کمیسر اخلاق می گوید، نخست وزیر آلبرتا اسمیت قانون تعارض منافع را نقض کرده است

کمیسر اخلاق آلبرتا می‌گوید دانیل اسمیت، در مقام نخست‌وزیر، در تعامل با وزیر دادگستری و دادستان کل در رابطه با اتهامات جنایی واعظ خیابانی کلگری، آرتور پاولوفسکی، قانون تعارض منافع را نقض کرد.

تحقیقات مارگریت تروسلر، کمیسر اخلاق، در 31 مارس پس از آن آغاز شد که یکی از مردم پرسید که آیا تحقیقات در حال انجام است در مورد اینکه آیا اسمیت اعضای کابینه یا کارمندان دولت را در رابطه با محاصره مرزی کوتس تحت فشار قرار داده است یا خیر.

تراسلر در گزارش خود گفت که سه سوال در طول تحقیقات مطرح شد که باید به آنها پاسخ داده شود:

  • آیا شخصی از دفتر نخست وزیر ایمیلی در مورد پیگردهای قانونی مرتبط با کووید برای دادستان تاج و تخت فرستاد؟
  • آیا صحبت نخست وزیر ناشایست بود؟ [street pastor Pawlowski’s] پرونده جنایی با او؟
  • آیا نخست وزیر در تعامل با وزیر دادگستری و دادستان کل در نقش خود به عنوان دادستان کل یا هرکسی در وزارت او در رابطه با پیگردهای مرتبط با کووید، در اجرای عدالت دخالت کرد؟

«به نظر من، پریمیر اسمیت مخالفت کرد [section three] تراسلر در گزارش خود نوشت: قانون تضاد منافع در تعامل با وزیر دادگستری و دادستان کل در رابطه با اتهامات جنایی که آقای پاولوفسکی با آن روبرو بود.

در ماه ژانویه، CBC News گزارش داد که یکی از کارکنان دفتر اسمیت یک سری ایمیل به سرویس دادستانی آلبرتا ارسال کرده است. Trussler نوشت که او هیچ مدرکی از ایمیل‌ها پیدا نکرده است و “فقط بر اساس شواهدی که من در اختیار دارم، توانسته است به این نتیجه برسد که هیچ یک از دادستان‌های سلطنتی مستقیماً در مورد هیچ یک از پرونده‌ها ایمیلی دریافت نکرده است.”

او نوشت: «به نظر می رسد هیچ دخالتی در استقلال دادستان ها در این سطح وجود ندارد.

وقتی نوبت رسید بحث در مورد پرونده جنایی پاولوفسکی، او نوشت که اگرچه تماس تلفنی اسمیت با او موضوعی تحت پوشش قانون تعارض منافع نبود، این نقض یک اصل است که اعضای مجلس قانونگذاری نباید با هیچ متهمی در مورد هر موضوع جنایی در حال انجام در دادگاه صحبت کنند. .

تراسلر نوشت که هیچ توصیه‌ای در رابطه با تحریم‌ها علیه نخست‌وزیر ارائه نکرده است، اما این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که پس از تشکیل مجمع قانون‌گذاری آلبرتا، توصیه‌هایی را ارائه کند.

اسمیت پاسخ می دهد

اسمیت در بیانیه‌ای که پنجشنبه در توییتر منتشر کرد، نوشت که او همیشه به دنبال عفو افرادی بوده است که متهم به جرایم و تخلفات غیرخشونت آمیز مرتبط با کووید در طول همه‌گیری هستند و نوشته است که «سی‌بی‌سی و ان‌دی‌پی ماه‌ها به طور مکرر به آلبرت‌ها دروغ گفته‌اند.» دفتر او با دادستان تاج تماس گرفت.

در مورد تماس او با وزیر دادگستری وقت تایلر شاندرو، او گفت که به دنبال مشاوره است.

او نوشت: «همانطور که قبلاً توضیح دادم، با وزیر شاندرو که یک وکیل باتجربه است (من نیستم) صحبت کردم، زیرا بسیار علاقه مند به مشاوره او در مورد آنچه می توان از نظر قانونی در این مورد انجام داد، بودم.

به شاندرو زنگ بزن

در ماه ژانویه، سی‌بی‌سی نیوز گزارش داد که اسمیت بر اساس منابع متعددی که با این تعاملات آشنا هستند، به شاندرو و دفترش فشار می‌آورد تا در پرونده‌های دادگاهی مرتبط با کووید مداخله کنند.

سی‌بی‌سی گزارش داد که اسمیت درخواست به‌روزرسانی در مورد پرونده‌ها می‌کند یا جویا می‌شود که آیا امکان رها کردن آنها وجود دارد، به‌ویژه پیگرد قانونی پاولوفسکی، کشیش که در آن زمان با اتهام دو فقره شرارت جنایی و اتهامی تحت قانون دفاع از زیرساخت‌های حیاتی آلبرتا در ارتباط بود. محاصره مرزی کوتس

تراسلر در گزارش خود نوشت که اسمیت عصر 6 ژانویه با شاندرو تماس گرفت. تراسلر می نویسد، در طول این تماس، نخست وزیر به شاندرو توصیه نکرد که او با پاولوفسکی تماس تلفنی شخصی داشته است و گفتگو را با “اظهار اینکه نمی دانست مناسب است با او تماس بگیرد یا نه” آغاز کرد.

تراسلر می نویسد: “او توصیه کرد که او نشان داد که می تواند به عنوان معاون وزیر از او در برابر موارد مرتبط با کووید محافظت کند. در حالی که او می گوید که به طور کلی در مورد موارد صحبت می کند، در مقطعی به پرونده آقای پاولوفسکی روی آورد.” . توجه به این نکته ضروری است که این تماس تنها چند ساعت پس از تماس پاولوفسکی بوده است.

تراسلر گفت که شاندرو نسخه متفاوتی از مکالمه را به یاد آورد. او به یاد نمی آورد که نخست وزیر این تماس را با پرسیدن این سوال که آیا او در مورد پیگردهای قانونی مرتبط با کووید بپرسد یا خیر، آغاز کرده باشد.

او گفت: «او به من توصیه کرد که هرگز احساس نمی‌کند چنین مکالمه‌ای مناسب است و تقریباً به طور قطع نشان نمی‌دهد که ادامه دادن مشکلی ندارد. او به یاد آورد که گفتگوی کوتاهی به طور کلی در مورد پیگردهای مرتبط با کووید وجود داشت، اما نخست وزیر اسمیت خیلی سریع به پرونده آقای پاولوفسکی روی آورد، که وزیر شاندرو فهمید که دلیل این تماس بوده است.

تایلر شاندرو در یک کنفرانس خبری در کلگری، جمعه، 3 سپتامبر 2021، به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. وزیر دادگستری از مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی فدرال می‌خواهد تا برندا لوکی، کمیسر RCMP را برکنار کند.
تایلر شاندرو، که در عکسی از سال 2021 به تصویر کشیده شده است. مارگریت تراسلر، کمیسر اخلاق آلبرتا، نوشت: شاندرو گفت که به وضوح تماس با نخست وزیر دانیل اسمیت را به خاطر می‌آورد، زیرا در تعطیلات با خانواده خود در فرنی، پیش از میلاد بوده است. (تاد کورول/ روزنامه کانادایی)

تراسلر نوشت، شاندرو همچنین به یاد می‌آورد که در طول تماس، اما نه در ابتدای تماس، اسمیت از او در مورد میزان دخالت او در پیگرد قضایی پرسید. اسمیت اشاره کرد که او دادستان کل است و به نظر می رسد چیزی را پیشنهاد می کند که تحت تأثیر نامه ای ازرا لوانت، که شرکت رسانه ای راستگرای Rebel News را اداره می کند، ارسال شده است.

در پاسخ، شاندرو به یاد آورد که سعی کرد نقش دادستان کل را توضیح دهد و گفت در حالی که دادستانی سلطنتی تحت اختیار او است، او نمی توانست شخصاً در پرونده ها دخالت کند یا با دادستان ها صحبت کند. او به این نکته اشاره کرد که بین دفتر او و دادستانی جدایی وجود دارد.

او نوشت: “وزیر شاندرو اظهار داشت که نخست وزیر اسمیت در طول تماس منفعل/تهاجمی بود. او به طور خاص از او پرسید که آیا کاری می تواند در مورد پرونده آقای پاولوفسکی انجام دهد.”

او می‌خواست که او را از بین ببرد، اگرچه به او دستور نداد.

«وزیر شاندرو به او گفت که نمی‌توان کاری کرد، و او توصیه او را پذیرفت.

هیچ گفتگوی دیگری بین وزیر شاندرو و نخست وزیر در این زمینه صورت نگرفت.

مردی با میکروفون در مقابل جمعیت ایستاده است.
آرتور پاولوفسکی در روز 2 مه در خارج از دادگاه در لتبریج، آلتا، با حامیان خود صحبت می کند. یک قاضی پاولوفسکی، کشیش کلگری را به دلیل نقشش در اعتراضات علیه اقدامات بهداشت عمومی COVID-19 به شرارت متهم کرد. (بیل گریولند/ مطبوعات کانادا)

تراسلر، با استناد به پرونده نخست وزیر جاستین ترودو در پرونده SNC-Lavalin، نوشت که اسمیت تنها فردی بود که “به واسطه موقعیت خود، به وضوح می توانست بر دادستان کل اعمال نفوذ کند و قدرت برکناری را داشت. [Justice Minister Tyler Shandro] از سمت خود به عنوان وزیر دادگستری و دادستان کل.”

او نوشت: «در کل طرح، مداخله در اجرای عدالت تهدیدی برای دموکراسی است.

«این اولین گام به سوی نوع سیستم قضایی است که اغلب در یک کشور غیر دموکراتیک یا شبه دموکراتیک یافت می‌شود که در آن اعضا و دوستان صاحبان قدرت از تعقیب کیفری محافظت می‌شوند یا به دستور صاحبان قدرت توسط دادگاه تبرئه می‌شوند. .

وی افزود: “همچنین، مخالفان دولت با اتهامات واهی روبرو می شوند و بر اساس دستورالعمل های سیاسی به قوه قضاییه محکوم می شوند که به صورت برده ای از دستور کار دولت پیروی می کند تا مواضع خود را حفظ کنند. این استقلال سنگ بنای هر جامعه دموکراتیک است و دموکراسی بدون آن شکست خواهد خورد. “

ایمیل های سرویس دادستانی تاج و تخت

گزارش ژانویه سی‌بی‌سی نیوز گزارش داد که یکی از کارکنان دفتر اسمیت یک سری ایمیل به سرویس دادستانی آلبرتا ارسال کرده است که ارزیابی و راهنمایی دادستان را در مورد پرونده‌های ناشی از محاصره و اعتراضات مرزی کوتس به چالش می‌کشد.

تراسلر نوشت: «سی‌بی‌سی اعتراف می‌کند که ایمیل‌ها را ندیده و منبعی را که داستان را ارائه کرده است، فاش نکرده است. شخصی که ادعا می‌شد یک یا شاید چند مورد از ایمیل‌ها را ارسال کرده بود، از این اتهامات خشمگین شد و آنها را رد کرد.

سی‌بی‌سی نیوز هرگز در گزارش‌های خود با استناد به منابع متعدد نام فردی را ذکر نکرد.

چاک تامپسون، سخنگوی سی‌بی‌سی، در ایمیلی در پاسخ به درخواستی نوشت: «همانطور که در تمام این داستان گفته‌ایم، سی‌بی‌سی نیوز در کنار روزنامه‌نگاری و منابع ما ایستاده است. همچنین باید متذکر شویم که کمیسیونر ایمیل‌های اضافی را جستجو نکرده است.» نظر در مورد انتشار گزارش

همه 44 دادستان سلطنتی که پرونده‌های Coutts یا مرتبط با کووید را داشتند، بیانیه‌ای ارائه کردند مبنی بر اینکه هیچ تماسی در رابطه با پرونده‌های خود از دفتر نخست‌وزیر دریافت نکرده‌اند، و همه 32 کارمند سیاسی در دفتر نخست‌وزیر، در زمان مربوطه، بیانیه‌ای ارائه کردند. تراسلر نوشت.

“من فکر می کنم که می توان گفت که اعضای سرویس دادستانی سلطنتی از این ادعا که یکی از آنها تحت فشارهای سیاسی خارجی قرار گرفته است، آزرده خاطر شده و حتی خشمگین شده اند. کیم گدارد، دستیار معاون وزیر مطمئن است که هیچ کس در این سرویس ایمیلی دریافت نکرده است. ” او نوشت.

بسیاری از خودروها و کامیون ها در یک بزرگراه برفی پارک شده اند.
یک کاروان کامیون متشکل از تظاهرکنندگان اجباری واکسن ضد کووید-19، بزرگراهی را در گذرگاه مرزی شلوغ در کوتس، آلتا، در عکسی از 2 فوریه 2022 مسدود کردند. (جف مکینتاش/کانادین پرس)

دامنه جستجوی انجام شده توسط دولت استانی سؤالات بی پاسخی باقی گذاشته است، به ویژه در مورد کلمات کلیدی، سیاست های ایمیل حذف شده و سایر جزئیات.

CBC News قبلاً گزارش داده بود که جستجوی ایمیل دولت در 20 تا 22 ژانویه انجام شده است، اما گفته است ایمیل های حذف شده 30 روز دوره نگهداری دارند و هنگامی که یک ایمیل توسط کاربر حذف شود، همچنان برای 30 روز دیگر قابل دسترسی خواهد بود. این در کل 60 روز است.

اما این بدان معناست که هر ایمیلی که قبل از 21 نوامبر 2022 حذف شده باشد، در طول جستجوی دولت قابل دسترسی نبوده است. به گفته منابع، این ایمیل ها قبل از 10 نوامبر 2022 ارسال شده است.

Trussler در گزارش خود نوشت: “جستجوی ایمیل با توجه به پارامترهای زمانی که در آن انجام شد، نسبتاً معقول بود. جستجوی دقیق‌تر زمان بیشتری را می‌برد و پرهزینه بود.”

اسمیت در بیانیه خود در توییتر نوشت که از خواندن نتیجه گیری تراسلر در ایمیل ها “خوشحال” است.

اسمیت نوشت: “هم CBC و هم NDP باید عذرخواهی کنند و آن اتهامات نادرست را فورا و علنا ​​پس بگیرند.”

نتیجه گیری گزارش

در نتیجه گیری گزارش، تراسلر توصیه کرد که همه اعضای جدید مجلس قانونگذاری پس از انتخابات در آموزش های اجباری در مورد ساختار دولت کانادا و نقش های سه قوه دولت شرکت کنند.

طبق آخرین گزارش سالانه کمیسر، از 85 درخواست برای تحقیقات ارسال شده به Trussler در سال‌های 2021-2022، او تنها یک تحقیق را انجام داد. این تحقیقات بر روی وزیر آموزش آدریانا لاگرانج متمرکز شد و او را از رفتار نامناسب مرتبط با قرارداد 150000 دلاری برای ماسک‌های قابل استفاده مجدد دانش‌آموزان که توسط وزارت او به شرکتی در گوزن سرخ او اعطا شده بود، تبرئه کرد.

برخی از تحقیقات تراسلر در عرض یک ماه تکمیل شد، اما معمولاً کمیسر بین سه تا هشت ماه طول می کشید.

گزارش کامل را اینجا بخوانید.