راهنمای فدرال برای نظارت بر آژانس مرزی و منابع تهیه شده اما هرگز صادر نشده است

یک یادداشت تازه منتشر شده نشان می دهد که آژانس مرزی کانادا قوانینی را امضا کرده است که ماهانه پیش برای سرزده ترین عملیات اطلاعاتی خود هدایت می شود ، اما دولت فدرال هنوز مجوز وزیر را صادر نکرده است.

این یادداشت ، که توسط مطبوعات کانادایی از طریق قانون دسترسی به اطلاعات به دست آمده است ، توصیف تلاش های 7 ساله برای معرفی دستورالعمل های رسمی دولت در مورد استفاده آژانس خدمات مرزی کانادا از منابع نظارتی و محرمانه است.

یک گروه از آزادی های مدنی تأخیر در صدور رهنمود را “بسیار نگران کننده” خواند.

14000 کارمند آژانس مرزی سالانه جریان میلیون ها مسافر و محموله تجاری را که به کانادا وارد می شوند ، مدیریت می کنند.

آنها اطلاعات مربوط به مردم و کالاها را در نقاط مرزی ، پایانه های هوایی و بنادر دریایی جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و توزیع می کنند.

افسران مرزی می توانند مسافران را برای بازجویی متوقف کنند ، نمونه خون و نفس بگیرند و افراد را جستجو ، بازداشت و دستگیر کنند.

این آژانس همچنین به طور مخفیانه افراد ، وسایل نقلیه و مکان هایی را برای جمع آوری اطلاعات مشاهده می کند که دلیل بر این است که قوانین شکسته شده است. و به منابع محرمانه ای که اطلاعات آنها منجر به اقدامات قابل توجه اجرایی می شود پول می دهد.

دستورالعمل هرگز به طور رسمی صادر نشده است

دستورالعمل های کتبی وزیر ایمنی عمومی مدتهاست که با توجه به اختیارات خارق العاده آنها ، از جمله اقدامات اساسی برای اطمینان از پاسخگویی از سوی نهادهای امنیتی در نظر گرفته شده است.

در سپتامبر 2013 ، وزیر ایمنی عمومی محافظه کار در آن زمان موافقت کرد که برای آژانس مرزی در مورد تکنیک های حساس تحقیقاتی هدایت کند ، می گوید: این یادداشت که اوایل سال جاری برای رئیس جمهور آژانس مرزی جان اوسوسکی تهیه شده بود.

این یادداشت می افزاید ، در سال 2014 ، ایمنی عمومی کانادا ، با مشورت آژانس مرزی و وزارت دادگستری ، چنین مسیری را توسعه داد اما “هرگز به طور رسمی صادر نشد”.

در آگوست سال گذشته ، کمیته امنیت ملی و اطلاعات نمایندگان پارلمان به وزیر ایمنی عمومی توصیه کرد که جهت انجام فعالیتهای حساس دستورالعمل کتبی را به آژانس مرزی ارائه دهد.

گزارش این کمیته که در مارس به صورت ویرایش شده عمومی شد ، گفت: “این جهت باید شامل انتظارات پاسخگویی و تعهدات گزارش سالانه باشد.”

در یادداشت اوسوسکی آمده است که پیش نویس دستورالعمل وزیر آماده شده برای رئیس جمهور مطابق با سیاست های آژانس مرزی است و “نظارت و پاسخگویی بیشتر را برای فعالیت های ذاتی ریسک آژانس تضمین می کند”.

مقامات به اوسوفسکی پیشنهاد کردند که پیش نویس را تصویب کند ، متن آن طبق قانون دسترسی از آزادی معاف است.

این یادداشت نشان می دهد که اوسوفسکی در اواخر فوریه در پیش نویس کار امضا کرده است. یک ماه بعد ، دولت فدرال با بدتر شدن بیماری همه گیر COVID-19 دستگیر شد.

لوئیس کارل بریست لساژ ، سخنگوی آژانس مرزی ، گفت که این دستورالعمل هنوز صادر نشده است. “برای هر گونه سوال بیشتر ، لطفاً با ایمنی عمومی مستقیماً تماس بگیرید ، زیرا این سیاست آنها است.”

سمت وزیر پیش رو

مری-لیز پاور ، سخنگوی وزیر ایمنی عمومی بیل بلر ، گفت که ارجاع به آژانس در دسترس است و به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی گفت: “بسیار حیاتی است که جهت کنترل مقاماتی که فعالیتهای حساس منافع ملی دارند ، به سازمانهای ما راهنمایی واضحی داده شود.”

“مقامات دولتی و آژانس ها باید در برابر قوانین ما ، سازوکارهای نظارتی که عملکرد موثر آنها و وزرای مسئول آنها را تضمین می کند ، پاسخگو باشند.”

مگان مک درموت از انجمن آزادی های مدنی بریتیش کلمبیا گفت ، تعیین رسمی انتظارات در جهت وزیر در پایان بسیار پایین اقدامات پاسخگویی برای یک نهاد عمومی است ، به خصوص یکی از واحدهای دارای اختیار برای جمع آوری مخفیانه اطلاعات.

وی گفت: “بنابراین ما عمیقا نگران کننده است که هنوز مجوز صادر نشده است.”

مک درموت اذعان کرد که COVID-19 تمام برنامه ها را کنار گذاشته است ، اما وی خاطرنشان کرد که به نظر می رسد تأخیر در این مورد بخشی از یک الگوی بزرگتر است ، زیرا چندین سال پیش نیز یک پیش نویس طراحی شده بود.

“نگهداری چیست؟”