استعفای رئیس بنیاد ترودو و هیئت مدیره به دلیل “سیاسی شدن” کمک های مالی مرتبط با چین است

رئیس و هیئت مدیره بنیاد پیر الیوت ترودو به دلیل درگیر شدن این موسسه خیریه در جنجال مداخله خارجی در جریان استعفای دسته جمعی از سمت خود استعفا داده اند.

این بنیاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که اهدای ۲۰۰ هزار دلاری در سال ۲۰۱۶ از سوی یک تاجر مرتبط با دولت چین «فشار زیادی بر مدیریت و هیئت مدیره داوطلبان بنیاد و همچنین کارکنان و جامعه ما وارد کرده است».

این موسسه خیریه ماه گذشته اعلام کرد که این کمک مالی را پس خواهد داد. محافظه کاران از دولت در مورد این موضوع انتقاد کردند و گفتند که این کمک مالی گزارش دولت در مورد یکپارچگی انتخابات فدرال 2021 را به خطر می اندازد.

در این بیانیه آمده است: «شرایط ایجاد شده در اثر سیاسی شدن بنیاد، ادامه وضعیت موجود را غیرممکن کرده است و هیئت مدیره داوطلب و رئیس و مدیرعامل استعفا داده اند».

تماشا کردن | مدیرعامل و هیئت مدیره بنیاد ترودو به طور دسته جمعی استعفا می دهند:

مهاجرت دسته جمعی از بنیاد ترودو به دلیل «سیاسی شدن»

رئیس‌جمهور و کل هیئت‌مدیره بنیاد پیر الیوت ترودو روز سه‌شنبه به دلیل آنچه «سیاسی‌سازی» می‌خوانند، استعفا دادند که بخشی از آن به کمک مالی یک اهداکننده چینی در سال ۲۰۱۶ مرتبط است.

این بنیاد مستقل است و نخست وزیر جاستین ترودو هیچ دخالتی در آن ندارد.

ترودو روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «بنیاد ترودو بنیادی است که من مطلقاً هیچ تلاقی با آن ندارم.

وی ادامه داد: دیدن سطح سمیت و دوقطبی سیاسی که این روزها در کشور ما در جریان است مایه شرمساری است، اما من مطمئن هستم که بنیاد ترودو می تواند ادامه دهد که تحقیقات در زمینه مطالعات اجتماعی و علوم انسانی در بالاترین سطح ممکن است. سطوح در سراسر موسسات آکادمیک کانادا برای سالهای طولانی ادامه دارد.”

این موسسه خیریه که در سال 2001 به افتخار نخست وزیر سابق پیر الیوت ترودو تأسیس شد، کمک هزینه های تحصیلی، مربیگری و کمک هزینه تحصیلی را تأمین می کند.

ماه گذشته، نخست وزیر ترودو، فرماندار سابق دیوید جانستون را به عنوان گزارشگر ویژه برای بررسی دخالت خارجی در انتخابات و نهادهای کانادا، از جمله مداخله ادعایی دولت چین، منصوب کرد.

محافظه کاران بی طرفی جانستون را زیر سوال برده اند، تا حدی با اشاره به نقش سابق جانستون به عنوان عضوی از بنیاد ترودو. اعضای بنیاد مسئول تعیین هیئت مدیره هستند.

جانستون پس از انتصاب خود به عنوان گزارشگر ویژه از این بنیاد استعفا داد. ترودو با اشاره به سابقه طولانی جانستون در خدمات عمومی از این انتخاب دفاع کرده است.

در این بیانیه آمده است که سه مدیر به صورت موقت برای ادامه کار خیریه تا تعیین هیئت مدیره جدید باقی خواهند ماند. وب سایت این بنیاد در حال حاضر شش نفر از اعضای هیئت مدیره را نشان می دهد.

رئیس و مدیر عامل آن، پاسکال فورنیه، تقریباً پنج سال در این سمت بود.

پولیور خواستار تحقیقات است

پیر پولیور، رهبر محافظه‌کاران صبح روز سه‌شنبه در واکنش به اخبار استعفای‌ها خواستار تحقیق درباره این موسسه خیریه شد.

پویلیور گفت: «ما باید در مورد بنیاد ترودو که توسط پکن تأمین مالی شده است تحقیق کنیم توییت کرد.

ما باید بدانیم که چه کسی ثروتمند شد، چه کسی حقوق گرفت و چه کسی از جاستین ترودو امتیاز و قدرت را در نتیجه کمک مالی به بنیاد ترودو دریافت کرد.

ایو فرانسوا بلانشه، رهبر بلوک کبکوا، گفت این استعفاها کمک مالی سال 2016 را مشکوک تر می کند. او از جانستون خواست از سمت گزارشگر ویژه کناره گیری کند و از دولت بخواهد که تحقیقات عمومی در مورد مداخله خارجی انجام دهد.

بلانشه در بیانیه ای فرانسوی گفت: “هیچ چیز دیگری انجام نخواهد شد.”

جگمیت سینگ، رهبر حزب دموکراتیک خلق، گفت که به طور خاص در مورد بنیاد ترودو اظهار نظر نخواهد کرد. او درخواست های خود را برای تحقیق عمومی تکرار کرد.

تماشا کردن | سینگ پس از استعفای رئیس بنیاد ترودو و هیئت مدیره، درخواست تحقیق عمومی را تکرار می کند:

سینگ پس از استعفای رئیس بنیاد ترودو و هیئت مدیره، درخواست تحقیق عمومی را تکرار می کند

در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کالج سنت کلر در ویندزور، از جگمیت سینگ، رهبر NDP در مورد استعفای رئیس و هیئت مدیره بنیاد پیر الیوت ترودو سؤال می شود. در بیانیه این بنیاد آمده است: “شرایط ایجاد شده توسط سیاسی شدن بنیاد، ادامه وضعیت موجود را غیرممکن کرده است.”

سینگ در یک کنفرانس خبری گفت: «آنچه از لیبرال‌ها و محافظه‌کاران دیده‌ایم، آن‌ها بیشتر علاقه‌مند به کسب امتیاز سیاسی، انگشت نشان دادن به یکدیگر هستند».

“وقتی صحبت از چیزی به جدیت دموکراسی ما می شود، هدف نباید کسب امتیاز باشد… ما گفته ایم که برای دستیابی به حقیقت و جلب اعتماد کانادایی ها به یک تحقیق عمومی نیاز داریم.”