این کانادایی در ماموریتی است که بریتانیا را عاشق شیرینی های مونترال کند

برای ساشا جفای، نان شیرینی مونترال چیزی بیش از یک تکه نان دایره‌ای با سوراخی در وسط است – آنها نوعی اتصال هستند. ارتباطی که او می خواهد به بریتانیا بیاورد

جفی، 64 ساله، که در مونترال به دنیا آمده و در مونترال زندگی کرده است، گفت: “من فکر می کنم شیرینی ها در مونترال بسیار بیشتر از یک غذا هستند، و هر کسی از آنجا می داند که آنها بخشی از کل بافت اجتماعی شهر هستند.” انگلستان از 20 سالگی.

“ماموریت من واقعاً این است که مردم را به غذا و اینکه غذا از نظر اجتماعی به چه معناست، مرتبط کنم.”

و بنابراین در ژوئیه 2020، جفای نانوایی Montreal Style Bagels را در دارتینگتون، در جنوب غربی بریتانیا، نزدیک پلیموث افتتاح کرد.

او می‌خواست تجربه‌ای همه‌جانبه مانند مونترال ایجاد کند، جایی که مشتریان می‌توانند نانوایی‌ها را تماشا کنند که شیرینی‌ها را غلت می‌زنند، می‌جوشانند و می‌پزند. در مونترال، مردم نیز برای برانچ شیرینی گرد هم می آیند، بنابراین جفای تصمیم گرفت این تجربه را با میزبانی از برانچ های شیرینی شیرینی خود در نانوایی به اشتراک بگذارد.

بر خلاف مونترال یا نیویورک، بریتانیای کبیر واقعاً شهرتی برای نان شیرینی ندارد. اکثر مردم در بریتانیا نان شیرینی را با آنهایی که در سوپرمارکت موجود است، مرتبط می دانند، که جفای می گوید معمولاً آنها را متراکم و خشک توصیف می کنند.

ژاکلین مینتون، یکی از افراد محلی دارتینگتون، موافق است.

مینتون گفت: «منظورم این است که خرید آن در فروشگاه اینجا کاملاً ارزشش را ندارد. “مثل خریدن خاک اره است، اینطور نیست؟”

زنی با موهای خاکستری با نان شیرینی به دست می زند.
ژاکلین مینتون، ساکن دارتینگتون، یکی از شیرینی‌های شیرینی به سبک مونترال ساشا جفای را می‌زند. (امیلی کپرز/سی بی سی)

جفای گفت بسیاری از افرادی که به نانوایی او می آیند به او می گویند که شیرینی دوست ندارند. اما بعد از اینکه او آنها را تشویق کرد که یکی را امتحان کنند، معمولاً از آن لذت می برند.

جفای می‌گوید: «این به نوعی مانند یک مأموریت برای آموزش مجدد به بریتانیا در مورد اینکه شیرینی واقعاً چیست، است.

بازسازی یک کلاسیک

سفر جفی برای بازسازی شیرینی دوران جوانی اش چهار سال پیش آغاز شد، زمانی که او متوجه شد که می خواهد کاری انجام دهد که زندگی را تایید کند.

با توجه به اینکه دستور معروف شیرینی‌های پخته شده در St-Viateur Bagel، یکی از قدیمی‌ترین مغازه‌های مونترال، یک راز خانوادگی است، جفای فراموش کرد. دستور پخت نیاز به آزمون و خطای زیادی داشت.

وقتی برای اولین بار شروع به فروش شیرینی هایش کرد، در یک آشپزخانه خانگی کار می کرد. در نهایت، او 600 تا 1000 شیرینی در هفته تولید می کرد، حجمی که او را مجبور کرد بین تعطیل کردن و گسترش دادن یکی را انتخاب کند. این زمانی بود که او فضایی را در Dartington Estate پیدا کرد تا مغازه خود را باز کند.

لندن تاریخچه مخصوص به خود را در تولید نان شیرینی دارد که در خیابان Brick Lane به فروش می رسد. اما جفی معتقد است که او اولین کسی است که طعم مونترال را به این بخش از بریتانیا آورده است

باگل در ابتدا توسط مهاجران یهودی از لهستان به آمریکای شمالی آورده شد. گزارش شده است که هیمن سلیگمن آنها را برای اولین بار در حدود سال 1919 در مونترال پخت. هنوز بحثی در مورد اینکه چه چیزی یک شیرینی واقعی به سبک مونترال را تشکیل می دهد، در جریان است.

جفای گفت، بر خلاف نسخه‌های لندن یا نیویورک، نان شیرینی مونترال دارای تخم مرغ در خمیر است که آن را غنی‌تر می‌کند اما جویدنی ملایمی دارد.

سینی با نان شیرینی، پنیر خامه ای و سالمون.
یک پیشنهاد معمولی در مغازه شیرینی فروشی ساشا جفای به سبک مونترال در دارتینگتون، انگلستان (امیلی کپرز/سی بی سی)

به طور سنتی آن را در آب عسلی در اجاق هیزمی می جوشانند تا رنگ قهوه ای طلایی و شیرینی ملایم خود را به آن بدهند. اما از آنجایی که جفای تنور هیزمی را ندارد، اجاق‌هایش را در مالت می‌جوشاند، که همچنان رنگ قهوه‌ای کلاسیک را به شیرینی‌های شیرینی می‌دهد.

یکی از چیزهایی که او در مورد آن سازش نمی کند این است که به گفته او سنت مونترال از سال 1900 است: “آنها همیشه با دست رول می شوند. آنها همیشه دست ساز هستند.”

کلر هورنسی محلی دارتینگتون اخیرا برای اولین بار یک شیرینی به سبک مونترال را امتحان کرد.

هورنسی گفت: «من تازه‌ترین و مرطوب‌ترین شیرینی را خوردم. “من فکر می کنم به این دلیل است که این شیرینی به سبک مونترال است، نمی دانم. من به مونترال نرفته ام، اما لذت بخش بود.”

جفی گفت که مشتریان او شامل مهاجران کانادایی هستند که در مورد مغازه او شنیده و از خارج از شهر به آنجا رفته اند.

“وقتی از کلبه ام کار می کردم [in Totnes]جفای گفت، که خیلی دور بود، می‌دانید، حتی پیدا کردنش هم آسان نیست، من مردم را به در می‌آورم و افرادی را می‌دیدم که در اطراف سرگردان هستند، از ماشین‌هایشان پیاده می‌شوند و می‌گویند: “نان شیرینی‌ها کجا هستند؟” آنها مرا در Google Maps پیدا کردند.”

جفای از طریق رسانه های اجتماعی با نانوایان دیگری که در حال ساختن شیرینی های مونترال در سایر نقاط جهان هستند و تا نیوزلند می روند، ارتباط برقرار کرده است.

اتصال شیرینی

جفی در 20 سالگی مونترال را ترک کرد تا درام درمانی در انگلستان تحصیل کند. این بیش از چهار دهه پیش بود، و او گفت که از زمان افتتاح نانوایی هرگز با تعداد زیادی کانادایی تعامل نداشته است.

در طول محدودیت های COVID-19، او از طریق فیس بوک با بسیاری از کانادایی های مقیم بریتانیا در ارتباط بود. با توجه به اینکه بسیاری از مردم منزوی بودند، جفای می خواست به آنها طعمی بدهد تا خانه را به آنها یادآوری کند.

جفای گفت: “من فکر می کنم غذاها و طعم ها برای مردم بسیار خاطره انگیز هستند.”

مردم پشت یک میز بیرون می نشینند و باگل با پنیر خامه ای و لوکس می خورند.
مشتریان در خارج از نانوایی ساشا جفای در دارتینگتون، بریتانیا از یک برانچ شیرینی شیرینی لذت می برند (امیلی کپرز/سی بی سی)

او در حال حمل و نقل شیرینی در سراسر بریتانیا بود که متوجه شد مردم در حال خوردن برانچ شیرینی شیرینی پزی در زوم با خانواده در کانادا هستند.

نانوایی جفای به تسهیل ارتباط فرانسه و کانادا ادامه می دهد. در واقع، او اهالی مونترال را دیده است که وارد شده اند و FaceTime یا WhatsApp را باز می کنند تا با هیجان به خانواده خود در مونترال نشان دهند که طعم کمی از خانه پیدا کرده اند.

جفای با اشاره به تابلوی مغازه اش گفت: “برای من دیدن آن لوگو و داشتن آن نام بسیار مهم است.” خانه.”