استان پس از یادگیری ساسک عذرخواهی می کند. دریافت کننده مدال خدمت به حمله خانگی اعتراف کرد

دولت ساسکاچوان پس از کشف اینکه دریافت کننده مدالی که به شهروندان برای خدمات به جامعه خود اعطا شده بود قبلاً به اتهام خشونت خانگی اعتراف کرده بود عذرخواهی می کند.

جیم ویکت، رئیس سابق انجمن گندم کاران غرب کانادا از روزتاون، ساسک، از جمله کسانی بود که در ماه دسامبر مدال پلاتینیوم ملکه الیزابت دوم را دریافت کردند.

دیوید ماریت، وزیر کشاورزی ساسکاچوان می گوید چهارشنبه گذشته از اتهام ویکت مطلع شده است.

ماریت بعدازظهر سه‌شنبه در مجلس قانونگذاری در رجینا به خبرنگاران گفت: «من فوراً اقدام کردم و با دفتر پروتکل تماس گرفتم.

وزیر کشاورزی گفت که پس از اطلاع استان از حمله و انجام آن، بلافاصله از ویکت خواسته شد که مدال را پس دهد.

این مدال برای جشن هفتادمین سالگرد به سلطنت رسیدن ملکه الیزابت ایجاد شد و در چندین استان کانادا به دریافت کنندگان اهدا شد. در ساسکاچوان، به گفته استان، 7000 مدال به “شهروندان شایسته” اعطا شد، از جمله افرادی که برای به رسمیت شناختن توسط اعضای قانونگذار نامزد شده بودند.

ویکت در فهرستی از نامزدهای صنعت کشاورزی بود که وزارت ماریت در سال 2022 معرفی کرد و در ماه دسامبر مدال پلاتینیوم ملکه الیزابت دوم را دریافت کرد.

جیم ویکت از روزتاون، ساسکاچوان.
ویکت رئیس سابق انجمن گندم کاران غرب کانادا است. (جیم ویکت/فیسبوک)

ماریت گفت که او در زمان نامزدی یا زمان اهدای مدال هیچ اطلاعی از حمله نداشت.

ماریت گفت: «بدیهی است که من از … قربانیان و بازماندگان آزار خانگی بسیار عذرخواهی می کنم، و این هیچ جایگاهی در جامعه ندارد و دولت ما هر کاری که می توانیم برای از بین بردن آزار خانگی انجام می دهد.

“این خیلی سخت است. بدیهی است که شما نام افرادی را که احساس می کنید مستحق دریافت جایزه هستند، مطرح می کنید. و وقتی چنین چیزی اتفاق می افتد، بدیهی است که قلب شما را به خود جذب می کند. این کار را می کند.”

مقایسه با دعوت کالین تاچر

آخرین عذرخواهی دولت استانی حدود شش ماه پس از صدور عذرخواهی به دلیل دعوت از یک مرد محکوم به قتل درجه یک به سخنرانی تاج و تختش صورت می گیرد.

کالین تاچر، قاتل محکوم، توسط لایل استوارت، MLA حزب سابق ساسکاچوان، که بعداً وظایف منشی قانونگذاری او از بین رفت، به آن جلسات دعوت شد.

همسر سابق تاچر، جوآن ویلسون، در سال 1983 در گاراژ خانه‌اش در رجینا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به ضرب گلوله کشته شد. تاچر در سال 1984 در قتل درجه یک مجرم شناخته شد. او در نوامبر 2006 به آزادی مشروط کامل اعطا شد.

پس از واکنش شدید به دعوت تاچر برای سخنرانی اکتبر گذشته، استوارت گفت که تصمیم او “یک اشتباه در قضاوت” بود. استوارت از آن زمان به دلایل سلامتی از سمت خود استعفا داده است.

روز سه‌شنبه، جنیفر بووز، منتقد حزب مخالف NDP برای وضعیت زنان، گفت که نامزدی مدال ویکت یکی دیگر از تصمیم‌های نگران‌کننده از سوی MLA حزب ساسکاچوان است.

بووز گفت: «این یک الگوی ناخوشایند را نشان می دهد که ما از این دولت می بینیم.

مردی با ژاکت قهوه ای و کراوات بولو در میان افراد دیگر ایستاده است.
کالین تاچر، یک MLA سابق ساسکاچوان و یک قاتل محکوم، پس از سخنرانی از تاج و تخت در مجلس قانونگذاری ساسکاچوان در رجینا در 26 اکتبر 2022 از اتاق خارج می شود. (هیوود یو/کانادین پرس)

وی خاطرنشان کرد: این استان با دو برابر میانگین کشوری بالاترین میزان خشونت خانگی را در کشور دارد.

ما فقط کمی پیام این دولت را می‌بینیم… جایی که به نظر می‌رسد آنها پیامی را جدی نمی‌گیرند که وقتی افرادی که از زنان سوء استفاده می‌کنند توسط این دولت تجلیل می‌شوند، چه پیامی را برای مردم استان ارسال می‌کند.»

بووز گفت که فرآیند بررسی قوی تری برای نامزدهای این افتخارات مورد نیاز است، اما او افزود که اپوزیسیون منابع محدودی برای انجام این کار دارد.

ماریت همچنین گفت که ممکن است یک فرآیند بررسی قوی‌تر مورد توجه قرار گیرد، اما اشاره کرد که 7000 ساسکاچوان مدال پلاتینیوم جوبیلی ملکه الیزابت دوم را دریافت کرده‌اند – که تدارکات بررسی را پیچیده می‌کند.

بووز همچنین گفت که عذرخواهی استان به دلیل دریافت مدال توسط ویکت به تأخیر افتاده است، دقیقاً مانند عذرخواهی به دلیل دعوت تاچر به سخنرانی تاج و تخت.

بووز گفت: “این موضوع هفته گذشته، روز چهارشنبه مورد توجه وزیر قرار گرفت. و پاسخ بسیار تاخیری و عذرخواهی بسیار تاخیری صورت گرفت. و من می دانم که او هفته گذشته وقتی از او پرسیده شد، به درخواست های رسانه ها پاسخ نداد.”

“من فکر می کنم مایه تاسف است که اعضای این دولت… اساساً باید علناً شرمنده شوند و با لگد و فریاد به عذرخواهی کشیده شوند. فکر نمی کنم این مناسب باشد.”