ایالات متحده از کانادا می خواهد تا شرایط ویزا را برای مکزیک مجدداً اعمال کند تا از افزایش گذرگاه ها در مرز شمالی جلوگیری کند

به گزارش سی‌بی‌سی نیوز، دولت بایدن از اتاوا خواسته است تا شرایط ویزا را برای اتباع مکزیکی که به کانادا سفر می‌کنند، در نظر بگیرد.

موضوع افزایش شدید عبور غیرقانونی از کانادا به ایالات متحده است: مکزیکی ها برای سفر به کانادا نیازی به ویزا ندارند، در حالی که ایالات متحده برای ورود مکزیکی ها به ویزا نیاز دارد. مقامات مرزی آمریکا می گویند برخی از اتباع مکزیکی از قانون بدون ویزا کانادا برای پرواز به این کشور و سپس عبور غیرقانونی از جنوب به آمریکا استفاده می کنند.

دولت محافظه‌کار تحت رهبری استفان هارپر در سال 2009 برای مکزیکی‌ها الزام ویزا ایجاد کرد تا از جریان درخواست‌های پناهندگی از مکزیک جلوگیری کند. دولت ترودو آن را آرام کرد در سال 2016

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده – که دپارتمانش بر امنیت مرزها و اجرای قوانین مهاجرتی ایالات متحده نظارت می کند – در مصاحبه با رزماری بارتون، خبرنگار ارشد سیاسی سی بی سی نیوز، می گوید که دولت بایدن از کانادا خواسته است تا شرایط ویزا برای مکزیک ها را بازگرداند. ملی پوشان

مایورکاس در مصاحبه ای که یکشنبه در برنامه رزماری بارتون لایو پخش شد، گفت: ما در مورد این موضوع و بسیاری از مسائلی که بر مهاجرت مردم تأثیر می گذارد صحبت می کنیم. من فکر می کنم این تصمیمی است که مقامات کانادایی قرار است بگیرند.»

مایورکاس برای مجمع جنایات فرامرزی کانادا و ایالات متحده در سال 2023 در کنار دادستان کل مریک گارلند و همتایان کانادایی آنها، وزیر ایمنی عمومی مارکو مندیچینو و وزیر دادگستری دیوید لامتی، در اتاوا حضور داشتند.

دو مرد کت و شلواری پس از امضای اسناد دست می دهند.
مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی و الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، پس از امضای توافقنامه پیشگیری از جرائم مرزی در روز جمعه، 28 آوریل 2023 در اتاوا، دست می دهند. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

داده‌های گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده (CBP) نشان می‌دهد که پس از لغو الزام ویزا توسط ترودو در دسامبر 2016، تعداد مهاجرانی که از کانادا وارد ایالات متحده می‌شوند، افزایش یافته است: سال قبل از لغو الزامات، 1169 مکزیکی دستگیر شدند، اما این تعداد تقریباً دو برابر شد و به 2245 نفر رسید. 2018، یک سال پس از لغو الزامات.

اخیراً، گذرگاه‌های غیرقانونی از طریق کانادا افزایش یافته است: CBP ایالات متحده گزارش داد که تلاش 1999 مکزیکی برای ورود به ایالات متحده بین بنادر ورودی در مرز شمالی در شش ماهه اول سال مالی جاری متوقف شده است، در حالی که این رقم برای کل سال گذشته 882 بوده است. سال

(تعداد رهگذران مرزی دستگیر شده توسط ماموران گشت مرزی ایالات متحده در امتداد مرز 8800 کیلومتری کانادا و ایالات متحده در مقایسه با افرادی که به طور غیرقانونی از مکزیک وارد ایالات متحده شده اند ناچیز است: 738780 شهروند مکزیکی در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک در سال گذشته دستگیر شدند. )

اتاوا می گوید برنامه ای برای تغییر وضعیت بدون ویزا برای بازدیدکنندگان مکزیکی ندارد

مقامات ایالات متحده چه به صورت عمومی و چه خصوصی پیشنهاد کرده اند که افرادی که نمی توانند به طور قانونی وارد ایالات متحده شوند، انگیزه سفر به کانادا و تلاش برای ورود غیرقانونی را داشته باشند. شبکه های قاچاق انسان پول نقد می کنند، افرادی را که از فقر و خشونت در مکزیک فرار می کنند، جابجا می کنند و از کانادا به عنوان نقطه ای برای رویای آمریکایی استفاده می کنند.

یک منبع ارشد دولت کانادا که از گفتگوهای بین کانادا و ایالات متحده آگاه است تأیید می کند که مایورکاس واقعاً در سال جاری چندین بار موضوع سفر بدون ویزا برای مکزیکی ها را مطرح کرده است – از جمله در ملاقات با مندیچینو و شان فریزر، وزیر مهاجرت، پناهندگان و تابعیت.

این مقام گفت که این موضوع “به هیچ وجه کانون اصلی گفتگوها نبوده” اما اذعان می کند “می دانیم که این یک نگرانی برای ایالات متحده است”. می‌خواهند رادار ما را نشان دهند که این چیزی است که آنها نظارت می‌کنند.”

تماشا | آنچه در سفر بایدن به کانادا رخ داد:

نکات مهم از سفر پرزیدنت بایدن به کانادا

کریستن هیلمن، سفیر کانادا در ایالات متحده، نظرات خود را در مورد سفر پرزیدنت بایدن به کانادا بیان می‌کند، در حالی که رزماری بارتون و الکس پانتا از سی‌بی‌سی، تعهدات بزرگی را که از این سفر بیرون آمد و آنچه می‌تواند در نتیجه برای هر دو کشور تغییر کند، زیر پا گذاشته است.

با وجود نگرانی های واشنگتن، دولت ترودو می گوید هیچ برنامه ای برای کانادا برای تغییر وضعیت بدون ویزا برای بازدیدکنندگان مکزیکی وجود ندارد.

یکی از سخنگویان این شرکت گفت: “کانادا با ایالات متحده و مکزیک در مورد چالش های مشترک از جمله امنیت مرزی همکاری نزدیک دارد. کانادا با همکاری این شرکا، روند مهاجرت از مکزیک را زیر نظر دارد و در حال حاضر هیچ برنامه ای برای اعمال مجدد نیاز به ویزا ندارد.” فریزر در بیانیه ای گفت.

“چالش های نیمکره نیازمند راه حل های نیمکره ای هستند”

در همین حال، دولت بایدن هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد مراکز پردازش مهاجرت را در سرتاسر آمریکای لاتین در تلاش برای کمک به کاهش سرعت ورود مهاجران به ایالات متحده ایجاد کند. این مراکز به این منظور است که به افرادی که از خشونت و فقر فرار می کنند اجازه می دهند تا برای پرواز قانونی به ایالات متحده درخواست دهند و نه تنها در ایالات متحده بلکه در کانادا و اسپانیا نیز اقامت کنند.

مایورکاس به بارتون گفت: “وزیر فریزر و من در مورد امکان تبدیل کانادا به کشور مقصد برای افرادی که آنها را از طریق مراکز پردازش منطقه ای غربالگری و پردازش کرده ایم، صحبت کردیم، بنابراین ما در حال بررسی این هستیم که چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم.”

در دوران جو بایدن اولین سفر رسمی به کانادا به عنوان رئیس جمهور کانادا در ماه مارس، کانادا موافقت کرد که به 15000 مهاجر از نیمکره غربی اجازه دهد تا در طول سال آینده از طریق کانال های قانونی بر اساس مبانی بشردوستانه درخواست پناهندگی کنند.

مایورکاس می گوید هدف از مسیرهای جدید ارائه یک جایگزین و منصرف کردن مردم از سفر خطرناک به مرز جنوبی ایالات متحده در وهله اول است.

مایورکاس گفت: “من با وزیر فریزر در مورد کار مشترکمان در رسیدگی به چالش مهاجرت صحبت کردم. این چیزی خاص به مرز جنوبی ایالات متحده یا مرز شمالی ایالات متحده نیست.”

“ما شاهد سطح بی سابقه ای از مهاجرت در سراسر جهان و در منطقه خود هستیم… چالش مهاجرت یک چالش نیمکره ای است و چالش های نیمکره نیازمند راه حل های نیمکره ای است.”

مردی با موهای سفید و عینک آفتابی هوانوردی با کت و شلوار تیره، دکمه یقه باز (جو بایدن) با سربازانی با یونیفورم سبز در نزدیکی یک حصار بلند راه می‌رود.
رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن در 8 ژانویه 2023 از مرز جنوبی ایالات متحده در ال پاسو، تگزاس بازدید می کند. (کوین لامارک/رویترز)

طرح جدید واشنگتن برای جلوگیری از مهاجرت مرزی تنها دو هفته قبل از پایان عنوان 42، سیاست بحث برانگیز مرزی دوران ترامپ که به مقامات مرزی ایالات متحده اجازه می دهد تا به سرعت مهاجران و پناهجویان را به دلایل بهداشت عمومی اخراج کنند، ارائه می شود.

سیاست بهداشتی COVID-19 بیش از دو میلیون بار استفاده شده است تا به مقامات ایالات متحده اجازه دهد افرادی را که به طور نامنظم از مرز عبور کرده‌اند بدون ارائه فرصتی برای درخواست پناهندگی اخراج کنند. گروه های حقوق بشر گفته اند که این اقدام ناقض قوانین بین المللی است.

هنگامی که عنوان 42 در 11 می به پایان می رسد، مایورکاس به بارتون گفت که ایالات متحده “اقدامات اجرایی جدیدی را اعمال خواهد کرد.”

دولت قصد دارد به سرعت مهاجرانی را که به دنبال پناهندگی هستند در خود مرز بررسی کند، به سرعت افرادی را که فاقد صلاحیت تلقی می شوند اخراج کند و افرادی را که به طور غیرقانونی به ایالات متحده یا به طور غیرقانونی از طریق یک کشور دیگر در مسیر خود به مرز ایالات متحده عبور می کنند، مجازات کند. بر خلاف عنوان 42 که پناهجویان را از تلاش برای ورود مجدد منع نمی کرد، افراد اخراج شده نیز به مدت پنج سال از ورود مجدد به کشور منع می شوند.