کمیساریای سابق MMIWG می گوید بودجه جدید پیشگیری از خشونت علامت را از دست می دهد

اوتاوا وعده اولین پاسخ مهم مالی خود به تحقیق ملی در مورد زنان و دختران بومی گمشده و مقتول را داده است ، اما کمیسر ارشد سابق می گوید دولت در حال کوتاهی است.

ماریون بولر گفت: “اولین برداشت من این بود که این یک باند بزرگ کمک است که دولت با مشکلات مختلفی روبرو است.”

“وقتی شروع به خرد کردن شماره می کنید ، واقعاً پول زیادی نیست.”

از سال مالی آینده ، دولت فدرال می خواهد هزینه های 781.5 میلیون دلاری را در طول 5 سال برای مبارزه با خشونت علیه زنان بومی ، دختران ، دگرباشان جنسی و افراد دو روحیه و هر سال 106.3 میلیون دلار پس از آن شروع کند.

با شکسته شدن ، 49.3 میلیون دلار صرف ابتکار عمل عدالت و تلاش برای کاهش میزان حضور بیش از حد افراد بومی در سیستم عدالت کیفری خواهد شد. 8.1 میلیون دلار برای تقویت سیستم های عدالت مبتنی بر جامعه هزینه می شود. و 724.1 میلیون دلار با هدف راه اندازی یک استراتژی پیشگیری از خشونت و همچنین بودجه پناهگاه های جدید زنان و مسکن های انتقالی است.

لورین ویتمن ، رئیس انجمن زنان بومی کانادا ، گفت که خشونت علیه زنان در طی بیماری همه گیر COVID-19 افزایش یافته است و بودجه مورد نیاز اتاوا بسیار ضروری است. (Nic Meloney / CBC)

لورین ویتمن ، رئیس انجمن زنان بومی کانادا ، گفت که بودجه به ویژه در طول بیماری همه گیر COVID-19 بسیار ضروری است.

ویتمن گفت: “ما متوجه شده بودیم كه خشونت به ویژه در مناطق دور افتاده كه زنان در آن بودند … در یك خانه مجرم و آزارگر ، افزایش یافته بود ، بنابراین آنها قادر به بیرون آمدن نبودند.”

از زمان ناپدید شدن خواهرزاده 22 ساله اش ، تامارا لین چیپمن ، در سال 2005 در امتداد بزرگراه اشک بریتیش کلمبیا ، گلدیس رادک با ماشین و هفت بار با پای پیاده به آگاهی از زنان و دختران بومی گمشده و به قتل رسیده است.

گلادیس رادک ، مدافع قدیمی MMIWG ، چپ ، لحظاتی پس از تحویل گزارش نهایی تحقیقات ملی ، لحظه ای با نخست وزیر جاستین ترودو و همسرش ، سوفی گرگوار ترودو ، شریک است. (شانتل بلریچارد / CBC)

رادک گفت: “چیزی که بیشتر در مورد آن صحبت شد این است که ما برای شروع این سفر به بودجه مناسب نیاز داشتیم و سعی کردیم نظر کانادایی ها را درباره مردم بومی تغییر دهیم.”

“اگر آنها واقعاً می خواهند این رابطه را با مردم بومی ایجاد و جلوی این نسل کشی را بگیرند ، گام خوبی به جلو است.”

پاسخ ملی “هنوز در حال انجام است”

تحقیق ملی هنگام انتشار گزارش نهایی خود در سال گذشته 231 توصیه صادر کرد. اولین مورد در این لیست تهیه و اجرای یک برنامه اقدام ملی برای مقابله با خشونت علیه زنان و دختران بومی بود.

دولت فدرال قرار بود تا ژوئن گذشته از این طرح رونمایی کند ، اما COVID-19 را به دلیل عقب انداختن جدول زمانی مقصر دانست و تاریخ انتشار جدیدی را تعیین نکرده است.

رئیس ملی پری بلارد از مجمع ملل اول گفت: “این هنوز یک کار در حال انجام است” و افزود که دولت ها نیازی به انتظار برای اجرای طرح ندارند.

وی گفت: “شما می توانید در مسکن زنان اولین ملل ، در پناهگاه های زنان اولین ملل سرمایه گذاری کنید.”

پری بلارد رئیس رئیس مجمع ملل اول گفت كه دولتها نباید منتظر عمل كنند. (آدریان وایلد / مطبوعات کانادایی)

بولر گفت جای تأسف است که این طرح بیش از یک سال و نیم به تأخیر افتاده است.

اما او گفت که خوشحال است از دیدن توانمند شدن مردم و تمجید دولت یوکان برای اولین کسی که پاسخی به تحقیق ملی داده است.

در به روزرسانی مالی روز دوشنبه ، دولت فدرال همچنین بیش از 1.5 میلیارد دلار برای لغو مشاوره های طولانی مدت آب آشامیدنی در ملل اول و 1.8 میلیارد دلار برای زیرساخت ها پیشنهاد داده است.

اوتاوا همچنین می خواهد 15،6 میلیون دلار از سال مالی آینده طی دو سال صرف توسعه قوانین جدید بهداشتی با First Nations ، Inuit و Métis Nation کند.

بولر گفت که این پول باید به بودجه اصلی پروژه ها و برنامه ها اختصاص یابد و به جوامع اجازه دهد كه حوزه قضایی خدمات را تحت كنترل خود درآورند ، بنابراین نمی توان آنها را كاهش داد و یا طول عمر آنها محدود است.

بولر گفت: “این موضوع کاملاً از دست می رود.”