نشست سران اتحادیه عرب در عربستان سعودی شرکت کرد و خواستار همکاری بیشتر بین دو کشور شد.

سال گذشته، ولیعهد محمد آزادی 10 خارجی را که توسط روسیه در اوکراین اسیر شده بودند، تضمین کرد. این اقدام ظاهراً به دلیل روابط نزدیک او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امکان پذیر شد.

هوراک اذعان کرد که حقوق بشر در عربستان سعودی همچنان یک نگرانی برای اتاوا خواهد بود.

هوراک گفت: «این همیشه برای ما در عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای دیگر یک چالش بوده است. اما می توانید همزمان راه بروید و آدامس بجوید.»

هوراک پیشنهاد کرد که بهترین راه برای ابراز نگرانی در مورد حقوق بشر، حضور دیپلماتیک قوی در کشور است.

او گفت: «درگیری در آن سطح، در سطح چهره به چهره، بسیار مؤثرتر از انتشار هر تعداد توییت است.

پسر رایف بداوی، تیراد بداوی، به سی بی سی نیوز گفت که امیدوار است تجدید روابط به کانادا اجازه دهد تا برای آزادی پدرش لابی کند.

“این عادی نیست که او را آنجا نگه داریم [in prison]او گفت: ما خیلی دلتنگ او هستیم. نمی‌دانم کلمه‌ای برای توصیف دلتنگ او دارم یا نه.»

استفان هارپر، نخست وزیر سابق نیز گفت که از احیای روابط بین دو کشور “خوشحال” است.

هارپر در توییتی نوشت: «پادشاهی یک شریک قدیمی منطقه‌ای است که ما با او منافع مشترکی داریم.