اتاوا سفارت روسیه را محکوم می کند که فنلاند را پس از پیوستن به ناتو “هدف هسته ای” خوانده است

دولت فدرال توئیت سفارت روسیه در کانادا را محکوم می کند که فنلاند عضو جدید ناتو را “هدف هسته ای” خوانده است.

این کشور اسکاندیناوی روز سه شنبه رسما به ائتلاف نظامی پیوست، اقدامی که با حمله مسکو به اوکراین آغاز شد.

در این توئیت که از حساب رسمی سفارت روسیه منتشر شد، سنا مارین، نخست وزیر مستعفی فنلاند، به کنار گذاشتن سیاست دیرینه عدم تعهد این کشور متهم شد.

“[Marin] موفق شد فنلاند بی طرف را که از روابط خوب (sic) با همه کشورها از جمله روسیه برخوردار بود به یک هدف هسته ای بالقوه دیگر تبدیل کند.» حزب مارین در انتخابات پارلمانی اخیر فنلاند شکست خورد.

سخنگوی ملانی جولی، وزیر امور خارجه، این توییت را محکوم کرد.

این سخنگوی در ایمیلی به CBC گفت: “لفاظی های هسته ای رژیم روسیه بی پروا است. ما هرگز از فراخوانی تبلیغات خطرناک آنها دریغ نخواهیم کرد.”

بیانیه سفارت همخوانی دارد استفاده فزاینده مسکو از لفاظی های هسته ایکه ناتو اخیرا آن را “خطرناک و غیرمسئولانه” محکوم کرده است.

دفتر جولی در پاسخ به این سوال که آیا این بیانیه می تواند منجر به اخراج دیپلمات های روسیه توسط کانادا شود، گفت که آنها مایلند کارکنان دیپلماتیک کانادا را در مسکو نگه دارند.

سخنگوی جولی گفت: “آنها به ارائه خدمات کنسولی ادامه می دهند و حضور آنها در روسیه کاملاً به نفع کانادایی ها است. این امر مستلزم باز ماندن سفارت روسیه بر مبنای متقابل است.”

سه پرچم روی میله های جلوی یک ساختمان و آسمان صاف نشان داده شده است.
پرچم ناتو، مرکز و پرچم فنلاند بر فراز ساختمان وزارت امور خارجه در هلسینکی فنلاند در روز سه شنبه، 4 آوریل 2023، به اهتزاز درآمد. (Antti H’m’l’inen/Lehtikuva/Associated Press)

فنلاند 1340 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، بنابراین ورود این کشور بیش از دو برابر اندازه مرز ناتو با روسیه است. این کشور پس از شکست از شوروی در جنگ جهانی دوم بی طرفی را اتخاذ کرد، اما رهبران آن تنها چند ماه پس از تهاجم کامل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین، نشان دادند که می خواهند به این اتحاد بپیوندند.

سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، پیش از برافراشته شدن پرچم آبی و سفید کشورش در خارج از مقر ناتو، گفت: «دوران عدم تعهد در تاریخ ما به پایان رسیده است – دوران جدیدی آغاز می شود. کمی دورتر، بیرون از حصار امنیتی، چند ده نفر که در پرچم های خودشان پیچیده شده بودند شعار می دادند: «اوکراین به ناتو نیاز دارد».

سوئد همسایه نیز برای پیوستن به این اتحاد درخواست داده است، اما روند الحاق آن ممکن است چند ماه بیشتر طول بکشد. ترکیه و مجارستان هر کدام مسائلی را که با سوئد دارند مطرح کرده اند و می خواهند قبل از تصویب به آن رسیدگی شود.

جولی روز سه شنبه در بیانیه ای از ورود فنلاند به ناتو استقبال کرد.

او گفت: امروز که پرچم فنلاند برای اولین بار بر فراز مقر ناتو به اهتزاز در می آید، ما متحدتر از همیشه ایستاده ایم. «کانادا مفتخر بود که اولین کشوری بود که الحاق فنلاند را تصویب کرد و ما با فنلاند و شرکای خود در ناتو برای حفظ شتاب در طول فرآیند تصویب کار کردیم.

با فنلاند، و به زودی با سوئد، ما قوی‌تر از همیشه هستیم و آماده هستیم تا در برابر برخی از مهم‌ترین چالش‌های امنیت جمعی خود در دهه‌های اخیر با هم باشیم.»

این اقدام یک ضربه استراتژیک و سیاسی برای پوتین است که مدتهاست از گسترش ناتو به سمت روسیه شکایت کرده است.

روسیه هشدار داده است که اگر این ائتلاف هر گونه نیرو یا تجهیزات اضافی را برای عضو جدید خود مستقر کند، دفاع در امتداد مرز خود با ناتو را تقویت خواهد کرد.