افزایش در بیماری شدید ناشی از باکتری استرپتوکوک A “پدیده جهانی” است – از جمله در کانادا

از آنجایی که کشورهای مختلف همچنان سطوح بالایی از عفونت‌های استرپتوکوک تهاجمی گروه A (iGAS) را گزارش می‌کنند – که باعث بیماری شدید و در موارد نادر مرگ طی چند روز می‌شود – پزشکان کانادایی نیز هشدارهایی را نسبت به افزایش موارد جدی در این فصل به صدا در می‌آورند.

این عفونت ها با یک باکتری معمولی و اغلب بی ضرر به نام استرپتوکوک گروه A مرتبط هستند. معمولاً برای بیماری‌های خفیف‌تری مانند گلودرد استرپتوکوکی یا مخملک شناخته می‌شود که معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند.

اما هنگامی که باکتری وارد خون یا بافت عمیق می شود، افراد ممکن است به شرایط تهاجمی تر و تهدید کننده زندگی مانند فاشئیت نکروزان یا سندرم شوک سمی. در این موارد وخیم، عوارض می‌تواند شامل آسیب‌های گسترده به پوست و بافت‌های نرم باشد که منجر به قطع عضو یا حتی مرگ می‌شود، گاهی اوقات در عرض 12 تا 24 ساعت پس از عفونت.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی استان (MSSS)، در کبک، تعداد عفونت‌های iGAS اخیراً در مقایسه با میانگین قبل از همه‌گیری در همان دوره زمانی 56 درصد افزایش یافته است.

در مجموع 327 مورد بین پایان آگوست 2022 و 11 فوریه 2023 گزارش شده است، در مقایسه با میانگین 223 مورد برای مدت مشابه بین سال های 2015 و 2019، قبل از اینکه اقدامات گسترده بهداشت عمومی در طول همه گیری کووید-19 انواع مختلفی از موارد را حفظ کند. بیماری های عفونی در دسترس

این استان همچنین چندین مورد مرگ و میر را در بین هر دو گزارش کرده است سالمندان و فرزندان.

دکتر فاطمه کاکار، متخصص بیماری های عفونی کودکان، گفت، در حالی که موارد در اواخر سال گذشته به اوج خود رسید، کودکان مبتلا هنوز با “سرعت ثابت” به مرکز بهداشت دانشگاه سنت جاستین در مونترال مراجعه می کنند.

او افزود که این بیشترین استرسی است که بیمارستان در طول فصل استرپتوکوکی A نسبت به هر نقطه دیگری در دهه گذشته داشته است.

کاکار به کمبود ایمنی در میان کودکان اشاره می کند، به طوری که در چند سال اخیر، کودکان بیشتری به استرپتوکوک مبتلا می شوند. همراه با بازگشت مشابه آنفلوانزا در اواخر سال 2022 پس از یک آرامش طولانی.

«آنچه معمولاً چند هفته بعد اتفاق می افتد [having influenza] یا ویروس دیگری، در آن زمان است که استرپتوکوکی که ممکن است در گلو وجود داشته باشد، تهاجمی می شود.”

دکتری با موهای قهوه‌ای بلند، کت سفید آزمایشگاهی و پیراهن زرد رنگ، با گوشی پزشکی دور گردنش، در راهروی بیمارستان ایستاده است.
دکتر فاطمه کاکار، متخصص بیماری های عفونی کودکان در مرکز بهداشت دانشگاه سنت جاستین در مونترال، همچنان بیماران جوانی را می بیند که از عفونت های تهاجمی استرپتوکوک A رنج می برند. (آلیسون نورثکات/سی‌بی‌سی)

افزایش در کشورهای مختلف

آخرین داده های موجود در انتاریو نشان داد که این یک فصل چالش برانگیز استرپتوکوکی در آن استان نیز بوده است، با بیش از 500 مورد گزارش شده تا پایان فوریه و نرخ بروز بالاتر در تمام گروه های سنی نسبت به مدت مشابه در پنج سال گذشته قبل از شیوع کووید-19.

یافته‌های اولیه ارائه‌شده توسط آژانس سلامت عمومی کانادا (PHAC) همچنین حاکی از افزایش موارد iGAS در سراسر کشور در نوامبر گذشته در میان کودکان زیر 15 سال است، در مقایسه با قبل از همه‌گیری – اگرچه موارد از آن زمان به سطح معمول بازگشته است.

و چالش ها فراتر از یک استان یا کشور است.

دکتر سوزی هوتا، مدیر پزشکی پیشگیری و کنترل عفونت در شبکه بهداشت دانشگاه در تورنتو گفت: «من می گویم که در واقع یک پدیده جهانی است. “این فقط یک چیز آمریکای شمالی نیست.”

انگلستان جزو اولین کشورهایی بود که نسبت به الف هشدار داد افزایش عفونت های تهاجمی استرپتوکوک A در این فصل و از آن زمان تاکنون بیش از 2651 مورد در تمام گروه‌های سنی گزارش شده است، در مقایسه با آمار نهایی تقریباً 2900 مورد در کل «آخرین فصل نسبتاً بالا» در سال‌های 2017 و 2018.

این فصل 355 مورد مرگ و میر را به ثبت رسانده است که در حال حاضر یک مورد بیشتر از آمار نهایی 2017 تا 2018 است.

محققان همچنین اخیراً در مورد افزایش 2022 iGAS در داخل گزارش کرده اند فرانسه و دانمارک، در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) موارد ابتلا را در سال جاری اعلام کرد حتی پس از کاهش ویروس های تنفسی در آن مناطق، در کودکان در برخی مناطق کشور همچنان بالا باقی مانده است.

تماشا | در سال 2022، کبک کنترل 2 خانه سالمندان را به دست گرفت که در آن 4 نفر بر اثر استرپتوکوکی جان خود را از دست دادند:

کبک کنترل خانه های خصوصی سالمندان را پس از 4 مرگ به دست می گیرد

کبک کنترل دو خانه خصوصی سالمندان مونترال را در اختیار گرفته است که شیوع استرپتوکوک A منجر به مرگ چهار نفر از ساکنان آن شد. استان همچنین از اتهامات سوء استفاده در هر دو خانه مطلع شده است.

کمبود آنتی بیوتیک

CDC به یک چین و چروک اضافه اشاره کرد: کمبود مداوم آموکسی سیلین مایع، که اغلب برای درمان عفونت های استرپتوکوکی زودرس و خفیف تر گروه A برای کودکان تجویز می شود.

آن آنتی بیوتیک رایج نیز مصرف شده است لیست کمبود درجه سه بهداشت کانادا از اواسط نوامبر، که به کمبودهایی اشاره دارد که “بیشترین تاثیر بالقوه را بر تامین دارو و سیستم مراقبت بهداشتی کانادا دارد.”

سخنگوی Health Canada به سی‌بی‌سی نیوز گفت که سیگنال‌هایی مبنی بر بهبود عرضه وجود دارد، اگرچه تقاضای کلی بالاتر از حد معمول باقی می‌ماند که می‌تواند بر عرضه در برخی داروخانه‌ها تأثیر بگذارد.

این بخش با استان‌ها و مناطق، تولیدکنندگان و ذینفعان در سراسر زنجیره تامین و سیستم مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کند تا “حفظ عرضه موجود، نظارت دقیق بر عرضه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای اطمینان از اینکه تمام عرضه‌های موجود آزاد شده و بدون تاخیر در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. و در صورت امکان به عرضه یا جایگزین های مجاز خارجی دسترسی داشته باشید.”

هوتا گفت، با این حال، برای عفونت‌های iGAS، که نیاز به درمان پزشکی گسترده دارند، آموکسی سیلین در واقع بخشی از زرادخانه نیست، بلکه فهرستی از آنتی‌بیوتیک‌های دیگر است که معمولاً به صورت داخل وریدی تجویز می‌شوند.

گوش کن | در مورد استرپتوکوک گروه A چه باید بدانم؟

دوز21:13در مورد استرپتوکوک گروه A چه باید بدانم؟

استرپتوکوک گروه A اخیراً پس از مرگ 15 کودک در بریتانیا در سرفصل اخبار قرار گرفته است. دکتر جوآن لانگلی، متخصص اطفال متخصص بیماری های عفونی، درباره آنچه که نگهبانان و بزرگسالان باید در مورد این باکتری که می تواند باعث طیفی از بیماری ها شود، صحبت کرد.

برخی علائم باید زنگ خطر را بزنند

چندین متخصص پزشکی تاکید کردند که عفونت‌های شدید استرپتوکوکی بسیار نادر باقی می‌مانند. این باکتری به راحتی از طریق قطرات تنفسی پخش می شود، اما بیشتر افراد بیماری خفیف تری را تجربه می کنند، در حالی که دیگران حتی از آلوده بودن خود آگاه نیستند.

دکتر سیسیل ترمبلی، پروفسور دپارتمان میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشگاه مونترال، می گوید: «در واقع این یک باکتری بسیار رایج است. بسیاری از مردم آن را حمل می کنند، و اغلب هیچ آسیبی به ما نمی رساند.»

و در حالی که هر کسی ممکن است تحت تاثیر iGAS قرار گیرد، بدترین عفونت ها معمولا آسیب پذیرترین افراد را درگیر می کند – آن دسته از افرادی که در حال حاضر با ویروس دیگری مبارزه می کنند، یا از چندین بیماری همراه رنج می برند، یا زخم باز را تجربه می کنند.

دکتر دونالد وین، متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه مک گیل، گفت: تب، سردرد، گیجی و کاهش سطح هوشیاری در طول عفونت استرپتوکوکی، همه نشانه تغییر به سمت بیماری جدی تر هستند.

او گفت: «این دسته از علائم معمولاً باید زنگ خطر را به صدا در آورند.