کانادا پروازهای تخلیه از سودان را در بحبوحه تشدید خشونت پایان داد

دولت فدرال شامگاه شنبه اعلام کرد که پروازهای تخلیه برای بازگرداندن کانادایی ها از سودان به کشورشان به دلیل تشدید خشونت ها و وخامت شرایط ایمنی پایان یافته است.

دولت گفت کانادایی‌هایی که می‌خواهند سودان را از طریق جاده ترک کنند، باید از طریق بندر سودان، جایی که گزینه‌های تجاری در دسترس است، خارج شوند.

به مردم توصیه می کند به دلیل “وخامت اوضاع امنیتی” از سفر به فرودگاه وادی سیدنا خودداری کنند.

اوایل روز شنبه، آنیتا آناند، وزیر دفاع فدرال گفت که تلاش ها برای بازگرداندن کانادایی ها از سودان به خانه تا زمانی که ممکن باشد ادامه خواهد داشت.

او گفت حداقل یک پرواز تخلیه توسط ارتش کانادا در روز شنبه برنامه ریزی شده بود. این پنجمین خروجی از خارطوم پایتخت سودان از روز پنجشنبه خواهد بود.

صدها نفر با پروازهای تحت رهبری کانادا حرکت می کنند

آناند گفت که حدود 221 نفر در دو هواپیما که روز جمعه پرواز کردند، شامل 68 کانادایی و شش مقیم دائم بودند. او افزود که در مجموع، 375 کانادایی که شناخته شده در این کشور هستند، با پروازهای تحت رهبری کانادا یا پروازهایی که توسط متحدان انجام می شود، ترک کرده اند.

آناند در کنفرانس خبری صبح شنبه به خبرنگاران گفت: “ما تا زمانی که ممکن است پروازها را ادامه خواهیم داد، اما من می گویم که وضعیت پویا است.”

ما در حال بررسی همه گزینه ها هستیم.»

مردم به سمت هواپیما می روند.
اتباع بریتانیایی در جریان تخلیه به قبرس در فرودگاه وادی سیدنا در سودان در روز چهارشنبه برای سوار شدن به هواپیمای RAF پیاده می شوند. (آرون هور/وزارت دفاع بریتانیا/رویترز)

او گفت که این گزینه ها شامل بررسی تلاش های تخلیه از طریق زمین یا دریا است. آناند گفت، دو کشتی نیروی دریایی که عازم منطقه هند و اقیانوسیه بودند، در عوض هدایت شده اند تا در نزدیکی شهر پورت سودان باقی بمانند تا در آینده برای بازگرداندن کانادایی ها به خانه استفاده شوند.

او از اظهار نظر در مورد گزینه های دیگر خودداری کرد، اما گفت گام های اتخاذ شده توسط سایر کشورهای متحد ممکن است تلاش های کانادا را هدایت کند.

او برای دومین روز متوالی تاکید کرد که پنجره تخلیه هوایی در حال بسته شدن است، گفت: “ایالات متحده دیروز یک کاروان را اجرا کرد و این همان ابتکاری است که ما دنبال می کنیم.”

امیدهای دموکراسی از بین رفت

خارطوم، پایتخت سودان، شهر پنج میلیون نفری، در درگیری شدید بین ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش سودان، و ژنرال محمد حمدان داگالو، که رهبری گروه شبه نظامی قدرتمند را بر عهده دارد، به خط مقدم جبهه تبدیل شده است. معروف به نیروهای پشتیبانی سریع. دو هفته خشونت بین دو طرف امیدهای سرخوشانه انتقال سودان به دموکراسی را از بین برده است.

تلاش‌های کانادا برای تخلیه دیرتر از برخی کشورهای متحد افزایش یافت. بریتانیا اعلام کرد که پس از کاهش تقاضا برای مکان هایی در هواپیماها، پروازهای تخلیه خود را روز شنبه پایان می دهد. مقامات آنجا می گویند که تا کنون بیش از 1500 نفر از کشور خارج شده اند.

شادی برای ملاقات با افراد تخلیه شده

ملانی جولی وزیر امور خارجه چند روز آینده در کنیا به سر می برد تا به اطلاع رسانی واکنش کانادا به بحران سودان کمک کند.

او قرار است با افرادی که از این کشور آفریقای شرقی تخلیه شده اند، از جمله کارکنان دیپلماتیک دیدار کند. جولی همچنین با گروه های بشردوستانه دیدار خواهد کرد تا نیازهای مردم سودان را درک کند.

او همچنین قصد دارد با عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق سودان، تنها رهبر غیرنظامی این کشور در دهه های اخیر که در کودتای 2021 سرنگون شد، دیدار کند.

دود از پشته ای بر فراز یک کشتی بزرگ چند طبقه مملو از مردم، زیر آسمان آبی کم رنگ بلند می شود.
یک کشتی حدود 1900 نفر را از طریق دریای سرخ از بندر سودان به پایگاه نیروی دریایی ملک فیصل سعودی در جده عربستان سعودی منتقل می کند. (فایز نورالدین/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

آزا احمد از جمله کانادایی‌های سودانی بود که به خانه بازگشتند، اگرچه او اعتبار کمی برای فرار امن خود به اتاوا قائل است.

دیدار خانوادگی از خارطوم که انتظار می‌رفت تا 8 مه ادامه داشته باشد، پس از وقوع خشونت کوتاه شد و احمد و اعضای خانواده‌اش را وادار کرد تا حضور خود را در این کشور در امور جهانی کانادا ثبت کنند.

تماشا | زن کانادایی فرار از سودان را توصیف می کند:

زن کانادایی فرار از سودان را توصیف می کند

عزا احمد استرس خروج از خارطوم پایتخت سودان را از طریق یک پرواز نظامی آلمانی بازگو می کند.

او گفت که ساعت 1 بامداد دوشنبه گذشته تماسی از مقامات کانادایی دریافت کرده است که به او اطلاع داده اند اگر به موقع به فرودگاه 25 کیلومتری خارطوم برسند، یک پرواز آلمانی می تواند او و اقوام کانادایی اش را در 9 ساعت جا دهد.

احمد بعد از اینکه تمام بنزین خانواده‌اش را در یک ماشین ریخت، گفت که نیم ساعت رانندگی تا فرودگاه دو ساعت طول کشید.

“به نظر نمی رسید کسی به ما اهمیت دهد”

با وجود راندن خانواده‌اش در جاده‌های خارطوم، خودروی پسرعموهایش توسط اعضای نیروهای پشتیبانی سریع متوقف شد. پسرعموهای احمد پس از پیاده شدن از ماشین، جیب هایشان را خالی کردند و توضیح دادند که همه مسافرانشان زن هستند که سعی در رسیدن به محل امن دارند، رها شدند.

یک بار در فرودگاه، او و 40 کانادایی سودانی دیگر سودان را به مقصد اردن ترک کردند و سپس به آلمان پرواز کردند. احمد و خانواده‌اش در آنجا یک پرواز تجاری به مقصد تورنتو رزرو کردند و روز چهارشنبه به آنجا رسیدند. پسرعموهای احمد چاره ای جز عقب ماندن نداشتند.

گفت: “کویتی ها، هندی ها، فرانسوی ها و کره جنوبی – آنها توانستند شهروندان خود را چندین روز قبل از اینکه حتی سفارت کانادا با ما تماس بگیرد، به سلامت خارج کنند. من از اینکه ما یکی از آخرین کشورهایی بودیم که تخلیه شدیم تعجب کردم.” احمد. “[Canada] توانستند دیپلمات های خود را ظرف چند روز بیرون کنند. اما به نظر می رسید هیچ کس به ما اهمیت نمی دهد.”

تماشا | عزا احمد فرار از سودان را شرح می دهد:

آناند اوایل روز شنبه گفت که اطمینان دارد که اعضای ارتش می توانند به طور موثر با متحدان کانادا همکاری کنند تا سایر مهاجران را به امنیت برسانند.

حدود 1800 کانادایی به Global Affairs اطلاع داده اند که در سودان هستند.

این وزارتخانه قبلاً گفته بود که حدود 400 شهروند کانادایی، مقیم دائم و خانواده‌هایشان درخواست کمک کنسولی کرده‌اند، اما تنها بخشی از آنها برای خروج از کشور کمک می‌خواهند.

مقامات روز جمعه گفتند که در بحبوحه افزایش قابل توجه خشونت ها در سودان طی دو هفته گذشته، حدود 300 کانادایی در حال حاضر به کشورهای ثالث امن منتقل شده اند. برخی دیگر خودشان را ترک کرده اند و با ماشین یا اتوبوس به کشورهای همسایه سفر کرده اند.

روز شنبه – علیرغم تمدید آتش بس تحت فشار شدید بین المللی – ساکنان گفتند که درگیری ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری، مقر تلویزیون دولتی و یک پایگاه نظامی در خارطوم ادامه یافت. نبردها ستون های غلیظی از دود سیاه را بر فراز آسمان شهر فرستاد.

آناند گفت که کانادا از آتش‌بس استقبال می‌کند و درخواست‌های خود را برای پایان صلح‌آمیز خشونت‌های جاری مضاعف می‌کند. سندیکای پزشکان سودان تخمین می‌زند که این جنگ از زمان شروع آن در 15 آوریل، بیش از 400 غیرنظامی را کشته و بیش از 2000 نفر را زخمی کرده است.