آیا انتخابات استانی روز دوشنبه آلبرتا را در مسیر “برخورد مداوم” با اتاوا قرار خواهد داد؟

نتیجه گیری انتخابات استانی آلبرتا در روز دوشنبه، مرحله دیگری را در روابط فدرال و استانی، که اغلب در سال های اخیر با همکاری پرتنش یا مخالفت آشکار مشخص می شود، نوید می دهد.

جایی که تحلیلگران سیاسی در آلبرتا اغلب در مورد سه “منطقه” انتخاباتی استان – ادمونتون، کلگری و مناطق روستایی – صحبت می کنند – اتاوا نیز در طول مبارزات انتخاباتی مورد توجه بوده است.

کوری هوگان، مفسر و استراتژیست سیاسی، در مصاحبه ای با شبکه سی بی سی گفت که مخالفت با دولت فدرال برای هر دو حزب اصلی آلبرتا یک «مبانی» است. خانه که شنبه پخش شد

“قطعا [NDP Leader] راشل نتلی در پاسخ‌های خود سنجیده‌تر بوده است، اما هیچ‌کس در این انتخابات در این استان نمی‌گوید، “من قصد دارم یک شریک خوب و همکار با دولت فدرال جاستین ترودو باشم.”

دانیل اسمیت، که رهبری حزب محافظه‌کار متحد را رهبری می‌کند، در طول مبارزات انتخاباتی تلاش کرده است تا احساسات ضد اتاوا را به نفع خود تبدیل کند و به دنبال این است که نتلی، ترودو و رهبر فدرال NDP، جگمیت سینگ را در ذهن رای‌دهندگان به هم پیوند دهد. نتلی در عین حال به دنبال فاصله گرفتن از همتایان فدرال خود بوده است.

تمایل به دیده شدن به عنوان گزینه معتدل‌تر در نظرات دایانا باتن، نامزد دموکرات‌های جدید، منعکس شد. خانه.

باتن گفت: “ما NDP روزهای دیگر نیستیم، و محافظه‌کارها محافظه‌کاران روزهای دیگر نیستند، درست است؟ وقتی به NDP آلبرتا فکر می‌کنم، ما خیلی چپ نیستیم. ما تقریباً میانه‌رو هستیم.”

تصویر از یک تبلیغ حمله متحد محافظه کار.  دو عکس متفاوت از ریچل نتلی از NDP با نخست وزیر جاستین ترودو که نماد قلب بین آنهاست.
تبلیغات حمله محافظه‌کاران متحد از دوران نخست‌وزیری نوتلی به آلبرتا انتقاد می‌کند و او را با نخست‌وزیر جاستین ترودو مرتبط می‌کند. (حزب محافظه کار متحد / یوتیوب)

فراتر از موقعیت سیاسی، رابطه آلبرتا با اتاوا نیز یک سوال کلیدی در سیاست برای NDP و UCP بوده است که بسته به نتایج انتخابات روز دوشنبه پیامدهای مهمی دارد.

لیزا یانگ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کلگری، گفت، اگر UCP کنترل قوه مقننه را حفظ کند، احتمالاً به جای نگرانی هایی مانند پرداخت های برابری، بر مسائل مربوط به نفت و گاز تمرکز می کند.

یانگ گفت: “من فکر می کنم همه چیز در مورد انتشار گازهای گلخانه ای، قوانین آب و هوا و توانایی آلبرتا و ساسکاچوان برای توسعه منابع طبیعی خواهد بود. این بحث قانون اساسی خواهد بود، و من فکر می کنم که بسیار متضاد خواهد بود.”

اسمیت در مورد رابطه با اتاوا در طول یک رویداد این هفته، مستقیماً به انرژی پرداخت.

“من می‌توانم بگویم که یکی از کارهایی که باید انجام می‌دادیم این بود که باید پیام روشنی به اتاوا ارسال کنیم که آنها باید به صلاحیت ما احترام بگذارند – و فکر می‌کنم آنها شروع به درک این موضوع کرده‌اند، که نمی‌توانند فقط والس بزنند. و سعی کنید به ما دیکته کنید که چگونه منابع خود را مدیریت کنیم و چگونه شبکه برق خود را مدیریت کنیم.”

رهبران می گویند که از آلبرتا دفاع خواهند کرد

در همین حال، نتلی در یک رویداد جداگانه در این هفته گفت که سابقه ایستادن در مقابل دولت فدرال را دارد و در عین حال نتایج را کسب کرده است.

او گفت: “با وجود همه هوای داغ آنها در مورد این موضوع در سالهای گذشته، نه آنها [Progressive Conservatives] او با اشاره به پروژه توسعه خط لوله ترانس ماونتین گفت و همچنین UCP نمی‌تواند به یک خط لوله واحد برای آب‌رسانی تحت رهبری خود اشاره کند.

یانگ گفت که بعید است که دموکرات‌های نو در سیاست‌های «دیوار آتش» UCP نامیده می‌شوند – از جمله ایجاد یک نیروی پلیس استانی یا یک طرح جداگانه بازنشستگی آلبرتا.

زنی با موهای قهوه ای روی صندلی کنار مردی با موهای مشکی با کت و شلوار آبی نشسته است
ترودو، درست، در طول یک جلسه فدرال-استانی در مورد مراقبت های بهداشتی در اتاوا در فوریه با اسمیت می نشیند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

قانون حاکمیت که اواخر سال گذشته توسط اسمیت به تصویب رسید، در برخی از این سیاست‌های پیشنهادی – و به طور بالقوه فعال‌کننده – گنجانده شده است. قانون بحث‌برانگیز، چالشی برای قدرت فدرال در استان است و از نظر تئوری به آلبرتا اجازه می‌دهد قوانین فدرال را نادیده بگیرد.

ربکا شولز، کاندیدای UCP که از سال 2019 در کابینه استانی خدمت کرده است، گفت: “امیدواریم این یک قانون باشد که ما مجبور نباشیم از آن استفاده کنیم.”

“ما دیده‌ایم که رهبرمان، دانیل اسمیت، با دولت فدرال در مواردی مانند مراقبت از کودکان، مراقبت‌های بهداشتی بسیار همکاری می‌کند. اما مواردی وجود دارد که با آن مخالفیم. ما همیشه آلبرت‌ها، معیشت و فرصت‌هایمان را در اولویت قرار می‌دهیم. “

در مصاحبه ای در رزماری بارتون زنده شهردار کلگری که روز یکشنبه پخش شد، جیوتی گوندک تاکید کرد که رویکرد در مورد موضوعاتی مانند سیاست زیست محیطی از اینجا به بعد باید یک رویکرد مشارکتی باشد.

“بنابراین اگر قرار بود قانون حاکمیت پیامی بفرستد، این کار را انجام داده است. اکنون ما باید به صورت مشارکتی کار کنیم و هر راه حلی را که دولت فدرال می خواهد ارائه کند تا در واقع برای همه کار کند، برطرف کنیم.

مفسر سیاسی هوگان گفت که یک دولت دیگر اسمیت امکان وقوع “چیزهای عجیب” در آلبرتا و “تداوم برخورد” با اتاوا را به همراه خواهد داشت.

مراقب باشید، زیرا انتخابات عواقبی دارد و این پیامدها می تواند برای کنفدراسیون مهم باشد.»