ترودو از اعتماد کابینه چشم پوشی می کند تا آژانس ها اسناد مداخله خارجی را بررسی کنند

ترودو از اعتماد کابینه چشم پوشی می کند تا آژانس ها اسناد مداخله خارجی را بررسی کنند

جاستین ترودو، نخست وزیر، با چشم پوشی از اعتماد کابینه موافقت کرده است تا دو آژانس فدرال بتوانند اسناد محرمانه ای را که دیوید جانستون، گزارشگر ویژه دولت در امور مداخله خارجی، هنگام تهیه گزارش خود در مورد مداخله خارجی بررسی کرده است، مطالعه کنند.

کمیته امنیت ملی و اطلاعات نمایندگان مجلس (NSICOP) و آژانس بررسی امنیت ملی و اطلاعات (NSIRA) تاکنون اجازه بررسی اسناد کابینه را نداشته اند.

این دو آژانس وظیفه بررسی آنچه را که دولت لیبرال و آژانس های امنیت ملی در مورد ادعاهای دخالت خارجی در دو انتخابات اخیر کانادا می دانستند و از چه زمانی می دانستند، بر عهده داشتند.

دفتر نخست وزیری روز پنجشنبه به سی بی سی نیوز گفت که ترودو در اسرع وقت از اعتماد کابینه چشم پوشی می کند.

این اقدام در پاسخ به توصیه جانستون مبنی بر اینکه دولت هر سند محرمانه ای را که دیده است را در اختیار نهادهای بازبینی قرار دهد تا آنها بتوانند یافته های او را بررسی کنند. جانستون به دولت ترودو توصیه کرده است که دستور تحقیقات عمومی در مورد مداخله خارجی توسط دولت چین را ندهد.

هر دو آژانس بررسی امنیت ملی معمولاً با دیواری از محرمانه بودن کابینه روبرو هستند زیرا آنها به طور خودکار حق بررسی سوابق کابینه را ندارند. دولت به دلیل پنهان کردن چنین سوابقی مورد انتقاد قرار گرفته است.

جانستون در گزارش خود در مورد مداخله خارجی در روز سه شنبه نوشت که دولت باید از این قاعده استثنا قائل شود.

جانستون در گزارش خود نوشت: «اسناد محرمانه کابینه… آموزنده بود و به نظر من نشان دهنده بررسی دقیق مسائل دشوار توسط کابینه فدرال است.

محرمانه بودن جلسات کابینه یک کنوانسیون دیرپای قانون اساسی و سنگ بنای سبک حکومت وست مینستر است. هدف از این کار این است که به وزرای کابینه اجازه دهد تا در خفا گفتگوهای قوی داشته باشند.

دولت فدرال در ماه مارس جانستون را به عنوان گزارشگر ویژه مداخله خارجی در پاسخ به یک سری اطلاعات درز اطلاعاتی گزارش شده در رسانه ها درباره دخالت دولت چین در دو انتخابات فدرال گذشته منصوب کرد.

اگرچه درخواست‌ها برای تحقیق عمومی از همه طرف‌ها مطرح شده است، جانستون گفت که چنین تحقیقی به دلیل ماهیت حساس و طبقه‌بندی شده اطلاعاتی که او بررسی کرده است، بی‌اثر خواهد بود.

دیوید جانستون، گزارشگر ویژه مستقل در مورد مداخله خارجی، اولین گزارش خود را روز سه شنبه در اتاوا ارائه می کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

در عوض، جانستون توصیه کرد که NSICOP – متشکل از نمایندگان پارلمان از هر طیف سیاسی با مجوزهای امنیتی خاص – باید گزارش خود را بررسی کند.

او همچنین گفت که NSCIOP باید با NSIRA – سازمان دیده‌بانی که برای نظارت بر فعالیت‌های امنیت ملی و آژانس‌های اطلاعاتی کانادا ایجاد شده است – برای ارزیابی «جامع» یافته‌های گزارش خود و «شناسایی هر گونه نتیجه‌گیری متفاوت از من» همکاری کند.

جانستون گفت ضمیمه محرمانه او شامل “جزئیات اضافی برای کسانی است که مجوزهای مربوطه را دارند”، از جمله سوابق تحت پوشش اعتماد کابینه.

جانستون در گزارش خود نوشت: «NSIRA و NSICOP از بررسی آنها برای اطمینان از دسترسی این نهادهای بازبینی به همان اطلاعاتی که من جمع‌آوری و بررسی کردم، سود می‌برند».

دفتر شورای خصوصی معمولاً از سوابق محرمانه کابینه محافظت می کند. اعضای NSICOP در پاییز گذشته در نامه ای به نخست وزیر ناامیدی خود را از پنهان کاری کابینه ابراز کردند و گفتند که امتناع از به اشتراک گذاشتن برخی از سوابق “خطر فزاینده ای برای [NSICOP’s] توانایی انجام وظایف خود.”

در این نامه همچنین هشدار داده شده است که کمیته نمی‌داند چه تعداد پرونده تحت پوشش اعتماد کابینه واقعا وجود دارد و چه مواردی پنهان شده است. NSICOP همچنین ادعا کرد که مقامات فدرال “ادعاهای گسترده ای” داشتند مبنی بر اینکه اسناد حاوی اسرار کابینه است.

در سال 2022، دولت لیبرال موافقت کرد که اسرار کابینه را به یک تحقیق عمومی برای مطالعه تصمیم بحث برانگیز برای استناد به قانون شرایط اضطراری در جریان اعتراضات ضد کووید-19 و اشغال بعدی اتاوا ارائه دهد.