کنوانسیون لیبرال ها برای مبارزه با اطلاعات نادرست آنلاین به عنوان حمله به مطبوعات آزاد محکوم شد

اعضای حزب لیبرال بدون بحث، قطعنامه‌ای را برای مبارزه با اطلاعات نادرست آنلاین در آخر هفته تصویب کردند که منتقدان هشدار می‌دهند که می‌تواند کنترل رسانه‌های کانادا را به دولت بدهد.

این قطعنامه از لیبرال‌ها می‌خواهد تا «گزینه‌هایی را بررسی کنند تا سرویس‌های اطلاعات آنلاین را در قبال صحت مطالب منتشر شده در پلتفرم‌های خود پاسخگو نگه دارند و انتشار آن را فقط به مطالبی محدود کنند که منابع آن قابل ردیابی است».

مایکل گایست، استاد حقوق دانشگاه اتاوا، گفت: «این بسیار نگران‌کننده است که این موضوع به نوعی در کنوانسیون لیبرال مطرح شد.

Geist، کرسی تحقیقاتی کانادا در قانون اینترنت و تجارت الکترونیک گفت: «این یک پیشنهاد خطرناک است. فکر می‌کنم این یکی از رژیم‌های سرکوبگرتر است. در کشوری مانند کانادا که تعهد به آزادی بیان، آزادی مطبوعات و دموکراسی قوی دارد، مناسب نیست.»

این قطعنامه در کنوانسیون صبح روز شنبه به تصویب رسید، در حالی که تنها حدود دوجین نفر در اتاق بودند. قطعنامه سیاستی در میان دوجین مورد تصویب اعضای حزب مردمی است.

لیبرال های ثبت شده رتبه دهم را به خود اختصاص داد از 24 به ترتیب اولویت

قطعنامه غیر الزام آور است، به این معنی که طرف می تواند آن را به طور کلی نادیده بگیرد.

سی‌بی‌سی نیوز از دفتر وزیر میراث کانادا، پابلو رودریکز، پرسید که چه کاری انجام خواهد داد. این حزب در ساعت 1 بعد از ظهر روز دوشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که “همیشه به استقلال مطبوعات احترام گذاشته و خواهد داشت.” این دفتر گفت که مطبوعات مستقل “برای دموکراسی ما اساسی است” و آن را “بهترین دفاع در برابر اطلاعات نادرست” خواند.

درست قبل از ساعت 5 بعدازظهر، دفتر رودریگز پاسخی ارسال کرد که فاصله بیشتری بین دولت و قطعنامه بحث برانگیز ایجاد کرد.

لورا اسکافیدی، دبیر مطبوعاتی رودریکز در ایمیلی گفت: «یک دولت لیبرال هرگز سیاستی را اجرا نخواهد کرد که آزادی مطبوعات را محدود کند یا نحوه انجام کار روزنامه نگاران را دیکته کند.

وزیر میراث کانادا پابلو رودریگز در دوره سوال برمی خیزد
دفتر وزیر میراث فرهنگی پابلو رودریکز اصرار دارد که دولت فدرال هرگز محدودیت هایی را برای آزادی مطبوعات در نظر نخواهد گرفت. (مطبوعات کانادا)

این دفتر نمی گوید که آیا این بدان معناست که دولت متعهد می شود که هرگز قطعنامه را اجرا نکند.

نویسنده این قطعنامه، لیبرال بی سی، کاترین ایوانز، در پاسخ به انتقادات روز دوشنبه، گفت که این سیاست هرگز برای “هدف قرار دادن روزنامه نگاران معتبر کانادایی” نبوده بلکه هدف آن مبارزه با اطلاعات نادرست است که افراد به صورت ناشناس در فضای مجازی منتشر می کنند.

ایوانز به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «این خیلی طعنه آمیز است که درباره قطعنامه‌ای که تلاش می‌کند با اطلاعات نادرست مبارزه کند، سوء تفاهم وجود داشته باشد».

ایوانز گفت که این قطعنامه به منظور هدف قرار دادن پلتفرم هایی مانند توییتر و فیس بوک و سایر وب سایت هایی است که اطلاعات نادرست ارسال می کنند. او همچنین گفت که برخی از روزنامه نگاران کانادایی “اطلاعاتی را ارسال می کنند که تایید نکرده اند.”

ایوانز گفت: «احتمالاً اشتباه بوده است که از عبارت فنی «منابع» در قطعنامه استفاده می‌کند، به‌جای اینکه مشخص کند تلاش می‌کند «پست‌های ناشناس» را هدف قرار دهد.

ایوانز گفت: “هیچ کس سعی نمی کند از روزنامه نگاران بخواهد که منابع را فاش کنند.” “اگر خطوط فرعی در آن وجود دارد، آنها مسئول منابع خود هستند. پس از آن روزنامه نگار منبع است. اگر آنها با منابع غیر معتبر صحبت می کنند، این مشکل آنهاست.”

مایکل گیست، کرسی تحقیقاتی کانادا در حقوق اینترنت و تجارت الکترونیک است.
مایکل گیست می‌گوید این نباید به دولت بستگی داشته باشد که چه کسی یک روزنامه‌نگار خوب و چه کسی بد است. (Guillaume Lafrenière/CBC)

Geist گفت که نباید تصمیم دولت فدرال باشد که “چه کسی یک روزنامه نگار خوب و چه کسی یک روزنامه نگار بد است” و مقررات جدیدی برای کسانی که “خوب نیستند” ارائه کند.

او گفت روزنامه‌نگاران معتبر در کانادا که از منابع ناشناس برای پخش داستان‌هایی استفاده می‌کنند که باعث ناراحتی دولت می‌شود، می‌توانند «در سطل روزنامه‌نگاران بد قرار بگیرند» زیرا آنها منابع را شناسایی نکرده‌اند و «بنابراین مشمول مقررات هستند».

Geist از دولت لیبرال می خواهد که از این پیشنهاد فاصله بگیرد.

راشل توماس، نماینده پارلمان، منتقد محافظه‌کاران برای میراث کانادایی، به داستان‌هایی اشاره کرد که به خبرنگارانی که به طور محرمانه با منابع صحبت می‌کردند، متکی بود. او به داستان‌هایی در مورد ماجرای SNC-Lavalin و جنجال‌های جاری درباره مدیریت دولت لیبرال با تلاش‌های مداخله خارجی اشاره کرد.

گزارش های اخیر گلوب اند میل و گلوبال نیوز در مورد مداخله خارجی متکی به منابع محرمانه ای است که به دلیل نقض قانون اسرار رسمی کانادا خطر دستگیری را تهدید می کنند.

تماشا | راشل توماس، نماینده محافظه کار، قطعنامه سیاست لیبرال را “دلسرد کننده” می خواند

راشل توماس، نماینده محافظه کار، قطعنامه سیاست لیبرال را “دلسرد کننده” می خواند

یک قطعنامه سیاستی در کنوانسیون لیبرال برای «مبارزه با اطلاعات نادرست» با بررسی «گزینه‌هایی برای مسئول نگه داشتن سرویس‌های اطلاعات آنلاین برای صحت مطالب منتشر شده در پلتفرم‌هایشان و محدود کردن انتشار فقط به مطالبی که منابع آن قابل ردیابی است» به تصویب رسید.

توماس به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «لحظه‌ای که ما از این ایالت دعوت می‌کنیم که این کار را انجام دهد، یا دولت را موظف به انجام آن می‌کنیم، اکنون رسانه‌های دولتی داریم، اکنون سانسور دولتی داریم».

این مکان بسیار خطرناکی است. این ما را به مکان هایی مانند کره شمالی، چین، ایران، روسیه تشبیه می کند. آن کانادا نیست. این مسیر بسیار بسیار خطرناکی است.»

توماس گفت که حزب او از آزادی مطبوعات حمایت می کند و این قطعنامه را “ناامیدکننده” خواند. او گفت که علیرغم اهداف اعلام شده نویسنده قطعنامه، «محتوای مکتوب واقعی این طرح» مشکل دارد.

تماشا کردن/ پیتر جولیان، نماینده NDP، از دولت به دلیل برخورد با اطلاعات نادرست انتقاد می کند

پیتر جولیان، نماینده NDP، از دولت به دلیل «هیچ اقدامی» برای هدف قرار دادن اطلاعات نادرست آنلاین انتقاد می کند

جولیان با بررسی محدود کردن «انتشار فقط به مطالبی که منابع آن قابل ردیابی است» به یک قطعنامه بحث‌برانگیز سیاست لیبرال برای «مبارزه با اطلاعات نادرست» واکنش نشان می‌دهد.

پیتر جولیان، نماینده حزب دموکراتیک خلق، گفت که نمی تواند به طور خاص در مورد این قطعنامه اظهار نظر کند زیرا “این قطعنامه مبهم است”.

او گفت که دولت به اندازه کافی برای مقابله با اطلاعات نادرست انجام نداده است و به “تعدادی از لوایح اعضای خصوصی NDP که شرکت ها را مجبور می کند” شفاف تر عمل کنند، اشاره کرد.

او به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «مضرات آنلاین و اطلاعات نادرست رو به افزایش است. ما در حال مشاهده تأثیرات واقعی آن در دنیای واقعی هستیم. اما ما به دولتی نیاز داریم که بخواهد در این زمینه گام بردارد و اقدامی انجام دهد، و آنها هنوز این کار را نکرده اند.»

گرگ فرگوس، نماینده لیبرال، گفت که فکر می‌کند «سیاست عالی برای بحث و مناظره است».

فرگوس درباره این قطعنامه گفت: «من راحت در مورد آن بحث می کنم.

شان فریزر، وزیر مهاجرت گفت که مطبوعات “نقش اساسی در حفاظت از دموکراسی” ایفا می کنند.

فریزر گفت: “آیا فکر می کنم ما باید افراد و توانایی آنها را دنبال کنیم تا در واقع باور داشته باشند که آنچه گزارش می شود اطلاعاتی است که آنها می توانند به آنها تکیه کنند؟ مطمئنا.” اما من نمی‌خواهم در این شغل به مطبوعات بگویم که آنها درباره من چه می‌گویند.»