ناتو آماده می شود تا بازوی کانادا را در مورد هزینه های دفاعی بچرخاند

ناتو آماده می شود تا بازوی کانادا را در مورد هزینه های دفاعی بچرخاند

به قول قدیمی ها، چیزهایی وجود دارد که هرگز نباید در جمع مودبانه درباره آنها صحبت کرد. سیاست و پول معمولا در صدر فهرست قرار دارند.

اگر تا به حال به اجلاس سران ناتو رفته باشید، می دانید که این گردهمایی ها مظهر شرکت مودبانه هستند (به استثنای دونالد ترامپ).

رهبران ناتو – حداقل در ملاء عام – گاهی اوقات بسیار دور از راه خود می روند تا از انتقاد از دیگر رهبران و ملت ها، به ویژه آنهایی که تصور می شود وزن خود را نمی کشند، اجتناب کنند.

یک اتحاد نظامی که به دنبال ارائه یک جبهه محکم به دنیای نامطمئن بیرونی است، از هرگونه نشانه واقعی یا درک شده از تفرقه متنفر است.

  • سوال یا چیزی برای گفتن دارید؟ ایمیل: [email protected] یا اکنون در نظرات به ما بپیوندید.

با این حال، در نشست سران ناتو در سال 2019، لحظه‌ای ارزشمند وجود داشت که در زمینه ایجاد ابرهای طوفانی در رویداد برنامه‌ریزی شده امسال در ویلنیوس، لیتوانی، شایان توجه است. رئیس‌جمهوری خوش‌بینانه ترامپ به نخست‌وزیر جاستین ترودو روی آورد – در مقابل دوربین‌ها و پس از سؤال از کفایت هزینه‌های دفاعی کانادا – و پرسید: “بنابراین، به هر حال تعداد شما چقدر است؟”

تماشا کردن | سفیر می گوید، اکنون که فنلاند به این ائتلاف پیوسته است، ناتو بسیار قوی تر شده است

سفیر می گوید، اکنون که فنلاند به این ائتلاف پیوسته است، ناتو بسیار قوی تر شده است

روی اریکسون سفیر فنلاند در کانادا پس از پایان گفت: ناتو بسیار قوی تر است، زیرا نیروهای مسلح ما بسیار قوی هستند. کشورش این هفته به ائتلاف دفاعی پیوست.

او می‌پرسید که کانادا چقدر از دستیابی به معیار اتحاد محور یعنی صرف دو درصد از تولید ناخالص ملی ملی برای دفاع فاصله دارد. اعضای هیأت کانادایی همراه ترودو که در یک طرف دو رهبر نشسته بودند، شروع کردند به صدا زدن اعدادی که برخی از آنها متناقض بودند. (اجماع آنها در آن زمان 1.39 درصد تولید ناخالص داخلی بود).

این یک لحظه ساخته شده برای تلویزیون بود که تقریباً هرگز در آن نوع اجلاس سران که ناتو به ارائه آن عادت دارد، اتفاق نمی افتد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در سمت چپ، و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، قبل از نشست میز گرد ناتو در هتل و استراحتگاه The Grove در واتفورد، هرتفوردشایر، انگلستان، چهارشنبه، 4 دسامبر 2019، صحبت می کنند. همانطور که رهبران ناتو ملاقات می کنند و نشان می دهند که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نمی‌پذیرد که آینده این ائتلاف 29 عضوی زیر ابر است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در سمت چپ، و نخست وزیر جاستین ترودو، قبل از نشست میزگرد ناتو در هتل و استراحتگاه The Grove در واتفورد، هرتفوردشایر، انگلستان، در 4 دسامبر 2019 صحبت می کنند. (فرانک آگشتاین/آسوشیتدپرس)

در حالی که او از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به همراه جدیدترین عضو ائتلاف، فنلاند، در نشست عادی این هفته وزرای خارجه این هفته استقبال کرد، بخش ناتو. ژنرال ینس استولتنبرگ هنگام صحبت در مورد دستور جلسه، به طور معمول یک نارنجک لفظی را روی زمین پرتاب کرد.

ما همچنین به چگونگی اطمینان از اینکه متحدان به اندازه کافی در دفاع سرمایه‌گذاری می‌کنند، بررسی خواهیم کرد و آماده‌سازی برای نشست سران در ویلنیوس را آغاز خواهیم کرد، جایی که انتظار دارم متحدان با تعهد بلندپروازانه‌تری موافقت کنند و 2 درصد تولید ناخالص داخلی برای دفاع را در نظر نگیرند و نه استولتنبرگ گفت: سقف، اما یک کف، حداقل، که همه ما باید داشته باشیم.

کانادا هیچ برنامه ای برای رسیدن به هدف ناتو ندارد

در اواخر ماه مارس، ناتو گزارشی سالانه منتشر کرد که نشان می‌داد هزینه‌های دفاعی کانادا در سال مالی 2022-2023 تنها 1.29 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

این که بگوییم کانادا برنامه ای برای دستیابی به این هدف 2 درصدی ندارد، چندان طولانی نیست. زمانی که دولت محافظه‌کار قبلی در اجلاس سران ناتو در سال 2014 این ایده را امضا کرد (زمانی که هدف این بود که متحدان تا سال 2024 به 2 درصد برسند) هیچ موردی وجود نداشت.

سیاست دفاعی دولت لیبرال در سال 2017 حول محور این موضوع بود. ترودو و وزرای او هر زمان که از آن زمان در مورد آن سوال پرسیده شده است، در مورد آنچه کانادا از نظر توانایی ارائه می دهد صحبت کرده اند.

آخرین صحبت‌های آنها این است که کانادا ششمین بودجه دفاعی بزرگ در ناتو را دارد و این کشور در میان کمک‌کنندگان بزرگ به صندوق مشترک 4.8 میلیارد دلاری این ائتلاف است، بودجه‌ای که برای مقر، عملیات مشترک و سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی عمده پرداخت می‌کند.

فشار بر کانادا برای تمرکز بر تامین مالی نیازهای ارتش خود، بر خلاف ائتلاف کلی، در حال افزایش است – به ویژه از زمان تهاجم کامل روسیه به اوکراین در سال گذشته.

میشل میرایله سفیر فرانسه در کانادا در یک سخنرانی فرانسوی زبان که سه شنبه گذشته در مونترال ایراد شد، افزایش اخیر کشورش در هزینه های نظامی و پیشنهادات برای همکاری نظامی عمیق تر اروپا را در بوق و کرنا کرد.

“تلاش دفاعی ضعیف”

او پیشنهاد کرد که کانادا باید تعهد مشابهی را به امنیت جهانی نشان دهد.

میرایله در اظهاراتی به نقل از Canadian Press گفت: «همین امر در مورد کانادا و تلاش ضعیف دفاعی آن نیز صدق می کند، با این وجود، تا حدودی فراموش کرده است که خاطره تعهدات گذشته خود، شجاعت نشان داده شده در همه درگیری های بزرگ، مانند عملیات های حفظ صلح را نشان می دهد.

این هفته در مصاحبه با دفتر سی‌بی‌سی نیوز لندن، از ملانی جولی، وزیر امور خارجه، در مورد اظهارات استولتنبرگ مبنی بر اینکه متحدان به زودی معیار دو درصدی را برای کف و نه سقف در نظر خواهند گرفت، سؤال شد.

او پاسخ داد که کانادا به رسمیت شناخته است که جهان با جنگ در اوکراین تغییر کرده است و تنش ها در هند و اقیانوس آرام به این معنی است که “ما باید مطمئن شویم که بازی خود را تقویت می کنیم و این کاری است که انجام خواهیم داد.”

آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سمت چپ، با ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، در یک میزگرد در نشست سران ناتو در مادرید، اسپانیا در 29 ژوئن 2022 صحبت می کند. جولی به پایتخت ایالات متحده بازمی گردد تا درباره اوکراین صحبت کند. چشمک زدن.  این دومین دیدار این زوج در کمتر از یک هفته آینده خواهد بود که پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود.
آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سمت چپ، با ملانی جولی، وزیر امور خارجه، طی یک میزگرد در نشست سران ناتو در مادرید، اسپانیا، در 29 ژوئن 2022، صحبت می کند. (سوزان والش/آسوشیتدپرس)

“بازی ما را افزایش دهید” ممکن است یک اصطلاح نسبی باشد، زیرا جولی ادامه داد که دولت درگیر “بازنگری سیاست دفاعی بسیار مهمی است که قبل از اعلام هر گونه سرمایه گذاری بیشتر لازم است.”

این بررسی سیاست دفاعی در بودجه فدرال 2022 اعلام شد. یک سال بعد، اندکی پس از ارائه آخرین برنامه مالی خود، دولت اعلام کرد که رایزنی های عمومی در مورد بهترین راه برای دفاع از کانادا در دنیای نامطمئن تر انجام خواهد شد.

بهترین سناریو، به گفته چند کارشناس، اجرای سیاست دفاعی در سال آینده و سرمایه‌گذاری‌های لازم در مقطعی نامشخص در آینده است.

یک جت جنگنده F-35 ایالات متحده در روز چهارشنبه 23 فوریه 2022 بر فراز کوه های ایفل در نزدیکی Spangdahlem آلمان پرواز کرد. نیروهای مسلح ایالات متحده چند روز پیش هواپیماهای جنگنده رادارگریز را به پایگاه هوایی Spangdahlem منتقل کردند.  این هواپیما که توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین ساخته شده است، مدرن ترین هواپیمای جنگنده رادارگریز در جهان محسوب می شود.
یک جت جنگنده F-35 ایالات متحده در 23 فوریه 2022 بر فراز کوه های ایفل در نزدیکی Spangdahlem، آلمان پرواز می کند. زمانی که دولت فدرال در مورد هزینه های نظامی تحت فشار قرار می گیرد، گاهی اوقات به طرح خود برای خرید جت های جنگنده اشاره می کند. (هارالد تیتل/آسوشیتدپرس)

انصافاً، لیبرال ها متعهد شده اند که از سال 2026، 19 میلیارد دلار برای جت های جنگنده جدید هزینه کنند. آنها موافقت کرده اند که 4.9 میلیارد دلار برای نوسازی دفاع قاره ای از طریق NORAD اختصاص دهند.

اما پیش از سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اتاوا، آمریکایی ها بی صبری خود را نسبت به عادت کانادا مبنی بر کاهش هزینه های دفاعی ابراز داشتند و علناً برای پیشبرد پروژه ها با سرعت بیشتری فشار می آوردند.

پاسخ دولت لیبرال این بود که برای نوسازی فرودگاه ها و زیرساخت ها برای جا دادن F-35 های جدید قیمت گذاری کند. با این حال، جدول زمانی برای تحویل ثابت باقی ماند. به گفته کارشناسان دفاعی، تنها پروژه ای که به مسیر سریع رسید، یک ایستگاه راداری در قطب شمال بود.

دو منبع مختلف دولتی گفتند که موضوع دستیابی به هدف دو درصدی هزینه های دفاعی حتی در زمان ملاقات بایدن و ترودو مطرح نشد.

به نظر می رسد آمریکایی ها به حالت شرکت مودبانه بازگشته اند.

این هفته در CBC پرسیده شد قدرت و سیاست در مورد هزینه های دفاعی کانادا، سناتور ایالات متحده (D) کریس کونز مودبانه به تعویق افتاد.

او گفت: “من فکر می کنم این تصمیمی است که باید برای کانادا و مردم کانادا اتخاذ شود، اما من از اینکه ما یک شراکت نزدیک، یک اتحاد داریم و در جهت بهبود امنیت خود پیشرفت می کنیم، راضی هستم.”