ایمیل‌ها نشان می‌دهند که بوروکرات‌های مهاجرت برای تخصیص مجدد پرونده‌هایی که با افسر غیرفعال DM10032 گیر کرده بودند عجله کردند.

ساعاتی پس از انتشار اخبار CBC در مورد یک افسر مهاجرت که در بین متقاضیان بدنام بود به عنوان یک کارگر بیکار که پرونده ها را تا حد زیادی دست نخورده برای سال ها رها کرده بود، کارکنان ارشد اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) عجله کردند تا همه پرونده های این افسر را به دیگران واگذار کنند. ایمیل‌های داخلی نشان می‌دهند که کارکنان و آنها را به‌عنوان «فوری» علامت‌گذاری کرده‌اند.

افسران IRCC به عنوان کد تحت سیستم اداری آن ارائه می شوند. به عنوان مثال، AB12345.

در ژانویه 2022، چندین متقاضی اقامت دائم (PR) داستان‌های خود را در مورد آنچه انتظار عذاب‌آور می‌خواندند زیر نظر افسری که فقط برای آنها DM10032 شناخته می‌شود، گفتند. این متقاضیان در سال 2019 درخواست داده بودند و گفتند که پرونده های آنها از مارس 2020 تا حد زیادی گیر کرده است.

متقاضیان گروه‌های پشتیبانی رسانه‌های اجتماعی را در مورد انتساب به این افسر ایجاد کردند، و برخی حتی به انجمن‌های آنلاین رفتند که DM10032 را “آهسته”، “بی فایده” نامیدند و از اینکه آیا کارمند کار می‌کرد یا حتی وجود داشت، سوال کردند.

این بخش بعداً به CBC گفت که این افسر “یک کارمند فعال” است اما “در مورد جزئیات شخصی اظهار نظر نمی کند.”

چند ماه بعد، چندین متقاضی منصوب به DM10032 شروع به مشاهده تحرکات قابل توجهی در پرونده های خود کردند و حتی برخی از آنها تا آوریل 2022 وارد کانادا شده و در کانادا مستقر شدند.

CBC اکنون دریافته است که چرا متقاضیان روابط عمومی ممکن است پس از آن داستان، تأییدات سریعی را ببینند.

بهار گذشته، CBC درخواست دسترسی به اطلاعات در مورد ارتباطات داخلی دولت را ارسال کرد. پس از یک سال و شکایت به کمیسر اطلاعات کانادا به دلیل تاخیر، CBC اسناد را ماه گذشته دریافت کرد.

آنها نگاهی اجمالی به اقدامات داخلی در بخش نشان می دهند، که به دنبال حل مشکلات مربوط به DM10032 پس از انتشار داستان عمومی بود.

این بسته 101 صفحه ای شامل ایمیل های بین بوروکرات های IRCC – از جمله دفتر معاون وزیر، مدیران کل و کارکنان آنها، کارکنان دفتر معاون وزیر، مدیران و مشاوران ارتباطات است. چندین صفحه و نام ویرایش شده است.

من قصد دارم تمام درخواست های او را به صورت فوری به افسران دیگر واگذار کنم.– مدیر دفتر مرکزی شبکه IRCC در اتاوا

هنگامی که داستان مربوط به افسر DM10032 در 24 ژانویه 2022 منتشر شد، مقامات تیمی را که کارمند به آن تعلق داشت محدود کردند.

ایمیل‌ها نشان می‌دهند که این افسر با شبکه متمرکز IRCC، که از پنج مرکز پردازش در سراسر کانادا تشکیل شده، کار می‌کرد – و آنها در اتاوا مستقر بودند.

دستیار کارگردان در یکی از ایمیل‌های خود نوشت: «امیدوارم که همکارمان خوب باشد و تحت این فشار حمایت شود.

مدیر فایل‌ها را به‌عنوان «فوری» مجدداً اختصاص می‌دهد

حدود هشت ساعت پس از انتشار این خبر، اعضای ارشد مدیر کل شبکه متمرکز IRCC شروع به پرسیدن سوالات از مدیریت DM10032 کردند.

یکی از مشاوران ارشد در ایمیلی نوشت: “جان، تنها چیزی که باید از تو بدانم این است که با این فایل ها چه کار خواهی کرد…”.

“آیا پرونده های کارمند دوباره به دیگران اختصاص داده شده است؟ آیا این درست است که برنامه های اولویت دار دوباره اختصاص داده شده اند و LOB ها [lines of business] یکی دیگر از کارکنان ارشد در پاسخ پرسید که اولویت های پایین تری برای بررسی در صف قرار گرفتند.

یکی از مدیران به این ایمیل‌ها پاسخ داد و گفت که برنامه‌ها قبلاً مجدداً تخصیص داده نشده بودند زیرا “عجله‌ای برای انجام این کار وجود نداشت” به دلیلی که ویرایش شده بود.

“من قصد دارم که سازماندهی مجدد کنم [redacted] این مدیر در دفتر اتاوا ادامه داد: «تایید» در اینجا به معنای دادن روابط عمومی به متقاضیان است یا اینکه این یک رویه داخلی است.

مدیر سپس گفت که آنها «از سال 2018 تا 2020 فراتر از فوری ترین برنامه ها فکر نکرده اند».

آنها نوشتند: “من قصد دارم تمام درخواست های او را به صورت فوری به دیگر افسران واگذار کنم.”

ساختمانی با دو پرچم کانادا و مردمی که در آن قدم می زنند.
IRCC در این ساختمان در مرکز شهر اتاوا قرار دارد. ایمیل‌ها نشان می‌دهند که افسر مورد بحث متعلق به تیم شبکه متمرکز مستقر در اتاوا بود. (فرانسیس فرلند/سی بی سی)

ایمیل‌ها نشان می‌دهند که فهرست برنامه‌های این افسر تحت‌تاثیر انباشته‌های IRCC قرار گرفته است، اما جزئیات خاصی در مورد اینکه چرا پرونده‌های آن‌ها به جلو پیش نمی‌رود، فاش نشده است. یکی از ایمیل‌ها بیان می‌کند که آنها در مراحل اولیه همه‌گیری در حال پردازش پرونده‌ها بوده‌اند.

مقامات همچنین نگرانی هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی این افسر مطرح کردند، در صورتی که هویت خود را به عنوان بخشی از پاسخ به یک تحقیق کتبی ارائه شده توسط کایل سیبک، نماینده محافظه کار در مجلس عوام، اعلام کنند.

“اگر نام DM10032 فاش شود و ما اطلاعات مربوط به آن را منتشر کنیم [their] عملکرد این امر می تواند منجر به نقض حریم خصوصی شود.” در بخشی از ایمیل هماهنگ کننده امور پارلمانی در 8 فوریه 2022 آمده است.

اسناد فاقد نگرانی برای متقاضیان: وکیل

جیمی لیو، که برای مقالات مربوط به DM10032 مصاحبه شده بود، اسناد داخلی را بررسی کرد و گفت که متوجه “یک پاسخ بسیار ارتجاعی – نه پاسخی که در سیستم وجود دارد.”

لیو، یک وکیل مهاجرت و استاد دانشگاه اتاوا، گفت که او با سؤالات بیشتری در مورد نحوه عملکرد فرآیند IRCC در مورد نظارت و پیگیری پرونده هایی که به موقع از طریق بخش ارسال نشده است، باقی مانده است.

او گفت: «این به من اطمینان زیادی نمی دهد که … فرآیندی وجود دارد که بر هم زدن صحیح پرونده ها نظارت می کند.

لیو اضافه کرد که ایمیل‌های میان کارکنان ارشد چشم‌نواز بودند.

“من نگرانی برای همکار آنها را درک می کنم، اما همچنین بسیار نگران کننده و ناراحت کننده می دانم که همچنین هیچ نگرانی از طرف افراد موضوع این موضوع ابراز نشده است: [the applicants]لیو گفت.

“به خاطر داشته باشید که نام و هویت افسر فاش نشده است. این فقط یک رمز است.”

IRCC می‌گوید: «هیچ فایلی… هرگز در بلاتکلیفی وجود ندارد».

CBC از IRCC خواست تا در مورد این داستان اظهار نظر کند.

در یک ایمیل، سخنگوی Isabelle Dubois نوشت فایل های اختصاص داده شده به DM10032 “همیشه به طور عادی در حال پیشرفت بودند” و اینکه “هیچ فایلی با IRCC هرگز در بلاتکلیفی قرار ندارد.”

او نوشت: «دپارتمان بررسی‌های منظم و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که پرونده‌ها بدون توجه به توجه رسانه‌ها به‌طور عادی پیش می‌روند.

همانطور که قبلاً به CBC گفته شده بود، Dubois اشاره کرد که پردازش یک درخواست ممکن است شامل بیش از یک افسر باشد.

Dubois می‌گوید فایل‌هایی که در ایمیل‌های داخلی به‌عنوان «فوری» علامت‌گذاری شده‌اند، یا بخشی از یک خط کسب‌وکار اولویت‌دار بوده‌اند، یا متقاضیان بخشی از یک گروه اولویت‌دار مانند افراد آسیب‌پذیر یا خانواده‌هایی هستند که به دنبال اتحاد مجدد هستند.

او نوشت: «خطوط اولویت‌های کسب‌وکار مرتباً ارزیابی و ارزیابی می‌شوند و ممکن است تغییر کنند.