یک روز پس از دستور اتاوا به دیپلمات چینی، چین کنسول کانادا در شانگهای را اخراج کرد

پس از اینکه اتاوا به یک دیپلمات چینی مقیم تورنتو گفت کشور را ترک کند، چین روز سه‌شنبه یک دیپلمات کانادایی را در شانگهای اخراج کرد و در میان نگرانی‌ها در مورد نفوذ چین در کانادا، روابط دوجانبه تنش‌آمیز را تشدید کرد.

کانادا روز دوشنبه، ژائو وی، دیپلمات چینی را پس از آنکه یک گزارش اطلاعاتی او را به تلاش برای هدف قرار دادن خانواده مایکل چونگ، نماینده محافظه کار، که از رفتار چین با اقلیت مسلمان اویغور انتقاد کرده بود، اخراج کرد.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، روز دوشنبه گفت: ما هیچ گونه مداخله خارجی را تحمل نخواهیم کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، چین در واکنش به “اقدامات غیرمنطقی کانادا” به جنیفر لین لالوند، کنسول کنسولگری کانادا در شانگهای، گفت که تا 13 می چین را ترک کند.

سفارت کانادا در پکن هیچ اظهار نظری فوری در مورد دستور اخراج نداشت.

زنی با کتانی تیره و پیراهن سفید در مقابل دیوار ژست می گیرد و با دستانش روی هم می خندد.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، چین به جنیفر لین لالوند، کنسول کنسولگری کانادا در شانگهای گفته است که تا 13 می چین را ترک کند. (جنیفر لالوند/توئیتر)

تنش های دیپلماتیک از زمان بازداشت منگ وانژو، مدیر اجرایی Huawei Technologies در سال 2018 و پس از آن دستگیری دو کانادایی، مایکل اسپاور و مایکل کوریگ، به اتهام جاسوسی توسط پکن بالا گرفته است. هر سه در سال 2021 آزاد شدند.

سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) در سال 2021 گزارشی درباره نفوذ چین در کانادا تهیه کرد که حاوی اطلاعاتی درباره تهدیدات احتمالی برای چونگ و خانواده اش بود.

جزئیات گزارش CSIS در اول ماه مه، زمانی که The Globe and Mail گزارش داد که چین به دنبال اطلاعاتی در مورد چونگ و خانواده اش در چین است تا احتمالاً تلاشی برای “نمونه سازی” از او و منع دیگران از اتخاذ دولت ضد چینی داشته باشد، آشکار شد. موقعیت

یک منبع امنیتی ناشناس به The Globe گفته است که ظاهراً ژائو در تلاش برای هدف قرار دادن خانواده چونگ در چین بوده است.

تماشا | دیپلمات چینی تا 5 روز فرصت دارد تا کانادا را ترک کند:

کانادا دیپلمات چینی را اخراج کرد

کانادا پس از چند روز فشار از سوی احزاب مخالف، دیپلمات چینی ژائو وی را «شخص غیر ارثی» اعلام کرد. این دیپلمات پس از متهم شدن به هدف قرار دادن خانواده مایکل چونگ، نماینده محافظه کار ساکن هنگ کنگ، پنج روز فرصت دارد تا کانادا را ترک کند.

چونگ پس از اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: «نباید دو سال طول می کشید تا دولت این تصمیم را بگیرد.

چین مداخله را رد می کند

چین گفته است که هرگز در امور داخلی کانادا مداخله نکرده و هیچ علاقه ای به این کار ندارد. سرکنسولگری چین در تورنتو گفت که گزارش در مورد چونگ “هیچ مبنای واقعی ندارد و کاملا بی اساس است.”

گلوب به نقل از یک منبع امنیت ملی که نامش فاش نشد، گفت که ژائو در جمع آوری اطلاعات در مورد چونگ که از منتقدان سرسخت دولت چین بوده و به طرح مجلس عوام در سال 2021 رای مثبت داده بود که رفتار پکن با اقلیت اویغور را نامیده بود، دست داشته است. در چین یک نسل کشی

چونگ گفت که از اطلاع یافتن از تهدید بالقوه خانواده اش در هنگ کنگ از طریق یک روزنامه “عمیقاً ناامید شده” و از دولت ترودو به دلیل انفعال انتقاد کرد. او از زمان گزارش گلوب بارها خواستار اخراج ژائو شد.

ترودو گفت که از گزارش اطلاعاتی این روزنامه مطلع شده است و روز چهارشنبه CSIS را به دلیل عدم انتقال آن به او در آن زمان مقصر دانست.

ترودو قبلاً گفته بود که چین تلاش کرده است در رای‌های 2019 و 2021 دخالت کند، اما این تلاش‌ها نتیجه را تغییر نداد. او یک بازپرس ویژه مستقل را برای بررسی این اتهامات تعیین کرده است.