دولت ترودو نمی گوید چه کسی میلیاردها دلار کمک کرده است

این داستان بخشی از The Big Spend است ، تحقیقات سی بی سی نیوز که 240 میلیارد دلار بی سابقه دولت فدرال را در هشت ماه اول همه گیری پرداخت کرده است.

وقتی جاستین ترودو در سال 2015 کاندیدا شد ، به کانادایی ها قول داد دولت بازتر و شفاف تری داشته باشد.

با این حال ، تحقیق توسط سی بی سی نیوز نشان می دهد که دولت ترودو کاملاً شفاف نبوده است که کمک COVID-19 به ارزش میلیاردها دلار کجا رفته است.

در حالی که دولت برای بیش از 100 برنامه ای که از زمان ابتلا به بیماری همه گیر آغاز کرده است ، آمار کل هزینه های کل یا برآورد تأثیر خالص مالی را در دسترس قرار داده است ، تنها چند بخش جزئیات مربوط به افراد ، گروه ها یا شرکت ها را منتشر کرده است پول دولت را دریافت کرد.

برخی از بخش ها با تلاش CBC برای به دست آوردن این اطلاعات دندان و دندان می جنگند – علی رغم این واقعیت که برخی از شرکت های تجاری عمومی به طور داوطلبانه همان اطلاعات را از طریق پرونده های TSX خود اعلام کرده اند.

کار کمیته های مجلس عوام که به طور معمول برنامه های هزینه دولت را بررسی می کنند – مانند کمیته مالی – ابتدا با حرکت دولت به پیشگویی پارلمان در ماه اوت و سپس با ابهامات لیبرال مختل شده است.

پیتر جولیان ، نماینده NDP ، می گوید دولت باید شفاف تر باشد در مورد اینکه کدام مشاغل از کمک COVID استفاده می کنند. (کریس واتی / رویترز)

پیتر جولیان ، منتقد امور مالی حزب دموکراتیک ملی گفت که دولت نسبت به میزان هزینه های خود شفاف بوده است – اما در مورد جایی که پول می رود اینطور نیست.

“از نظر افرادی که به طور خاص به سراغ آنها می روند ، این جایی است که من فکر می کنم ما با مشکلاتی روبرو هستیم که دولت در مورد آنها شفاف نبوده است – کدام یک از مشاغل بزرگ ، برخی از آنها در این همه گیری بسیار سودآور هستند ، در واقع این موارد را دریافت کرده اند مبالغ قابل توجهی پول “، او گفت.

در مجلس عوام ، کریستیا فری لند ، وزیر دارایی در برابر س ofالات مخالفت ، عذرخواهی کرده است.

فری لند در 29 اکتبر به مجلس گفت: “اکنون زمان آن فرا رسیده است که ما بر روی آنچه می توانیم انجام دهیم برای نجات جان کانادا و حفظ اقتصاد کانادا تمرکز کنیم ،”. زمان برای مرگ پس از مرگ وجود دارد ، اما در حالی که هواپیما در حال پرواز است ، کسی سعی در تغییر موتور ندارد. “

فری لند برای مصاحبه در دسترس نبود. در بیانیه ای ، دفتر وی از اقدامات دولت دفاع کرد.

دفتر وزیر دارایی کریستیا فری لند می گوید دولت در مورد هزینه های خود شفاف عمل می کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادایی)

سخنگوی كاترین كوپلینكاس نوشت: “اولویت اصلی دولت ما حمایت از كانادایی ها و مشاغل است ، زیرا با بیماری همه گیر COVID-19 روبرو می شویم.” “بیانیه اقتصادی پاییز این هفته ، حسابداری دقیق و شفاف هزینه های دولت و همچنین یک برنامه رشد برای اطمینان از بهبودی مقاوم و مقاوم پس از شکست ویروس را ارائه می دهد.”

کوپلینکاس از وی خواسته شد تا در مورد ادعای شفافیت دولت درمورد محل پول واکنش نشان دهد ، از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

در حالی که ادارات دلایل مختلفی ذکر می کنند ، نتیجه نهایی این است که دولت حاضر نشده است مشخص کند کدام گروه ها و مشاغل از برخی برنامه های پردرآمد خود سود می برند.

EDC می گوید ، نام های تجاری محرمانه است

شرکت توسعه صادرات به دلیل اجرای برنامه در دسترس بودن اعتبار تجاری (BCAP) و حساب تجارت اضطراری کانادا (CEBA) متهم شد. این نام نیمی از دوازده شركت را كه در تبلیغات ستایش كمكی كه دریافت كرده اند نشان می دهد ، علنی كرد ، اما EDC از نام بردن سایر 791،884 مشاغل دیگر كه برای وام های CEBA در مجموع 31.6 میلیارد دلار تأیید شده اند ، خودداری می كند.

سخنگوی EDC ، امی مینسکی گفت: “نام شرکت ها در داده هایی است که کسب و کار با اطمینان ارائه می دهد.” “بدون رضایت ، ما قادر به افشای نام نیستیم.”

EDC همچنین با اشاره به بندي در قانون توسعه صادرات كه مي گويد “كليه اطلاعاتي كه شركت در رابطه با مشتريانش از آن برخوردار است امتيازي ندارد” از آشكارسازي اطلاعات خودداري كرده است.

آژانس درآمد کانادا (CRA) چندین برنامه کمک از جمله یارانه دستمزد اضطراری کانادا (CEWS) را اجرا کرده است. CRA آمارهای سطح بالایی را در دسترس قرار داده و می گوید که قصد دارد اسامی 355990 کارفرمایی را که از تخمین PBO بیش از 49.2 میلیارد دلار یارانه بهره مند شده اند ، به اطلاع عموم برساند.

با این حال ، CRA در حال “نهایی کردن” برنامه های خود برای انتشار اطلاعات از زمان درخواست اولین بار CBC News است و در توضیح تأخیر کوتاهی کرده است. همچنین مشخص نیست که اطلاعات به طور کامل به اطلاع عموم خواهد رسید یا خیر.

سخنگوی اتین بیرام گفت: “دولت کانادا هنوز در حال بررسی روند در دسترس قرار دادن این اطلاعات است.” “با در دسترس قرار دادن اطلاعات بیشتر ، به روزرسانی انجام می شود.”

CRA همچنین با استناد به بندی که به وزارتخانه اجازه می دهد از افشای اطلاعات که قرار است ظرف 90 روز از زمان دسترسی عمومی اعلام شود ، از افشای اطلاعات از طریق قانون دسترسی به اطلاعات خودداری کرده است.

در ایالات متحده ، نام شرکت هایی که از برنامه محافظت از Paycheck بهره مند شده اند و مبالغی که دریافت کرده اند به اطلاع عموم رسیده است.

“اطلاعات حساس تجاری”

هنگامی که همه گیری رخ داد ، بانک های مرکزی مانند فدرال رزرو ایالات متحده و بانک کانادا شروع به خرید اوراق قرضه شرکتی برای تزریق نقدینگی به بازار کردند. اما در حالی که فدرال رزرو لیستی از اوراق قرضه شرکتی که خریداری کرده را علنی کرده است ، بانک کانادا می گوید تنها در مدت 5 سال اطلاعات را به اطلاع عموم خواهد رساند.

الکس پاترسون سخنگوی گفت: “گزارش بانک در مورد تسهیلات خرید اوراق قرضه شرکتی منعکس کننده قضاوت ما در مورد تعادل بین شفافیت و نیاز به محافظت از اطلاعات حساس تجاری و جزئیات ویژه معاملات است که می تواند ارزش منصفانه خریدهای بانک را تحت تأثیر قرار دهد.”

“به عنوان مثال ، انتشار اطلاعات مربوط به قیمت گذاری و تخصیص اوراق قرضه می تواند منجر به انحراف در بازار شود. به همین دلیل ، بانک جزئیات سطح معاملات این برنامه ها را با یک تاخیر پنج ساله یا اندکی پس از پایان برنامه ها ، هر کدام حرف اول را می زند. “

بانک کانادا با تأخیر یک ماهه اطلاعات کلی خرید اوراق قرضه را براساس بخش منتشر کرده است. همچنین لیستی از شرکت های واجد شرایط برنامه خرید را منتشر کرده است – اما مشخص نکرده که این اوراق در واقع خریداری کرده است.

جزئیات تغییر یافته است

مدیر بودجه مجلس تخمین می زند که شرکت وام و مسکن کانادا (CMHC) 2 میلیارد دلار از طریق برنامه کمک مالی اجاره تجاری اضطراری کانادا (CECRA) تخصیص داده باشد. در ابتدا CMHC از افشای هرگونه اطلاعات در مورد كمك شركتها امتناع ورزید و گفت كه این قانون تحت قانون حریم خصوصی ممنوع است.

قانون حریم خصوصی کانادا از اطلاعات افراد – نه شرکت ها – محافظت می کند.

به دنبال دستیابی به درخواست اطلاعات از CBC ، CMHC اطلاعات مربوط به 337،423 برنامه و مبالغ پرداختی را منتشر كرد اما برخی از اطلاعات مانند نام موجر و نام مستاجر را تغییر داد.

روز جمعه 10 آوریل 2020 شخصی که ماسک صورت دارد از کنار ویترین خالی در اتاوا عبور می کند. (جاستین تانگ / مطبوعات کانادایی)

سایر سازمان های دولتی تمایل بیشتری نشان داده اند که چک ها را از کجا ارسال کرده اند.

به عنوان مثال خدمات بومی ، افرادی را که از صندوق حمایت از جامعه بومی و صندوق توسعه انگیزه های گردشگری بومی پول می گرفتند ، به اطلاع عموم رسانده است.

برخی از ادارات ، از جمله میراث کانادا ، بی سر و صدا اطلاعاتی را در مورد افرادی که چک دریافت کرده اند به بانک اطلاعاتی باز دولت برای کمک هزینه ها و کمک ها اضافه می کنند ، که در حال حاضر 24738 پرونده دارای COVID-19 است. در حالی که برخی از آنها صندوق های توسعه اقتصادی منطقه ای برای کمک به مشاغل کوچک برای از بین بردن همه گیری هستند ، برخی دیگر کمک هزینه های تحقیقاتی ، کارآموزی یا کمک هزینه به سازمان ها و جشنواره های هنری برای کمک به حفظ آنها است.

شرکت تأمین مالی اضطراری کانادا ، یک شرکت تابعه از شرکت سرمایه گذاری توسعه کانادا ، به طور فعالانه اسامی شرکت هایی را که تحت تسهیلات تأمین مالی اضطراری کارفرمای بزرگ (LEEFF) دریافت کرده اند ، منتشر می کند. با این حال ، تا به امروز فقط دو نام منتشر کرده است: Gateway Casinos و Entertainment ، که برای 200 میلیون دلار وام تأیید شد و Conuma Resources مستقر در BC ، یک شرکت استخراج زغال سنگ تصویب کرد که 120 میلیون دلار قرض کند.

جولیان و منتقد امور مالی محافظه کار پیر پولیور گفتند که دولت کار خود را با شفافیت آغاز کرد و بیل مورنو وزیر وقت دارایی پشت درهای بسته آنها را در مورد برنامه های هزینه های دولت توضیح داد. آنها گفتند که همه چیز در ماه اوت تغییر کرد.

جولیان گفت: “از آن زمان ، به دست آوردن اطلاعات در مورد اینکه کدام یک از این شرکت های بزرگ و سودآور تحت حمایت دولت قرار گرفته اند بسیار دشوار است.” “این یک مشکل است. کانادایی ها باید بتوانند در این مورد قضاوت کنند.

وی افزود: “ما باید شفافیت كامل داشته باشیم تا كانادایی ها بتوانند قضاوت كنند كه آیا مناسب است كه این مبلغ را به شرکتی اعلام كنید كه سود سهام یا پاداش های اجرایی را اعلام می كند و همزمان كارگران سخت كوش را اخراج می كند.”

Pierre Poilievre ، نماینده محافظه کار می گوید که با گذشت 9 ماه از بروز همه گیری ، وقت آن است که دولت اطلاعات بیشتری را در مورد محل خرج پول به کانادایی ها ارائه دهد. (آدریان وایلد / مطبوعات کانادایی)

پولیویر گفت که در ابتدای همه گیری ، با کارمندان دولتی که از خانه کار می کنند ، پذیرفتن اینکه دولت نمی تواند به کانادایی ها بگوید که این پول ها کجا می رود آسان تر است. نه ماه بعد ، او گفت ، “سوارکاری رایگان به پایان رسیده است. اکنون باید انتظار داشته باشیم که داده ها را دریافت کنیم.”

کوین پیج ، افسر سابق بودجه مجلس ، که اکنون به عنوان مدیرعامل موسسه مطالعات مالی و دموکراسی در دانشگاه اتاوا فعالیت می کند ، گفت: “در صورت وجود آنچه دولت کانادا و ایالات متحده در مورد کجا فاش کرده اند ،” یک شکاف شفافیت زیاد وجود دارد ” پول از بین رفته است – شکافی که دولت باید برای رفع آن فشار آورد.

وی گفت: “ما باید بیشتر بدانیم كه این پول به كجا می رود. این ده ها و دهها میلیارد دلار حمایت تجاری است. این بخش كلیدی از انگیزه های كلی است.” “و ندانستن واقعاً … توانایی ما را در درک چگونگی عملکرد این برنامه ها کاهش می دهد و آنها می توانند از نظر حمایت از بهبود اقتصادی در پیش رو چه نقشی داشته باشند.”

با SecureDrop به طور ایمن و ناشناس با CBC و روزنامه نگاران ارشد تحقیق ما تماس بگیرید.

به الیزابت تامپسون می توانید از طریق [email protected] دسترسی پیدا کنید