آزمایش اسید: دیپلمات های غربی در مورد مشکل برخورد با چین متجاوز تر فکر می کنند

این یک آغاز شوم برای یک مکالمه شوم در مورد اینکه چگونه دموکراسی های غربی باید با بازتاب های اقتدارگرای رو به رشد چین در صحنه جهانی روبرو شوند ، بود.

یکی از پانل های خیمه شب بازی در مجمع امنیت بین المللی هالیفاکس ، که امسال تقریباً برگزار شد ، جمعه با یک فیلم خاکستری دانه دار از یک فیل تحت تعقیب و سرانجام غرور شیرها آغاز شد.

این یک استعاره بصری آشکار از انزوای نسبی پکن به عنوان یک قدرت جهانی بود – این واقعیت که چین کشوری قدرتمند است و متحدان کمی دارد ، در حالی که دموکراسی های غربی وقتی با هم هماهنگ عمل می کنند ، طاقت فرسا هستند.

با این حال ، هنگامی که گفتگو به این موضوع پرداخت که جامعه بین المللی یک افتخار شیر است یا یک مجموعه از بچه گربه ها ، احساس ناراحتی محسوسی در میان برخی از شرکت کنندگان در جلسه داشت.

اگر اعتقاد نداریم که برای چه چیزی ایستاده ایم بهتر است ، اگر به قانون ، دموکراسی ، آزادی اعتقاد نداریم ، چرا دیگران باید به ما گوش دهند؟– لیام فاکس ، وزیر دفاع سابق انگلیس

امیلی لاو ، قانونگذار دموکرات سابق در هنگ کنگ ، هشدار هشدار دهنده ای داد مبنی بر اینکه سرکوب سیاسی و امنیتی گسترده چین در قلمرو سابق تحت مدیریت انگلیس ، امتحان اسیدی قدرت و عزم غرب است.

لاو از طریق کنفرانس ویدئویی از هنگ کنگ گفت: “ما به نوعی در برابر چشم جهان ناپدید می شویم.” “چه چیزی ناپدید می شود؟ آزادی ما. امنیت شخصی ما. حاکمیت قانون.”

وی افزود: توسل به پکن برای انصاف و احترام “ما را به جایی نمی رساند”

یک سال پیش در همین انجمن ، لاو جایزه جان مک کین برای رهبری در خدمات عمومی را پذیرفت. وی و فیگو چان فعال دموکرات پس از ماه ها اعتراض خیابانی و خشونت که توجه جهانیان را به خود جلب کرد ، نماینده مردم هنگ کنگ در پذیرش این جایزه بودند.

لاو اظهار امیدواری كرد كه كشورهای همفكر ، با ارزشهای اساسی آزادی و دموكراسی ، بتوانند با هم كار كنند تا “چین را به منطقی بودن متقاعد كنند”.

بر اساس توافق نامه بین المللی که در اواخر دهه 1990 با انگلیس امضا شد ، پکن سیستم حکومتی هنگ کنگ ، از جمله آزادی سیاسی و اقتصادی آن را به مدت نیم قرن تضمین کرد. لاو گفت ، معرفی قانون جدید امنیتی جدید و یک سرکوب سیاسی مداوم ، روح آن ، اگر نه نامه ، آن را نقض می کند.

وی گفت: “نحوه رفتار چین با هنگ كنگ برای كل جهان بسیار نشان دهنده نحوه رفتار چین خواهد بود.” “اگر چین نتواند به قول خود عمل کند ، پس چگونه چین می تواند به عنوان یک عضو مسئول و محترم جامعه بین المللی عمل کند؟”

طی یک سال گذشته توجه بین المللی زیادی به هنگ کنگ معطوف شده است ، اما لاو گفت که در این مدت اوضاع فقط بدتر شده است – با ریشه کن کردن اعضای مخالف در مجلس قانونگذاری شهر ، وضع قانون امنیت ملی و به تعویق انداختن انتخابات

سناتور کریس کوونز ، د-دل ، در جریان جلسه استماع کمیته قضایی سنا در 15 اکتبر سال 2020 صحبت می کند. (AP)

کریس کوونز ، سناتور دموکرات آمریکا – که نام بسیاری از وی به گوش می رسد ، در حالی که افراد داخلی واشنگتن نامزدهای مختلفی را برای پست وزیر خارجه در دولت آینده جو بایدن انتخاب می کنند ، گفت: یکی از اولین اولویت های دولت جدید ، احیای مجدد نیرو است. متحدین.

گرچه ممکن است خیلی بیشتر از این زمان ببرد.

لیام فاکس ، وزیر دفاع سابق انگلیس ، گفت که دموکراسی های غربی از یک بحران اعتماد به نفس رنج می برند – تردیدهایی که به رژیم های استبدادی اجازه ظهور و فضا را در جهان در حال توسعه می دهد.

“اگر اعتقاد نداریم که برای چه چیزی ایستاده ایم بهتر است ، اگر به قانون ، دموکراسی ، آزادی اعتقاد نداریم ، چرا دیگران باید به ما گوش دهند؟” روباه گفت. “من معتقدم که ما باید اعتقاد به ارزشهای اصلی خود را دوباره اثبات کنیم.”

دیپلمات ارشد دولت ترامپ گفت: با زنجیره های تامین درهم و برهم که در سراسر جهان پیچیده شده اند ، تجارت ایستادگی در برابر چین فقط یک مسئولیت سیاسی نیست.

وزیر امور خارجه مایک پمپئو پس از جلسه ای با اعضای شورای امنیت سازمان ملل ، پنجشنبه ، 20 آگوست 2020 در نیویورک ، با خبرنگاران صحبت می کند. (مایک سگار / استخر از طریق AP)

مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات ضبط شده گفت: “دولت ها باید به سهم خود عمل کنند.” وی خاطرنشان كرد: كشورهایی كه در برابر چین ایستادگی كرده اند بهای آن را پرداخت كرده اند.

وی اذعان داشت كه كانادا “كار خوبی انجام داده است” اما در ادامه گفت كه بخش شركتها ، كه درآمد هنگفتی در چین به دست می آورد ، “مسئولیت اخلاقی دارد كه از طریق فعالیتهای شركتهایشان بیاندیشد در بهترین منافع امنیت ملی کشور میزبان خود. “

پمپئو هیچ اشاره ای به بازداشت منگ وانژو ، مدیر مخابرات چین در کانادا و همچنین زندانی شدن مایکل کوویگ و مایکل اسپاور کانادایی ها نکرد.