اولین کمیسر دسترسی کانادا که با تحقیقات درباره ادعاهایی مبنی بر بدرفتاری با کارکنان مواجه شد

سی‌بی‌سی نیوز دریافته است، یک سال پس از ستایش دولت فدرال از “انتصاب تاریخی” خود برای اولین کمیسر دسترسی کانادا، دولت دستور تحقیقات خارجی در مورد ادعاهایی مبنی بر بدرفتاری او با کارکنان را صادر کرده است.

دیوید لامتی، وزیر دادگستری، گفت که در ماه ژانویه از “وضعیت” آگاه شده و از وزارتخانه خود خواسته است تا آن را بررسی کند.

وزارت دادگستری شرکت مشاوره Quintet اتاوا را برای بررسی اتهامات علیه کمیسر مایکل گوتیل نگه داشته است. طبق ایمیل‌های مشاهده شده توسط CBC News، این شرکت مصاحبه‌های خود را از هفته آینده آغاز می‌کند.

این تحقیقات ماه‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که کمیسیون حقوق بشر کانادا (CHRC) ایمیل‌هایی را برای کارکنان ارسال کرد که آن‌ها را «اقدامات حفاظتی» می‌خواند و مقرر می‌کرد که جلسات با گوتیل به‌جای حضوری، به صورت مجازی انجام شود.

گروهی از کارمندان CHRC در ماه مارس نامه‌ای به وزارت دادگستری نوشتند و گفتند که آنها برای اولین بار در نوامبر 2022 نگرانی‌های خود را در مورد Gottheil با کمیسیون مطرح کردند.

این نامه نمونه‌های خاصی از رفتار ادعایی گوتیل را ارائه نمی‌کند، فراتر از ادعاهایی مبنی بر اینکه او “تأثیر سمی” بر محل کار داشته است و ادعاهای مربوط به “محیط کاری ناامن و دشوار روانی”.

گوتیل از طریق وکیلش در ایمیلی به شبکه سی‌بی‌سی گفت که این ادعاها برای او جدید است، او به طور کامل در تحقیقات شرکت خواهد کرد و او مشتاقانه منتظر “روندی منصفانه، بی‌طرفانه و جامع” است.

در نامه ماه مارس، کارمندان میزان زمان لازم برای حفظ شخص ثالث برای تحقیق را مورد سوال قرار دادند – تاخیری که به گفته آنها باعث “استرس و اضطراب” اضافی برای کارکنان آسیب دیده شده است.

در نامه آمده است که سه کارمند ارشد پس از مطرح شدن نگرانی‌ها در کمیسیون، “مقامات مدیریتی حیاتی” را ترک کردند.

در نامه 31 مارس به این بخش آمده است: “این ضررها یا به طور کامل یا تا حد زیادی به دلیل رفتار آقای گوتیل و تأثیر سمی او بر محیط کار ما است.”

“هیچ یک از این افراد نمی خواستند ترک کنند. علاوه بر این، حداقل دو نفر باقی مانده به دلیل این محیط کاری ناامن و دشوار روانی، در حال بررسی ترک کمیسیون هستند.”

مردی با کت و شلوار آبی در مقابل یک ردیف پرچم ایستاده است.
دیوید لامتی، وزیر دادگستری می گوید که وزارت او یک شخص ثالث را موظف کرده است که این اتهامات را “برای اطمینان از وجود یک روند عادلانه” بررسی کند. (جاستین تانگ/ مطبوعات کانادا)

لامتی گفت که دپارتمان او “به سرعت” عمل کرد تا یک شخص ثالث را برای تحقیق درگیر کند.

لامتی به سی بی سی نیوز گفت: «من آن را جدی گرفتم. ما باید یک روند عادلانه داشته باشیم که به حقوق همه افراد درگیر احترام بگذارد.»

Gottheil یک فرماندار در شورا در نقش رهبری نظارت بر اجرای قانون قابل دسترس کانادا است. تقریباً دوجین کارمند دولتی در کمیسیون به حمایت از کار گوتیل کمک می کنند، اما مستقیماً به او گزارش نمی دهند، زیرا او کارمند CHRC نیست.

به گفته گوتیل، به‌عنوان فرماندار شورا، انتظار می‌رود که «بالاترین استانداردهای احترام» را رعایت کند و با همه افراد حاضر در محل کار با «احترام، برابری و کرامت» رفتار کند. شرایط و ضوابط در محل برای دارندگان مناصب دولتی

گوتیل در بیانیه‌ای که از طریق وکیلش به سی‌بی‌سی نیوز فرستاده شد، وجود تحقیقات را تأیید کرد اما گفت که درک او این است که هیچ شکایت رسمی ثبت نشده است.

گوتیل در این بیانیه گفت: «پس از گذشت بیش از پنج ماه، من هنوز از جزئیات اتهامات علیه خود اطلاعی ندارم. با این وجود، من به طور کامل در تحقیقات شرکت خواهم کرد و منتظر یک روند عادلانه، بی طرفانه و جامع هستم.

گوتیل افزود: “حرفه من به ترویج و حمایت از دسترسی، حقوق بشر و عدالت برای همه کانادایی ها اختصاص یافته است.” من بیش از 35 سال به عنوان وکیل، میانجی حقوق بشر و تصمیم گیرنده کار کرده ام.

“در این راستا، من همیشه به فرآیندهای عادلانه متعهد بوده ام و برای اینکه این فرآیندها روند مناسب خود را طی کند. من از اتهامات جدیدی که شما مطرح کرده اید اطلاعی نداشتم. در هر صورت، اتهامات باید مورد بررسی قرار گیرد و منصفانه و بی طرفانه باشد. و فرآیند جامع راه مناسبی برای انجام این کار است.”

پیتر انگلمان، وکیل او، در رابطه با ادعاهای مربوط به رفتار گوتیل، آن را اطلاعات “جدید” خواند. انگلمن گفت که در حال پیگیری با وزارت دادگستری برای تایید ماهیت ادعاها است.

“اقدامات حفاظتی”

اسناد داخلی مشاهده شده توسط CBC News نشان می دهد که مقامات ارشد CHRC و چندین بخش دولتی در این پرونده در پنج ماه گذشته دخیل بوده اند.

کمیسیونر موقت، شارلوت آن مالیشچوسکی و یان فاین، مدیر اجرایی، قبل از تعطیلات زمستانی از طریق ایمیل به کارکنان اطلاع دادند که تمام جلسات آینده بین کارکنان و گوتیل به جای حضوری، مجازی خواهد بود و حداقل دو یا چند کارمند در آن شرکت خواهند کرد. .

طبق ایمیل مشاهده شده توسط CBC News، Malischewski و Fine همچنین به کارمندان گفتند که “ایمیل ها و یادداشت های مکتوب” “وسیله ترجیحی” کمیسیون برای ارتباط بین Gottheil و کارکنان است.

در این ایمیل آمده است که دفتر شورای خصوصی این اقدامات را تایید کرده است.

دیده بان/ وزیر دادگستری تحقیقات شخص ثالث را تایید کرد

وزیر دادگستری می‌گوید وزارتخانه به سرعت برای بررسی شکایات محل کار اقدام کرد

دیوید لامتی، وزیر دادگستری می‌گوید که شخص ثالثی در حال بررسی نگرانی‌های ادعایی محل کار است که مربوط به اولین کمیسر دسترسی کانادا، مایکل گوتیل است. گوتیل می‌گوید که از شکایت‌ها بی‌اطلاع است و مشتاقانه منتظر یک روند منصفانه و بی‌طرفانه است.

رئیس بخش منابع انسانی کمیسیون نیز به کارکنان نامه نوشت و گفت که جلسات مجازی با گوتیل ضبط خواهد شد.

الکساندر پاتنود، رئیس منابع انسانی CHRC، در این باره نوشت: “اگر هر زمانی احساس کردید که لحن یا محتوای ارتباطات در یک جلسه بی احترامی است، یا می تواند از نظر روانی برای شما مضر باشد، می توانید بلافاصله جلسه را ترک کنید.” ایمیلی به کارمندان در 2 دسامبر 2022.

CHRC در حال حاضر است در سنا تحت نظارت است پس از گزارشی که نشان داد علیه کارمندان سیاه پوست و نژادپرستان خود تبعیض قائل شده است.

CHRC در پاسخ به تحقیقات مشاوره پنج نفره گفت که “در حالی که ما نمی توانیم در مورد مسائل محرمانه پرسنلی اظهار نظر کنیم، کمیسیون تعهدات خود را برای حفظ یک محل کار ایمن و سالم که محترمانه و فراگیر باشد، جدی می گیرد.”

طبق یک سند ماه آوریل که توسط Quintet Consulting نوشته شده و توسط CBC News مشاهده شده است، این کمیسیون کمیسیونی بود که از وزیر دادگستری خواست تحقیقاتی را در رابطه با “ادعاهای گزارش شده” آغاز کند.

انتظار می رود شرکت مشاوره ای گزارش بنویسد

سندی می‌گوید که به‌عنوان بخشی از تحقیقات، شرکت مشاوره کوئینتت در حال جمع‌آوری شواهدی از کارمندانی است که مشکلاتی را با گوتیل گزارش کرده‌اند، همراه با خود گوتیل و شاهدان، سندی که توسط شرکت مشاوره‌ای کوئینتت نوشته شده و با کسانی که در این فرآیند مشارکت دارند به اشتراک گذاشته شده است.

در سند کوینتت آمده است که بازپرس یک گزارش مقدماتی با نتیجه گیری تهیه خواهد کرد. در این سند آمده است که دادگستری کانادا پس از آن این فرصت را خواهد داشت که گزارش را برای عادلانه بودن رویه قبل از نهایی شدن گزارش بررسی کند.

این سند حاوی یک توافقنامه محرمانگی بود که انتظار دارد افراد مصاحبه‌ای را امضا کنند.

جولین آدانت معاون مشاور Quintet در ایمیلی به اخبار CBC گفت: “هیچ اطلاعاتی در این زمینه به اشتراک گذاشته نشده است.”

وزارت دادگستری گفته است که تحقیقات را «تا حد امکان سریع» انجام می دهد و برای حفظ محرمانه بودن و یکپارچگی تحقیقات اظهارنظر بیشتری نمی کند.

لامتی گفت: “امیدواریم هر چه زودتر نتیجه بگیریم، اما باید انصاف را تضمین کنیم.”