از خرده چوب تا خمیر کاغذ: چه اتفاقی برای درختان مونترال می افتد که در اثر طوفان یخ قطع شده اند

کارگران شهری با اره برقی، افرادی که از تنه درختان قطع شده به عنوان نیمکت استفاده می‌کنند، انبوهی از شاخه‌ها به بلندی بزرگسالان و ریشه‌های درختان آشکار – اینها برخی از مناظر پارک لافونتین مونترال پس از طوفان یخ هفته گذشته است.

اگرچه بیشتر پارک‌ها بازگشایی شده‌اند، اما کارگران شهری هنوز هفته‌ها تلاش دارند تا تمام زباله‌های به جا مانده از بادهای تند و باران یخ‌زده را که بیش از یک میلیون کبکی را بدون برق گذاشت و حداقل دو کشته برجای گذاشت، به طور کامل پاکسازی کنند.

مقامات شهری به احتیاط در پارک‌ها می‌خواهند و به مردم هشدار می‌دهند که در مسیرهای جنگلی در پارک‌هایی مانند مونت رویال جسارت نکنند.

خیابان‌های مسکونی نیز پر از شاخه‌ها هستند، و بسیاری از مردم مونترال از خود می‌پرسند که چگونه می‌توانند از شر شاخه‌های حیاط خود خلاص شوند – و شهر با این همه چوب چه خواهد کرد.

شهر از ساکنانش می‌خواهد با گذاشتن شاخه‌های کوچک‌تر با زباله‌های سبز دیگر – که هفته‌ای یک‌بار از حاشیه جمع‌آوری می‌شوند – یا با آوردن شاخه‌های بزرگ‌تر از پنج سانتی‌متر به یکی از هفت مرکز بوم‌گردی، در فرآیند پاک‌سازی کمک کنند.

مراکز بوم گردی معمولاً هفت روز در هفته از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر باز هستند، اما از شنبه در ساعت 8 صبح باز خواهند شد.

“اگر کوچکتر از اوکی باشد [sign with your hand]، با زباله های سبز می رود. به وب سایت Info-collectes نگاه کنید. فیلیپ سابورین، سخنگوی شهر گفت: اگر بزرگ‌تر است، آن را به بوم‌مرکز بیاورید – رایگان است.

سابورین گفت که ساکنان مونترال فقط باید گواهینامه رانندگی معتبر و زباله های بیش از 12 متر مکعب را به مراکز بوم گردی بیاورند تا آنها را از دست خود بردارید.

او از مردم می‌خواهد که به‌دنبال نزدیک‌ترین مرکز به‌صورت آنلاین باشند و برای جلوگیری از انتظار، از سایت شهر نوبت رزرو کنند.

شاخه های برداشته شده در حاشیه به مجتمع زیست محیطی سنت میشل (CESM) منتقل می شوند، جایی که در نهایت به تراشه های چوب، خمیر کاغذ یا محصولات چوب فشرده بازیافت می شوند.

سابورین گفت: “البته شهر نمی تواند به اندازه ما چوب را اداره کند، حتی اگر آن را به تراشه چوب تبدیل کنیم، باید با شرکت های خصوصی برای بازیافت تراشه های چوب به ما کمک کنند.”

این چه تاثیری بر جنگل شهری ما خواهد گذاشت؟

اگرچه نمی توان تایید کرد که چه تعداد درخت در طوفان آسیب دیده اند، اما شهر می گوید که خط 311 آن از 5 آوریل 923 تماس دریافت کرده که درختان سقوط کرده و بیش از 4500 گزارش از شاخه های سقوط کرده است.

کارلی زیتر، استاد زیست شناسی در دانشگاه کنکوردیا که متخصص در بوم شناسی شهری است، می گوید که درختان هنوز باید بررسی شوند تا میزان خسارت وارده به جنگل های شهری را تجزیه و تحلیل کنند.

وی گفت: «در برخی از مناطق شهر خسارات وارده بسیار زیاد است.

“ما در آینده این را احساس خواهیم کرد. درختان ما فواید بسیاری را برای ما به ارمغان می آورند – چه زیبایی آنها، چه تاثیر آنها بر سلامت روحی و جسمی ما، یا کاهش امواج گرما. اگر بخش بزرگی از تاج پوشش شهری خود را از دست بدهیم، ما بخشی از این مزایا را نیز از دست می دهیم.”

اگرچه درختان بسیار انعطاف پذیر هستند، بسیاری از آنها بیش از حد آسیب می بینند و باید قطع شوند. سایرین برای بهبودی مناسب باید تحت درمان قرار گیرند. و با از بین رفتن درختان بزرگ، چندین دهه طول می کشد تا جایگزینی آنها به همان اندازه برسد.

زیتر گفت: «این واقعاً قدرت طبیعت را به ما نشان می‌دهد. یادآوری این نکته است که حتی در شهر ما از طبیعت و پیامدهای آن جدا نیستیم و می تواند آسیب زیادی به سایبان ما وارد کند.

زیتر توصیه می کند که صاحبان خانه هایی که نگران درختان خود هستند با درختکاران مشورت کنند و به طور منظم هرس و نگهداری کنند تا آنها را سالم و مقاوم در برابر آب و هوای شدید نگه دارند.

او گفت که یکی دیگر از مؤلفه های حفظ یک تاج پوشش شهری سالم، تنوع درختان است. درختان مختلف به گونه‌ای متفاوت با اختلالات برخورد می‌کنند – برای مثال درختانی که ممکن است در برابر طوفان یخ حساس‌تر یا انعطاف‌پذیرتر باشند، ممکن است در برابر شیوع حشرات یا خشکسالی مقاوم‌تر نباشند.

زیتر می‌گوید: «وقتی می‌دانیم جنگل شهری ما با عوامل استرس‌زای متعددی مواجه خواهد شد، یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانیم خودمان را آماده کنیم این است که مطمئن شویم جنگل شهری ما متنوع است.»