انتاریایی که با مادربزرگ سالخورده سعی دارد از سودان فرار کند، می گوید که کانادا او را گمراه کرده است

همانطور که اتفاق می افتد5:55انتاریایی که با مادربزرگ سالخورده در سودان به دام افتاده است می گوید کانادا او را گمراه کرده است

صفیه مصطفی قصد ندارد مادربزرگ 90 ساله خود را در یک پایگاه نظامی در سودان رها کند.

اما این انتخابی بود که زن کانادایی می گوید روز چهارشنبه با آن روبرو شد. او می‌تواند با مادرش با هواپیمای نظامی بریتانیا به امن فرار کند و مادربزرگ غیرکانادایی‌اش را پشت سر بگذارد. یا همه آنها می توانند در کشوری بمانند که به طور فزاینده ای خطرناک است، جایی که جناح های نظامی رقیب در خیابان ها با یکدیگر می جنگند.

این سه زن ترجیح دادند با هم بمانند. آنها روز چهارشنبه هواپیمای پر از خانواده های ناامید را تماشا کردند که بدون آنها به آسمان رفت.

مصطفی گفت: «او خانواده نزدیک ماست و نمی‌توانیم او را ترک کنیم همانطور که اتفاق می افتد میزبان نیل کوکسال “مثلاً ما از او مراقبت می کنیم.”

مصطفی در سنت کاترینز، اونت، بزرگ شد و دو سال پیش برای مراقبت از خانواده سالخورده خود به سودان نقل مکان کرد. اکنون او یکی از صدها کانادایی است که از زمانی که درگیری بین ارتش سودان و یک گروه شبه نظامی در اوایل ماه جاری آغاز شد، برای خروج از سودان درخواست کمک کرده است.

او می‌گوید مقامات کانادایی به او دستور داده‌اند که مادر 75 ساله‌اش را که کانادایی است و مادربزرگش که نیست، به یک پایگاه نظامی در خارج از خارطوم ببرد و با پرواز نظامی بریتانیا به محل امن برود.

اما امور گلوبال می‌گوید که کانادا فقط شهروندان کانادایی و مقیمان دائمی را به همراه اعضای خانواده و وابستگان آنها که به عنوان همسر، شرکای قانونی، فرزندان و سایر افراد تحت تکفل زیر 22 سال تعریف شده است، تخلیه می‌کند.

Global Affairs گفت که پدربزرگ و مادربزرگ و والدین مسن شامل نمی شوند.

او می گوید که مقامات کانادایی وضعیت مادربزرگ را می دانستند

مصطفی می‌گوید مقامات کانادایی می‌دانستند که مادربزرگش – که او را «پیر و ضعیف» توصیف می‌کند – وقتی به او دستور فرار دادند، شهروند کانادایی نیست.

با این حال، زمانی که آنها به پایگاه رسیدند، سربازان بریتانیایی اجازه سوار شدن زن مسن‌تر را بدون ویزای کانادا ندادند.

“آنها فقط دستورالعمل های خودشان را دنبال می کنند، و من به آن احترام می گذارم. اما، مثلاً، چرا دولت کانادا به من می گوید که به اینجا بیایم؟” او گفت.

تماشا | کانادایی ها در سودان منتظر کمک دولت هستند:

کانادایی‌هایی که در سودان گیر کرده‌اند مطمئن نیستند که کمکی در راه است یا خیر

حدود 100 کانادایی با کمک برخی از دولت های اروپایی از خشونت در سودان فرار کرده اند، اما برخی دیگر هنوز در دام هستند. بسیاری دیگر هنوز منتظرند تا بدانند دولت کانادا چه زمانی کمک خواهد فرستاد یا خیر.

هنگامی که در کنفرانس مطبوعاتی چهارشنبه در مورد پرونده مصطفی سؤال شد، سخنگوی امور جهانی گفت: «رویکرد ما نیست» که به یک کانادایی توصیه کنیم با یکی از بستگانش که خارج از تعریف آن از افراد وابسته است، به محل تخلیه سفر کند.

جولی ساندی، معاون امور جهانی معاون وزیر کنسولی، امنیت و مدیریت اضطراری گفت: “ما درک می کنیم که مردم در شرایط وحشتناکی هستند.”

او قول داد که به پرونده مصطفی رسیدگی کند.

مصطفی می گوید که او و خانواده اش اکنون در پایگاه گیر کرده اند. هنگامی که او در روز چهارشنبه با رادیو CBC صحبت کرد، آنها با خانواده های دیگر بیرون زیر باران سیل آسا نشسته بودند.

او گفت که وضعیت بی ثبات در سودان به این معنی است که دسترسی به پول نقد یا گاز لازم برای بازگشت به خانه سودانی آنها تقریبا غیرممکن است. و حتی اگر می توانست، او می گوید رانندگی در خیابان های کنونی به معنای به خطر انداختن جان و دست و پا است.

“فقط ای کاش دولت کانادا به من نمی گفت من را ترک کنم [home.] بله، ناامن است، اما… حداقل ما سرپناه، غذا، آب و حمام داشتیم.”

“من نمی دانم اینجا چه اشتباهی رخ داده است. مثلاً با چه کسی در ارتباط هستند؟ این چیزی است که من دوست دارم بدانم، زیرا هیچ کس اینجا چیزی نمی دانست.”

سلفی زنی خندان با موهای مجعد و توک.
صفیه مصطفی یک شهروند کانادایی است که در سودان گیر افتاده است. او می گوید که او می تواند با یک پرواز تخلیه حرکت کند، اما اجازه ندارد مادربزرگ 90 ساله اش را که برای مراقبت به او وابسته است، ببرد. (ارسال شده توسط صفیه مصطفی)

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا روز چهارشنبه گفت که حدود 1800 شهروند یا مقیم دائم کانادا حضور خود را در سودان ثبت کرده اند و 700 نفر از آنها برای خروج از کشور درخواست کمک کرده اند.

به گفته گلوبال امورس، تاکنون 180 نفر از آنها توانسته اند در دو روز گذشته با کمک متحدان خود از جمله بریتانیا و آلمان کشور را ترک کنند.

حدود 200 نفر از نیروهای مسلح کانادا روز چهارشنبه برای کمک به تلاش‌های تخلیه در خارطوم فرود آمدند، چند ساعت پس از اینکه مصطفی شاهد برخاستن هواپیمای بریتانیا بدون او بود.

اما طبق قوانین موجود، مادربزرگ مصطفی هم اجازه سوار شدن به یکی از پروازهای کانادا را نخواهد داشت.

جولی روز چهارشنبه گفت که دولت در حال بررسی درخواستی از سوی گروه‌های مهاجر سودانی است تا اقوام بتوانند به طور موقت تا زمان کاهش خشونت به کانادا بیایند.

در این میان مصطفی نمی داند قرار است چه اتفاقی بیفتد.

او گفت: «ما در پایگاه‌های بدون راه برگشتی سرگردان هستیم و آنها مستقیماً جان ما را در این نقطه به خطر انداخته‌اند.

“راستش، ما به اندازه کافی پشت سر گذاشتیم. من دو روز است که انگار جهنم شده است، نخوابیده ام، بنابراین این فقط گیلاس بالای آن بود.”


با فایل هایی از Evan Dyer و Canadian Press. مصاحبه با صفیه مصطفی به تهیه کنندگی کریس هاربورد.