این روستای آلبرتا که قبلاً در حال مبارزه است، تنها مدرسه خود را از دست می دهد

کارول دوبیتز بیشتر عمر خود را در مدرسه اندرو در اندرو، آلتا گذرانده است. او خودش در مدرسه تحصیل کرد. فرزندان او که حالا بزرگ شده بودند نیز به آنجا رفتند.

این روزها، دوبیتز از یک مغازه کوچک، یک سالن بولینگ، سونا و سالن ورزشی در همان ساختمان مدرسه مراقبت می کند.

این هفته، او نگران است.

در جلسه ویژه هیئت مدیره در روز پنجشنبه، متولیان مدارس دولتی الک آیلند مستقر در پارک شروود پیشنهادی را برای تعطیلی مدرسه اندرو، تنها مدرسه در روستای کمتر از 400 نفر، در 115 کیلومتری شمال شرقی ادمونتون، بررسی خواهند کرد.

اگر تصمیمی برای تعطیلی مدرسه گرفته شود تا پایان سال تحصیلی جاری تعطیل خواهد شد. پاییز آینده، دانش‌آموزان با اتوبوس به Mundare یا Lamont نزدیک می‌روند.

دوبیتز در مصاحبه‌ای گفت: «این غم‌انگیز است که می‌بینیم این شهرهای کوچک در حال نابودی هستند، جایی که برای ساختن این شهرک‌ها کار و تلاش زیادی انجام شد.

اگر چیزی برای آوردن مردم به این شهر نداشته باشیم، شهر نداریم.»

مدرسه در پایان عمرش

مدرسه اندرو دو مشکل عمده دارد: بنا بر گزارشی که اخیراً منتشر شده، ساختمان «در پایان عمر عملکردی خود قرار دارد» و ثبت‌نام در حال کاهش شدید است.

اگرچه این مدرسه ظرفیت 385 دانش آموز را دارد، اما امسال فقط 62 نفر در مهدکودک تا پایه ششم تحصیل می کنند. در سال 2019، مدرسه ارائه نمرات دبیرستان و یک سال بعد، دبیرستان را متوقف کرد.

انتظار می رود که تعداد ثبت نام در سال آینده به 44 نفر کاهش یابد و تنها سه کودک در مهدکودک باشند.

مدرسه
مدرسه روستای اندرو به بیش از 3.2 میلیون دلار تعمیر نیاز دارد. روز پنجشنبه، متولیان مدارس دولتی جزیره الک، طرحی را برای تعطیلی مدرسه بررسی خواهند کرد. (لیام هاراپ/سی‌بی‌سی)

بنا بر گزارش ماه آوریل اداره EIPS به هیئت مدیره، این ساختمان – که در ابتدا در سال 1957 با الحاقات در سال های 1964، 1980 و 1991 ساخته شد، دارای سیستم آبپاش “مشکوک” و سقف نشتی است که کل تعمیرات آن بیش از 3.2 میلیون دلار برآورد شده است.

سخنگوی EIPS در ایمیلی به CBC News گفت: «دولت آلبرتا بودجه اضطراری برای تعمیرات از این نوع ارائه نمی‌کند؛ انتظار می‌رود که بخش‌های مدارس با منابع موجود هزینه‌ها را پرداخت کنند».

بخش مدرسه مالک مدرسه و زمینی است که در آن مستقر است. دهکده اندرو دارای یک ساختمان مجاور است که شامل دفاتر دهکده، کتابخانه عمومی و یک سالن بولینگ دو بانده است.

EIPS و دهکده با هم مسئولیت مالی تعمیرات و نگهداری کل ساختمان را بر عهده دارند – EIPS مسئول دو سوم هزینه ها و دهکده مسئول بقیه است.

جمعیت روستا نیز رو به کاهش است

کاهش ثبت نام در مدرسه اندرو موضوع مشابهی را در خود روستا منعکس می کند. طبق گزارش EIPS، جمعیت اندرو بین سال‌های 2016 تا 2021 حدود 14 درصد کاهش یافته است.

مردم محلی نگران تأثیر از دست دادن مدرسه بر جامعه هستند.

ونسا اوستاشک، یکی از اعضای باشگاه رنگین کمان برای سالمندان در اندرو گفت: «از دست دادن مدرسه کاملاً ویرانگر خواهد بود.

اوستاشک اخیراً به دانش‌آموزان ابتدایی مدرسه طرز تهیه پاسکا، نان عید پاک اوکراینی را آموزش داد. این فعالیت نمونه‌ای از چگونگی کمک ساکنان مسن‌تر اندرو به نسل‌های جوان در مورد تاریخ غنی اوکراین است.

اوستاشک گفت که اگر بچه ها در جای دیگری به مدرسه بروند، ممکن است این نوع فعالیت در روستا اتفاق نیفتد.

ما مثل الان با بچه ها و سالمندان رابطه نخواهیم داشت، زیرا بچه ها اینجا نبودند و دلیلی برای مهاجرت خانواده ها از اینجا وجود نداشت.»

گوش کن | اندرو، آلتا، روستایی با چالش های مهم است:

رادیو فعال10:49روستای آلبرتا در بحران

ما به دهکده اندرو می رویم و می آموزیم که چرا از استان می خواهد امور مالی خود را بررسی کند.

اگر متولیان به تعطیلی مدرسه رای دهند، بخش می‌تواند با تأیید وزیر آموزش و پرورش، پیشنهاد فروش ملک را به نرخ بازار بدهد.

همچنین می تواند تصمیم بگیرد که ساختمان و زمین را مجددا با موافقت وزیر به روستا واگذار کند.

و در نهایت، اگر کسی آن را نخواهد، EIPS ممکن است مسئول هزینه تخریب مدرسه باشد که بیش از 400000 دلار تخمین زده می شود.

مشکلات پیش روی اندرو

روستا با مشکلات مالی و غیره قابل توجهی مواجه است. شورای روستا از استانداری درخواست بازرسی شهرداری کرده است.

شهردار مروین هایت در مصاحبه ای گفت: «این برای این شورا در مواقعی بسیار چالش برانگیز و طاقت فرسا است.

“به نظر می رسد که قبل از اینکه بتوانیم یک چالش قبلی را حل کنیم، دائماً با یک چالش جدید دیگر روبرو هستیم.”

هییت گفت که ارزش املاک در اندرو از زمان پیش از کووید 50 درصد کاهش یافته است. خرید یک خانه سه خوابه در روستا با کمتر از 100000 دلار امکان پذیر است.

گوش کن | اطلاعات بیشتر از دهکده اندرو، آلتا.

رادیو فعال8:48بازگشت به روستای اندرو

ما می آموزیم که چگونه جامعه برای نجات تنها مدرسه خود می جنگد.

کال بارودی، مالک بدنه خودروی سنتر تاون در اندرو، نگران از دست دادن مدرسه است.

بارودی گفت: “اگر مدرسه از بین برود، خانواده ها شروع به کوچ کردن از اینجا خواهند کرد. ما همه چیزهایی را که برای آن زحمت کشیده ایم از دست می دهیم.”

“ما سخت کار می کنیم تا بازنشسته شویم تا آینده ای بهتر داشته باشیم، زندگی بهتری برای فرزندانمان، برای نوه هایمان داشته باشیم. هر چیزی که برایش سخت تلاش کرده ایم، اگر از دست بدهیم. [the school]، ما همه چیز را از دست می دهیم.”

سالن بولینگ نئون.
ساختمان شهرداری در مجاورت مدرسه اندرو دارای یک سالن بولینگ، کتابخانه عمومی، سالن بدنسازی، سونا و دفاتر دهکده است. (لیام هاراپ/سی‌بی‌سی)

بعدش چی پیش میاد

دهکده اندرو در حال بررسی گزینه های خود در صورت بسته شدن مدرسه است. یکی از گزینه ها این است که یک مدرسه جدید راه اندازی کنید.

در سال 2020، روستای هولدن، در 70 کیلومتری جنوب اندرو، مدرسه خود را از دست داد. جامعه تجمع کرد و در سال 2022 اولین دبیرستان منشور روستایی را در استان افتتاح کرد.

برایان دوار، مدیر آکادمی روستایی هولدن، گفت: «از آنجایی که بچه‌ها به مراکز بزرگ‌تر می‌روند، ناگهان ما روستایی آلبرتا را از دست می‌دهیم».

مدرسه جدید هولدن دارای 64 دانش آموز با 13 ثبت نام جدید برای سال تحصیلی آینده است.

Dewar موفقیت مدرسه را مدیون رویکرد یادگیری عملی تر می داند. برای مثال، دانش‌آموزان می‌توانند مهارت‌های مکانیکی، زایمان گاو و عملیات زراعی را برای کمک به مزرعه خانوادگی بیاموزند.

هایت قصد دارد از هولدن دیدن کند تا ببیند آیا چیزی مشابه می تواند در اندرو کار کند یا خیر.