اوکراینی هایی که از جنگ فرار کرده اند با هزاران هزینه دانشجویی بین المللی روبرو هستند

پولینا گاگا به یاد می آورد که چقدر از دریافت نامه پذیرش خود از دانشگاه کارلتون در اوایل این ماه هیجان زده بود.

اما این دختر 17 ساله گفت که هیجان او به سرعت تبدیل به ناامیدی شد که متوجه شد برای یک سال تحصیل چقدر هزینه دریافت کرده است.

گاگا گفت: «زمانی که نامه‌ام را باز کردم، می‌گفتم که شهریه یک سال برای برنامه من حدود 32000 تا 47000 دلار است. من واقعاً در آن لحظه شوکه و غمگین بودم و واقعاً گیج شده بودم که باید چه کار کنم.»

بیش از یک سال پیش، گاگا از جنگ در کشور خود فرار کرد تا با ویزا تحت مجوز کانادا-اوکراین برای سفرهای اضطراری (CUAET) به اتاوا برسد. در آن زمان، او گفت که انتظار ندارد بیش از چند ماه در کانادا بماند.

او گفت: “من قصد داشتم به یکی از بزرگترین دانشگاه های فنی اوکراین بروم.” “من آینده ام را خیلی خوب برنامه ریزی کرده بودم… از قبل منتظر شغل آینده ام، دوستان آینده ام، آپارتمان آینده ام بودم.”

اما با بالا گرفتن جنگ، گاگا گفت که معلوم شد که دیگر برنمی گردد. او برای تکمیل کلاس 12 در دبیرستان هیلکرست ثبت نام کرد و قلب خود را معطوف تحصیل در رشته فناوری اطلاعات در دانشگاه کارلتون کرد.

صفحه گوشی که نامه پذیرش را نشان می دهد
گاگا می‌گوید که از دریافت نامه پذیرش خود از دانشگاه کارلتون، که در تصویر اینجاست، هیجان‌زده شده است. هیجان او به سرعت تبدیل به شوکه شد وقتی متوجه شد که هزینه های تحصیلش چقدر گران است. (Avanthika Anand/CBC)

او به زودی فهمید که دنبال کردن رویای خود هزینه زیادی دارد.

اوکراینی هایی مانند گاگا با ویزا تحت CUAET پناهنده محسوب نمی شوند. برخلاف افرادی که وضعیت پناهندگی دارند، که معمولاً دانشجویان داخلی در نظر گرفته می شوند، برای ادامه تحصیل در کانادا باید هزینه های دانشجویی بین المللی را پرداخت کنند.

“برای ما سخت است”

دانشجویان داخلی معمولاً بین 7000 تا 9000 دلار در هر سال تحصیل دریافت می کنند. از سوی دیگر، هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی، بسته به برنامه تحصیلی و دانشگاه، معمولاً بین 25000 تا 40000 دلار در سال متغیر است.

گاگا گفت وقتی نامه پذیرش خود را دریافت کرد، دوباره با کارلتون چک کرد و مدرسه تأیید کرد که او باید هزینه های دانش آموزان بین المللی را بپردازد.

او گفت که تنها حمایت مالی که گاگا از دانشگاه دریافت می کند، بورسیه تحصیلی 4000 دلاری است که بر اساس نمرات او اعطا می شود.

با این حال، گاگا گفت که مصمم است مدرک خود را دریافت کند و در حال حاضر به صورت پاره وقت در استارباکس کار می کند و قصد دارد در تابستان دو شغل دیگر را برای تامین هزینه تحصیل خود انتخاب کند. او اضافه کرد که مادرش مقدار کمی پس انداز دارد که برای شهریه او نیز هزینه می شود.

او گفت: “این واقعا برای ما سخت خواهد بود.”[But] من حاضرم تمام تلاشم را برای ماندن در اینجا و پرداخت این هزینه ها انجام دهم.”

“خیلی گران”

برای مارینا موکرتسکا، 33 ساله، حضور در دانشگاه کانادا به سادگی امکان پذیر نیست.

او گفت: “این خیلی گران است و من در حال حاضر نمی توانم آن را بپردازم.”

موکرتسکا در زمستان امسال به همراه فرزند و شوهر شیرخوار خود از زادگاهش کیف به کانادا گریخت و کار 10 ساله خود را به عنوان وکیل پشت سر گذاشت.

موکرتسکا گفت که وقتی وارد شد، فوراً شروع به بررسی روند به رسمیت شناختن مدرک حقوقش در کانادا کرد.

زن جلوی ساختمان
مارینا موکرتسکا کمی بیش از دو ماه پیش با ویزای CUAET وارد کانادا شد. او می گوید که نمی تواند هزینه های شهریه بین المللی برای تحصیل در کانادا را بپردازد. (Avanthika Anand/CBC)

موکرتسکا گفت که آموخته است که باید چندین دوره دانشگاهی در مورد حقوق کانادا بگذراند و همچنین امتحاناتی را که توسط کمیته ملی اعتباربخشی (NCA) برگزار می‌شود، بگذراند تا گواهی صلاحیت دریافت کند که به او اجازه می‌دهد برای پذیرش وکالت در انجمن حقوق درخواست کند.

موکرتسکا گفت در حالی که هزینه های شرکت در امتحانات NCA گران است، اما زمانی که قیمت دوره های دانشگاهی برای دانشجویان بین المللی را دید بسیار ناامید شد.

او گفت: «این امید من را شکست. “این فقط برای من امکان پذیر نیست.”

در نتیجه، موکرتسکا گفت که پروسه تحصیل و اعتباربخشی خود را «به طور نامحدود» به تعویق می‌اندازد و به دنبال «شغل برای بقا» برای کمک به خانواده‌اش است.

او گفت: “امیدوارم بتوانم به رویاهای قانونی خود بازگردم.”

عدم حمایت از دانشجویان اوکراینی

به گفته ایهور میچالچیشین، مدیر اجرایی کنگره اوکراینی کانادا، عدم حمایت از اوکراینی‌هایی که می‌خواهند تحصیلات عالی را دنبال کنند، آنها را در موقعیت “وحشتناک” قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به “هدر رفتن” استعدادها شود.

او گفت: «ما از مردم دعوت کرده‌ایم که به کانادا فرار کنند، اما اساساً گیر کرده‌اند، زیرا هیچ راهی برای پرداخت چنین پولی وجود ندارد.

میکالچیشین افزود که دولت‌های استانی و موسسات تحصیلات تکمیلی در سراسر کانادا باید برای حمایت از اوکراینی‌هایی که می‌خواهند تحصیلات عالی را دنبال کنند، اقدامات بیشتری انجام دهند.

دانشگاه کارلتون در ایمیلی اعلام کرد که با دانشجویانی که تابعیت اوکراینی دارند برای تامین منابع تماس گرفته است و “در زمینه هایی مانند کمک های مالی، مسکن های زندگی، تحصیلات دانشگاهی و مشاوره مهاجرت … به صورت موردی حمایت می کند.” “

تابلوی دانشگاه کارلتون
دانشگاه کارلتون می‌گوید که به دانشجویان اوکراینی دارای ویزای CUAET «در زمینه‌هایی مانند کمک‌های مالی، اقامتگاه‌های زندگی، تحصیلات، و مشاوره مهاجرت… به صورت موردی» حمایت می‌کند. (دنی گلوبرمن/سی بی سی)

در این بیانیه افزوده شده است که دانشگاه از رویه عملیاتی گزارش شهریه و هزینه های جانبی از وزارت کالج ها و دانشگاه ها پیروی می کند.

این رویه به مؤسسات تحصیلات تکمیلی اجازه می‌دهد تا هزینه‌های دانشجویی بین‌المللی را در سطوحی که مناسب می‌دانند، با معافیت‌های خاص تعیین کنند.

کارلتون به سؤالاتی در مورد اینکه آیا تصمیم دارد سیاست شهریه دانشجویان بین المللی خود را تغییر دهد یا استثناهایی برای دانشجویان اوکراینی ایجاد کند، پاسخ نداد.

در اوایل این ماه، گوردون ویانت، وزیر آموزش پیشرفته ساسکاچوان اعلام کرد که این استان 400,000 دلار برای پذیرش دانش آموزان اوکراینی به عنوان دانش آموزان داخلی هزینه خواهد کرد.

وزارت کالج‌ها و دانشگاه‌های انتاریو به پرسش‌هایی درباره این‌که این استان برای کمک به معافیت دانشجویان اوکراینی از هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی کمک می‌کند، پاسخی نداد.

سخنگوی این وزارتخانه در ایمیلی گفت که دولت انتاریو سالانه تقریباً 2 میلیون دلار در اختیار دانشجویان داخلی و بین‌المللی تمام وقت و پاره وقت در مؤسسات دولتی می‌گذارد که به آنها دستور داده شده است که بورسیه تحصیلی صادر کنند و دانشجویانی را که تحت تأثیر درگیری قرار گرفته‌اند در اولویت قرار دهند. در اوکراین.”