ترودو می گوید اخراج دیپلمات چینی نشان می دهد که کانادا “ترعیده نخواهد شد”

ترودو می گوید اخراج دیپلمات چینی نشان می دهد که کانادا “ترعیده نخواهد شد”

نخست وزیر جاستین ترودو گفت تصمیم دولتش برای اخراج یک دیپلمات چینی در روز دوشنبه پیامی مستقیم به پکن می دهد که کانادا از چین مرعوب نخواهد شد.

ترودو این اظهارات را یک روز پس از اخراج دیپلمات چینی ژائو وی پس از آن بیان کرد که گزارش اطلاعاتی وی را متهم به هدف قرار دادن خانواده مایکل چونگ، نماینده محافظه کار، که از رفتار چین با اقلیت مسلمان اویغور انتقاد کرده بود، کرد.

ترودو روز سه شنبه در حین ورود به جلسه کابینه گفت: «ما باید به شیوه ای مسئولانه جلو برویم تا پیامی بسیار واضح ارسال کنیم که مداخله خارجی را نخواهیم پذیرفت و صرف نظر از انتخاب های بعدی آنها، مرعوب نخواهیم شد. .

ترودو گفت این اخراج چین و سایر کشورها را برای مداخله در امور داخلی کانادا ارسال می کند، پیامی مبنی بر اینکه کانادا مداخله خارجی را “فوق العاده جدی” می گیرد.

«اخراج یک دیپلمات، اعلام یک دیپلمات خارجی شخص غیر گراتاوی گامی مهم و جدی است.

ما کمی کمتر از یک هفته زمان بردیم تا در مورد آن فکر کنیم، پیامدهای احتمالی را بررسی کنیم، تا مطمئن شویم که کاری که انجام می‌دهیم هم نشان‌دهنده استحکام کانادا است، که این کار را انجام می‌دهد، بلکه کانادایی‌ها و منافع ما را نیز حفظ می‌کند.»

دولت به دلیل آنچه که آنها می گویند واکنشی کند مورد انتقاد مخالفان قرار گرفته است.

تماشا | اخراج با دقت مورد بررسی قرار گرفت، نخست وزیر می گوید:

ترودو: تصمیم برای اخراج دیپلمات چینی با “ملاحظات دقیق” گرفته شد

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید که درک می‌کند که چین با اخراج دیپلمات کانادایی تلافی کرده است، اما می‌گوید کانادا “ترعیده نخواهد شد”.

سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) در سال 2021 گزارشی درباره نفوذ چین در کانادا تهیه کرد که حاوی اطلاعاتی درباره تهدیدات احتمالی برای چونگ و خانواده اش بود.

جزئیات گزارش CSIS در اول ماه مه، زمانی که The Globe and Mail گزارش داد که چین به دنبال اطلاعاتی در مورد چونگ و خانواده اش در چین است تا احتمالاً تلاشی برای “نمونه سازی” از او و منع دیگران از اتخاذ دولت ضد چینی داشته باشد، آشکار شد. موقعیت ها

یک منبع امنیتی ناشناس به The Globe گفته است که ژائو که سپس به کنسولگری چین در تورنتو فرستاده شده بود، ظاهراً در تلاش برای هدف قرار دادن خانواده چونگ در چین بود.

ترودو گفت که از گزارش اطلاعاتی روزنامه مطلع شده و CSIS را به دلیل عدم انتقال آن به او در آن زمان مقصر می داند.

فرستاده سابق می گوید: «وقتش فرا رسیده است

گای سن ژاک، که در زمان نخست وزیری استفان هارپر، سفیر کانادا در چین بود، روز سه شنبه به سی بی سی نیوز گفت که دولت فدرال باید به محض اطلاع از فعالیت های ادعایی ژائو، سریعتر عمل می کرد.

او گفت: «زمان آن فرا رسیده است… ما در چند ماه گذشته چیزهای زیادی در مورد مداخله چین در کانادا آموخته‌ایم که این سوال پیش می‌آید که چرا هیچ اقدامی خیلی زودتر انجام نشد.

مردی با کت و شلوار، در مقابل پس زمینه قرمز ایستاده، با میکروفون صحبت می کند.
دولت برای تحریم ژائو وی که در کنسولگری چین در تورنتو مستقر شده بود، تحت فشار شدید قرار گرفته است. (Easy Media/Easyca.ca)

گفته می‌شود که ژائو زمانی که چین مایکل کوریگ و مایکل اسپاور را به دلیل دستگیری منگ وانژو، مدیر اجرایی غول فناوری چینی هوآوی، بازداشت می‌کرد، چونگ و خانواده‌اش را هدف قرار داده است.

سنت ژاک گفت به دلیل تنش‌های شدید بین اتاوا و پکن در آن زمان، هرگونه گزارش اطلاعاتی با این ماهیت باید به دفتر نخست‌وزیر می‌رسید و کانادایی‌ها حق دارند بدانند چرا این کار را نکرد.

او گفت: «این باید تعدادی پرچم قرمز را در اتاوا برافراشته باشد. “آیا این یک مشکل سیستمی است یا کسی نتوانسته کار خود را انجام دهد؟ من فکر می‌کنم که یک تحقیق کامل می‌تواند به واجد شرایط بودن آنچه در جریان است و انجام تنظیمات کمک کند.”

“اقدام جدی”

سن ژاک گفت که کانادا باید با ایجاد یک رجیستری از عوامل خارجی که شامل هر کسی که برای دولت چین کار می کند، کنترل روابط خود با چین را در دست بگیرد.

ما باید به کانادایی‌های چینی الاصل اطمینان دهیم که اگر توسط مقامات چینی مرعوب یا مورد آزار و اذیت قرار گیرند، اگر مشکل خود را گزارش کنند، ما اقدام جدی خواهیم کرد. تا کنون مورد بوده است.»

چارلز برتون، مشاور سابق سفارت کانادا در چین، گفت به احتمال زیاد ماموران چینی بیشتری در کانادا وجود دارند که مخالفان چینی را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

او گفت: «اگر چین در پاسخ به اخراج آقای ژائو، اقدام ناپسندی انجام دهد، من تقریباً مطمئن هستم که CSIS فهرست بلندبالایی از دیپلمات‌های دیگر دارد که ما به خوبی اخراج آنها را توجیه می‌کنیم.»

سن ژاک گفت تصمیم چین برای اخراج دیپلمات کانادایی جنیفر لین لالوند، کنسول در شانگهای، اقدامی سنجیده بود که نشان می‌دهد چین نمی‌خواهد اوضاع را بیشتر تشدید کند.

تاکتیک اختروفینگ پکن برای هدف قرار دادن مخالفان

Cherie Wong و Ai-Men Lau، از اتحادیه کانادا هنگ کنگ، روز سه شنبه به کمیته ای متشکل از نمایندگان مجلس گفتند که چین درگیر تلاش های گسترده ای برای تأثیرگذاری و ارعاب مهاجران چینی در کانادا است.

ظاهر کمیته آنها با تعدادی از مسائل فنی که شامل سیل ثابت جریان آنلاین و مشکلات ترجمه بود، تحت تأثیر قرار گرفت. هر دو موضوع باعث شد که کمیته به طور موقت رسیدگی ها را متوقف کند.

وونگ به نمایندگان مجلس گفت که متقاعد شده است که چین شخصاً او را با حملات سایبری هدف قرار می دهد. او گفت که دقایقی پس از دریافت دعوت نامه ایمیلی برای حضور در کمیته، اتصال اینترنتی او در خانه قطع شد و دیگر نمی توانست با لپ تاپ خود ارتباط برقرار کند.

وی گفت: این اولین حادثه ای نیست که رخ می دهد. “و الگویی وجود دارد که … وقتی ایمیل هایی از دفاتر یا کمیته های نمایندگان مجلس دریافت می کنم، اینترنت خانه یا دستگاه های من با مشکلات تکنولوژیکی مواجه می شوند.”

وونگ که شخصاً در حال شهادت بود، گفت که تلاش‌های قبلی برای صحبت با کمیته‌های پارلمانی عملاً با مشکلات فنی نیز همراه بوده است.

او گفت: “من در روابط کانادا و چین ظاهر شده ام، در کمیته IRCC و همچنین کمیته اخلاق ظاهر شده ام و همه مسائل فنی به صورت الکترونیکی ظاهر شده اند.”

وونگ به نمایندگان مجلس گفت که پکن همچنین از روشی به نام «چرخ‌گردی نجومی» برای مشروعیت بخشیدن و پنهان کردن عملیات خود در کانادا استفاده می‌کند.

وونگ روز سه‌شنبه به نمایندگان مجلس گفت: «آستروتورفینگ ابتکاری است که پکن متعهد می‌شود تا یک سازمان قومی مردمی به نظر برسد.

آنها این کار را یا با استفاده از نام مشابه یا مخفف یک سازمان موجود انجام می دهند، یا یک سازمان پوسته ای تشکیل می دهند تا به نظر یک تلاش مردمی جامعه باشد.

Ai-Men از طریق پیوند ویدیویی از تایوان به نمایندگان پارلمان گفت که یک طرح شفافیت نفوذ خارجی که گروه‌های اجتماعی جعلی را با افشای ارتباطات آنها با پکن هدف قرار می‌دهد، راه خوبی برای مختل کردن مداخله خارجی چین خواهد بود.

Ai-Men گفت: “این به کانادایی ها دانش بسیار مورد نیاز در مورد نحوه عملکرد این عملیات های اختروفینگ در جامعه کانادا و آگاهی بهتر کانادایی ها از سازمان هایی که ممکن است با آنها درگیر هستند را ارائه می دهد.”