کمک مالی جنجالی بنیاد ترودو از یک تاجر مرتبط با پکن بازپرداخت نشد

منابعی که با رادیو-کانادا صحبت کرده اند می گویند، کمک 140000 دلاری بحث برانگیز به بنیاد پیر الیوت ترودو هنوز برگردانده نشده است زیرا این موسسه خیریه نتوانسته است کسی را پیدا کند که بتواند این پرداخت را بپذیرد.

ماه گذشته، گلوب اند میل گزارش داد که ژانگ بین – تاجری که بعداً توسط روزنامه به عنوان مرتبط با دولت چین شناخته شد – در سال 2016 متعهد شد که 200000 دلار به بنیادی که نام پدر نخست وزیر جاستین ترودو را دارد اهدا کند.

اندکی پس از آن گزارش، پاسکال فورنیه، رئیس بنیاد گفت که بنیاد کل مبلغ کمک مالی را بازپرداخت کرده است.

این بنیاد اواخر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای رسانه‌ای گفت که “یک چک بازپرداخت به نام اهداکننده‌ای که این پرداخت‌ها را انجام داده و رسیدهای خیریه CRA برای آن صادر شده است.”

رادیو کانادا روز چهارشنبه تایید کرد که این پول بازگردانده نشده است. چک استرداد صادر شده است اما هنوز نقد نشده است زیرا هیچ کس نتوانسته چک را از طرف شرکت قبول کند.

این بنیاد همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که تنها 140000 دلار در قالب دو پرداخت 70000 دلاری دریافت کرده است. منابع رادیو کانادا می گویند که در حالی که این کمک مالی توسط دو نفر به این بنیاد داده شده است، چک ها به نام یک شرکت بوده است.

این منابع به رادیو-کانادا گفتند که این بنیاد نتوانسته است بازپرداخت را به آن شرکت تحویل دهد.

این بنیاد همچنین گفت که هیئت مدیره آن بررسی مستقلی را در مورد پذیرش این کمک مالی آغاز خواهد کرد. گفت که این بررسی توسط یک شرکت حسابداری تحت نظارت یک شرکت حقوقی انجام خواهد شد و هر دو شرکت هیچ دخالت قبلی با این بنیاد نخواهند داشت.

هیئت مدیره بنیاد استعفا داد

این هفته، فورنیه و هیئت مدیره بنیاد به طور دسته جمعی استعفا کردند و در بیانیه ای رسانه ای گفتند که جنجال بر سر این کمک مالی «فشار زیادی بر مدیریت و هیئت مدیره داوطلب بنیاد و همچنین کارکنان و کارکنان ما وارد کرده است. جامعه ی ما.”

این بنیاد در بیانیه خود آورده است: شرایط ایجاد شده بر اثر سیاسی شدن بنیاد، ادامه وضعیت موجود را غیرممکن کرده و هیئت مدیره داوطلب استعفا داده است.

منابع به رادیو کانادا گفتند که استعفای دسته جمعی از اعضای هیئت مدیره ناشی می شود که می خواهند این بنیاد برای تأیید منشأ کمک های مالی بیشتر تلاش کند.

روز چهارشنبه، این جنجال به دنبال نخست وزیر به وینیپگ رفت و در آنجا با دانشجویان دیدار کرد.

تماشا | واکنش ترودو به استعفای بنیاد PET:

واکنش ترودو به استعفای مدیرعامل و هیئت مدیره بنیاد ترودو

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید این بنیاد به تأثیر مثبت خود بر مؤسسات دانشگاهی در سراسر کشور ادامه خواهد داد.

ترودو از بنیاد و جنجال فاصله گرفت.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «10 سال است که من اصلاً با بنیادی که نام پدرم را یدک می‌کشد، هیچ ارتباطی نداشته‌ام. “من فکر می کنم مهم است که خود بنیاد به این سوالات پاسخ دهد و در مورد اینکه چگونه می تواند به کارهای مهمی که انجام می دهد ادامه دهد، فکر کند.”

ترودو همچنین از فرماندار سابق دیوید جانستون دفاع کرد. منتقدان اپوزیسیون انتصاب جانستون را به عنوان گزارشگر ویژه بررسی مداخله دولت خارجی در انتخابات کانادا، با توجه به نقش قبلی وی در این بنیاد، زیر سوال برده اند.

او گفت: «دیوید جانستون… مردی با صداقت باورنکردنی است. «توانایی او برای بررسی مسئله دخالت خارجی در نظام‌های سیاسی ما همچنان کاری است که انجام آن بسیار مهم است و بسیار مهم است که جدی گرفته شود.

وی افزود: همچنین تاکید می‌کنم که تندخویی که رهبر اپوزیسیون رسمی با این مسائل جدی برخورد می‌کند، هیچ اعتباری برای او ندارد و به آن نوع بحث‌های جدی که باید در مورد دخالت‌های خارجی انجام شود، اعتباری نمی‌دهد. “