کانون وکلای دادگستری می گوید ، “بررسی سیاسی” انتصابات ، ایمان عمومی به دادگستری را تهدید می کند

یکی از برجسته ترین گروههای حمایت حقوقی این کشور انتقاد از روند انتصاب قضایی دولت ترودو را بر عهده دارد و می گوید “بررسی سیاسی نامزدها” می تواند اعتماد کانادایی ها را به دادگستری تضعیف کند.

در یک نامه سرگشاده به تاریخ 6 نوامبر ، کانون وکلای دادگستری کانادا گفت که روند فدرال “گمانه زنی درباره مداخله سیاسی” است – با تکرار اتهامات منتقدان مخالف در مورد بررسی گسترده سوابق دولت از نامزدهای منصوب قضایی.

در نامه ای که رئیس CBA ، برد ریگر ، امضا کرده است ، آمده است: “زمان آن رسیده است که سیستم کمتر در معرض دستکاری قرار گیرد.”

همانطور که قبلا توسط CBC / رادیو کانادا گزارش شده بود ، دولت فدرال از پایگاه خصوصی حزب لیبرال کانادا – به نام لیبرالیست – در روند بررسی قضات احتمالی استفاده می کند ، به دولت این امکان را می دهد تا میزان کامل کمک های مالی یک نامزد به حزب را بیاموزد. . این پایگاه داده بیان می کند که آیا کسی عضو حزب لیبرال بوده و چه زمانی بوده است و آیا آنها در مبارزات انتخاباتی یا مسابقات رهبری شرکت کرده اند.

CBA گفت مشكلاتي كه وكلا به احزاب مختلف سياسي كمك مي كنند هيچ مشكلي ندارد ، اما اين كمك ها نبايد در انتخاب قضات جديد صورت گيرد.

“با ادامه روندی که گمانه زنی در مورد مداخله سیاسی باشد ، دولت خطر سلب اعتماد عمومی نسبت به استقلال و انصاف خود سیستم عدالت را دارد – به ویژه در جوامع حاشیه ای که قبلاً احساس می کردند این سیستم برای آنها کارایی ندارد ، “نامه گفته شده است.

هفته گذشته ، دیوید لامتی ، وزیر دادگستری در مجلس گفت كه انتصابات قضایی براساس لیاقت و هدف افزایش تنوع در سالن های دادگاه كانادا انجام می شود. وی گفت كه اصلاحاتی كه دولت لیبرال در سال 2016 انجام داده است با هدف سیاست زدایی از روند – عمدتا با تكیه بر ارزیابی های نامزدهای انجام شده توسط كمیته های مشورتی قضایی انجام شده است.

وی گفت: “ما دقیقاً فرایند انتصاب قضایی را تغییر دادیم و بهبود بخشیدیم زیرا دولت محافظه کار سابق انتصابات بسیار حزبی داشت.” “بله ، ما رایزنی هایی انجام می دهیم ، اما آنها مشاوره های گسترده و كامل با كل جامعه حقوقی است. من به كیفیت و تنوع قرارهایی كه تعیین كرده ام بسیار افتخار می كنم.”

“پتانسیل رسوایی”

سال گذشته ، یک مقام لیبرال در دفتر لامتی از مافوق خود شکایت کرد و ادعا کرد که دفتر نخست وزیر در روند انتصاب قضایی نقش برجسته ای دارد. طبق ایمیل های به دست آمده توسط رادیو-کانادا ، فرانسوا لندری هشدار داد که ملاحظات حزبی “پتانسیل رسوایی” را در روند نامزدی فدرال ایجاد کرده است.

جودی ویلسون-رایبولد وزیر سابق دادگستری ماه گذشته در مصاحبه ای با رادیو کانادا وجود فشارهای سیاسی در انتخاب قضات جدید را تأیید کرد. وی گفت که به بیش از 200 انتصاب قضایی که نظارت کرده افتخار می کند اما تأیید کرد که احساس می کند “باید این روند را” از ملاحظات حزبی “عایق بندی کند”.

وزیر دادگستری سابق ، جودی ویلسون-رایبولد می گوید که او سعی کرده است که از محافل انتصابات قضایی در برابر ملاحظات سیاسی محافظت کند. (کول بورستون / مطبوعات کانادایی)

وی گفت: “در زمان حضور من به عنوان وزیر ، افرادی در مرکز بودند ، دفتر نخست وزیر ، سایر وزرا ، حزب گرایان لیبرال ، که علاقه زیادی به روند انتصابات داشتند.”

“این احساس وجود دارد که برخی از افراد هنوز انتصابات را انجام می دهند ، خواه روی نیمکت باشند یا غیر از این ، اگر شما حزبی باشید یا کاری که به نفع حزب انجام داده اید می توانید به نفع خود عمل کنید.”

در نامه سرگشاده خود ، CBA افزود که روند بررسی توسط مقامات مختلف فدرال مانع توانایی دولت در پر کردن سریع جای خالی دادگاه های سراسر کشور شده است.

“می توان ادعا کرد که بررسی سیاسی متقاضیان قضایی – که پس از توصیه کمیته های مشاور قضایی اتفاق می افتد [of which lawyers are qualified for a nomination] – در تعداد جایهای خالی نیمکت نشین ، که مستقیماً به تأخیر دادگاه ها و دسترسی به بحران دادگستری در کانادا کمک می کند ، عاملی بوده است. “