کانادا حذف قانونگذاران طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ را محکوم کرد

دیپلمات ارشد کانادا می گوید چین با آخرین اقدام خود برای سرکوب مخالفت ها در هنگ کنگ از تعهدات بین المللی خود چشم پوشی می کند.

در اوایل این هفته ، دولت مرکزی چین اختیار ویژه ای به دولت هنگ کنگ داد تا اعضای شورای قانونگذاری خود را که به دلیل حمایت از استقلال هنگ کنگ یا امتناع از به رسمیت شناختن حاکمیت چین بر منطقه ، به میزان کافی به پکن وفادار نیستند ، برکنار کند.

دولت طرفدار پکن هنگ کنگ ، به رهبری رئیس اجرایی کری لام ، بلافاصله از اختیارات جدید برای رد صلاحیت چهار قانونگذار طرفدار دموکراسی که قبلاً خواستار تحمیل مجازات های کشورهای خارجی برای هنگ کنگ و چین از دولت های خارجی بودند ، استفاده کرد.

در پاسخ به برکناری همکارانشان ، 15 قانونگذار طرفدار حزب دموکراسی در هنگ کنگ گفتند که در اعتراض خود استعفا می دهند و عملاً به نیروهای طرفدار پکن اجازه می دهند تا در مجلس قانونگذاری این شهر سلطنت آزاد کنند.

وزیر امور خارجه فرانسوا فیلیپ شامپاین گفت: برکناری چهار قانونگذار منتخب دموکراتیک ، استقلال قول داده شده به مستعمره سابق انگلیس را هنگامی که در سال 1997 به پکن تحویل داده شد ، از بین می برد.

شامپاین روز چهارشنبه در بیانیه ای مکتوب گفت: “این تصمیم بیشتر باعث کاهش استقلال هنگ کنگ و فضای آزادی بیان و مشارکت عمومی در حاکمیت در هنگ کنگ می شود.”

“این اقدام به وضوح نشان دهنده نادیده گرفتن قانون اساسی هنگ کنگ و میزان بالای خودمختاری وعده داده شده برای هنگ کنگ تحت چارچوب” یک کشور ، دو سیستم “است.”

چهار قانونگذار هنگ کنگ ، از چپ ، دنیس كوك ، آلوین یونگ ، كوك كا كی و كنت لئونگ ، در كنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه تأیید كردند كه از خدمت در شورای قانونگذاری این شهر محروم شده اند. (وینسان یو / آسوشیتدپرس)

بر اساس اعلامیه چین و انگلیس – که در سال 1984 امضا شد – چین قول داد که در ازای تسلط مجدد بر کنترل سرزمین در سال 1997 ، به هنگ کنگ برای مدت طولانی 50 سال استقلال دهد. اما پکن در ماه های اخیر اقدام به سرکوب صدای مخالفان در هنگ کنگ با وضع قانون امنیت ملی ، پس از ماه ها اعتراض ضد دولتی سال گذشته این شهر را لرزاند.

“حمله بعدی” به آزادی ها

شامپاین این اقدام چین را “حمله بعدی” به آزادی های هنگ کنگ خواند.

شامپاین گفت: “ما به شدت ناامید هستیم که چین تصمیم گرفته است تعهدات بین المللی خود را نقض کند.”

“کانادا همچنان در کنار مردم هنگ کنگ خواهد ایستاد.”

مسئله خودمختاری هنگ کنگ اثبات شده است که خاردار رابطه سرد بین کانادا و چین است. روابط دو کشور از زمان دستگیری مدیر مالی هواوی ، منگ وانژو ، در دسامبر سال 2017 با حکم استرداد ایالات متحده ، روابط دو کشور بدتر شده است. چین اندکی پس از دستگیری منگ ، دو کانادایی به نام های مایکل کوگریگ و مایکل اسپاور را دستگیر کرد.

این دو مایکل اکنون بیش از 700 روز را در زندان گذرانده اند در حالی که منگ در دادگاه قبل از میلاد با استرداد وی مبارزه می کند و در حصر خانگی در ونکوور زندگی می کند.

کانادا در ماه ژوئیه در واکنش به تصویب قانون جدید امنیت ملی – که به پکن قدرت گسترده ای برای سرکوب مخالفان در میان اعتراضات ضد دولتی و سایر فعالیت هایی را که کار قدرت های متخاصم خارجی است ، معاهده استرداد خود را با هنگ کنگ به حالت تعلیق درآورد.

دولت کانادا همچنین کنترل صادرات خود را اصلاح کرد تا کالاهای حساس ، از جمله تجهیزات نظامی را که به هنگ کنگ صادر می شود ، انگار که به سرزمین اصلی چین ارسال می شود ، تحت درمان قرار دهد. پیش از این به Hong Kong وضعیت ترجیحی داده شده بود.

کانادا همچنین بی سر و صدا تصویب درخواست های پناهندگی برای خانواده هایی را که می خواهند از آزار و شکنجه در هنگ کنگ فرار کنند ، آغاز کرده است ، چیزی که ماه گذشته سفیر چین در کانادا نسبت به آن هشدار داده بود.