این نمایشنامه به بچه‌ها درباره شورش نژادی تورنتو آموزش می‌دهد – درست همان جایی که اتفاق افتاد

در یک روز آفتابی این هفته، گروهی از نوجوانان تورنتو که در کنار الماس بیسبال پارک شهری قرار داشتند، درسی واضح درباره یک داستان کانادایی که برای بسیاری ناآشنا باقی مانده است، گرفتند.

یک اجرای در محل آنها را به تورنتو دوران رکود منتقل کرد، زمانی که انفجار یهودستیزی و احساسات ضد مهاجرتی در شهر به موازات ظهور آدولف هیتلر در آلمان انجام شد – که در نهایت در شورش کریستی پیتس، یکی از بزرگترین شورش‌های نژادی در تاریخ کشور

تماشای اجراکنندگانی که دورانی را به تصویر می‌کشند – زمانی که تحریک‌کنندگان صلیب شکسته و تنش‌های نژادی سر به فلک کشیده باعث نزاع بیش از 10000 نفر در پارک مرکز شهر شد – واقعاً تاریخ را برای دانش‌آموز کلاس هشتم هانا ایسه زنده کرد.

این نوجوان 14 ساله گفت: “این بسیار موثرتر است، زیرا وقتی آن را درست در مقابل خود می بینید، درک آن آسان تر است.”

نمایش در سایت «تاثیرگذارتر»

جدید تولید، کریستی پیتس ریوت، مصادف با نودمین سالگرد شورش است. این یک تلاش شخصی برای سام روزنتال بوده است، که نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی این نمایش را برعهده داشت.

در زمان شورش، که در جریان یک بازی بیسبال که در آن یک تیم عمدتاً یهودی بودند، رخ داد، پدربزرگ روزنتال مراقب فروشگاه خود در خیابان بود. پدرش فقط چند بلوک از پارک بزرگ شد.

تماشا | Christie Pits Riot یک درس تاریخ در محل به دانش آموزان ارائه می دهد:

نمایشنامه جدید ظهور یهودی ستیزی در دهه 1930 تورنتو را بررسی می کند

شورش کریستی پیتس به افزایش یهودستیزی و مبارزه بین جوامع مهاجر و نژادپرستان حامل سواستیکا در دهه 1930 تورنتو می پردازد.

او گفت: «این سابقه خانوادگی من است. “پدر و پدربزرگم، این محله آنهاست، بنابراین عمیقاً مرا تحت تأثیر قرار می دهد.”

برای دیگران، کارنوات می‌گوید رویکرد غوطه‌ورانه و خاص سایت به داستان کمک می‌کند تا در سطح شخصی و احساسی‌تر طنین‌انداز شود.

“این یک چیز است که در یک اتاق تاریک بنشینید و یک نمایشنامه را تماشا کنید، انگار در حال تماشای یک فیلم هستید، اما وقتی بازیگران به اندازه من در حال حاضر به تماشاگر نزدیک هستند، شما می توانید به معنای واقعی کلمه در کنار شما بایستید. کارنوات گفت.

فقط تاثیرگذارتر است.” این زوج امیدوارند که عموم مردم را به این نمایش بکشانند و شاید به آن سفر کنند.

تماشای این تولید تاثیر قوی بر کلوئی داگلاس دانش آموز 13 ساله گذاشت.

او گفت: “من نمی دانستم هیچ یک از این اتفاقات در تورنتو رخ داده است. من صادقانه فکر می کردم که فقط در آلمان بود.”

سه نوجوان خندان در مقابل حصارهای سیمی دور الماس بیسبال در فضای باز در پارک شهری ایستاده اند.
از سمت چپ، کلویی داگلاس، هانا ایسه و ران سانچز از جمله دانشجویان تورنتو بودند که در این نمایش شرکت کردند. (نازیما والجی/سی بی سی)

“در سال 2023 بسیار مرتبط”

جیمی مایکلز معتقد است که شورش 1933 صرفاً تاریخ تورنتو نیست، بلکه چیزی است که همه باید درباره آن بیاموزند.

دانشجوی دکترای ادبیات انگلیسی تا زمانی که دوره کارشناسی خود را به پایان رسانده بود درباره شورش کریستی پیتس چیزی نشنیده بود، اما این داستان هم او را تکان داد و هم الهام بخش ساخت یک رمان گرافیکی درباره آن شد.

“من یک جوان یهودی کانادایی هستم. تجربیات مشابهی در زمینه ورزشی مشابه داشته ام و به نظر من این تکان دهنده بود. چگونه این می تواند تاریخ جدیدی برای من باشد؟” مایکلز که مدرس دانشگاه کلگری و کاندیدای دکترا است، گفت.

او به یاد می آورد که در وینیپگ بزرگ شد و به عنوان یک دانش آموز کلاس هشتم، در یک تورنمنت بیسبال شرکت کرد که در آن در مقطعی دانش آموزان یک مدرسه رقیب شروع به پرتاب توهین های یهودی ستیزانه کردند. در نهایت باعث درگیری در بین جمعیت شد.

با رمان گرافیکی اش کریستی پیتسمایکلز از کانادایی‌ها می‌خواهد “این نفرت را به عنوان بخشی از پیوستاری ببینند که ما هنوز با آن می‌جنگیم… این قطعاً کتابی است که رویدادهای سال 1933 را باز می‌کند، اما کتابی است که برای سال 2023 بسیار مرتبط است.” .

مردی با پیراهن تیکه آبی در پارکی در کنار مردی خندان با ژاکت یقه اسکی مشکی ایستاده است.
سم روزنتال، سمت راست، و درو کارنوات، نمایشنامه کریستی پیتس ریوت را خلق کردند. گروه تئاتر تورنتو آنها برای دانشجویان بیشتری در ماه می و ژوئن اجرا خواهد کرد. (نازیما والجی/سی بی سی)

شورش در «کانادایی که عدم تحمل را ارزش اصلی داشت و من فکر می‌کنم که به اشتراک گذاشتن آن داستان و درک آن تاریخ به ما امکان می‌دهد از آن درس بگیریم – و به ما اجازه می‌دهد با همان افزایش عدم تحملی که امروز شاهد آن هستیم، مبارزه کنیم» شروع شد.

نفرت “می تواند به همه ما سرازیر شود”

دانش آموزانی که تماشا کردند کریستی پیتس شورش در این هفته برخی از بزرگ سالان برجسته نیز به آنها پیوستند.

استفان لچه، وزیر آموزش انتاریو، که دولتش یادگیری اجباری درباره هولوکاست را در برنامه درسی کلاس ششم معرفی می کند و در گروه های اجتماعی ایجاد منابع آموزشی سرمایه گذاری کرده است، گفت: «ما باید از تاریخ خود درس بگیریم تا محکوم به تکرار آن نباشیم. برای مبارزه با یهود ستیزی

او گفت: “ما باید در مبارزه با نفرت بسیار هوشیار باشیم. و بله، این فقط علیه جامعه یهودی نیست. ما شاهد بروز تنفر علیه بسیاری از ادیان و جوامع مذهبی و دیگران، از جمله جامعه LGBTQ هستیم.”

همانطور که در طول تاریخ می دانیم، وقتی با یک گروه شروع می شود، می تواند به همه ما برسد.

سناتور بازنشسته لیندا فروم گفت که کانادایی ها نباید “فصل های دشوار تاریخ ما را نادیده بگیرند… نفرت و عدم تحمل چیزی است که در اینجا اتفاق می افتد، همانطور که در جاهای دیگر اتفاق می افتد.”

دو بازیگر که کلاه‌های روزنامه‌نگار، پیراهن‌های دکمه‌دار و شلوار گشاد کمربند به تن دارند، در حالی که در فضای باز در پارک شهر اجرا می‌کنند، صحبت می‌کنند.
کارنوات گفت: “این یک چیز است که در یک اتاق تاریک بنشینید و یک نمایش را تماشا کنید.” اما با یک نمایش همه جانبه، “شما می توانید به معنای واقعی کلمه شانه به شانه بایستید و احساس کنید که آنها چه احساسی دارند.” (نازیما والجی/سی بی سی)

با این حال، فروم، که ریاست کمیته مقابله با یهود ستیزی و نفرت در درخواست یهودی یونایتد تورنتو را بر عهده دارد، به بخش کلیدی دیگری از داستان کریستی پیتس نیز اشاره کرد: این که اعضای جامعه یهودی و جامعه ایتالیا علیه جمعیت الهام گرفته از نازی ها گرد هم آمدند. با بازیکنان بیسبال یهودی دشمنی کرده بود.

او گفت: “درسی گسترده تر در مورد همبستگی بین جوامع و دفاع از سایر جوامع وجود دارد.”

مردی با عینک و پیراهن سرمه‌ای دکمه‌دار روی میز پیش‌نویس، روی میز پیش‌نویس برای نوشتن یادداشت‌هایی در حاشیه آن تکیه می‌دهد.
جیمی مایکلز وقتی از این شورش مطلع شد، شوکه شد و الهام گرفت که یک رمان گرافیکی درباره آن بسازد. (ارسال شده توسط جیمی مایکلز)

این نکته برای ران سانچز 14 ساله نادیده گرفته نشد، او گفت که “درس های ارزشمندی” در مورد مدارا، مهربانی و اتحاد از اجرای Hogtown Collective گرفته است.

دانش‌آموز کلاس هشتم گفت: “ایتالیایی‌ها و یهودیان در طول نژادپرستی از یکدیگر دفاع کردند، حتی اگر می‌دانستند که این ممکن است به خود آسیب برساند. من فکر می‌کنم که این باید بیشتر اتفاق بیفتد.”

«افراد به یکدیگر اهمیت می دهند و همچنین نه [judging] افرادی که از دین خود یا چیزهایی که به آنها اعتقاد دارند، هستند.”

دانشجویان تورنتو می توانند ببینند کریستی پیتس شورش تا ماه مه و ژوئن

یک جفت پانل رمان گرافیکی، در سمت چپ، یک روزنامه تورنتو استار با «خشونت در آلمان» در صفحه اول و در سمت راست، دو مرد در حال خواندن از روزنامه ها را نشان می دهد.
مایکلز می‌گوید رمان گرافیکی او «وقایع سال 1933 را باز می‌کند، اما کتابی است که برای سال 2023 بسیار مرتبط است». (ارسال شده توسط جیمی مایکلز)