بدون وکیل به دادگاه بروید؟ قانون DIY در حال افزایش است

وقتی ازدواج 15 ساله فره جینها با شکست مواجه شد، او هرگز تصور نمی کرد که منجر به یک نبرد قانونی هشت ساله شود که در سال 2021 با یک محاکمه 18 روزه به اوج رسید و او – به تنهایی – در مقابل تیم حقوقی حرفه ای شوهر سابقش قرار گرفت.

اما جینها در مواجهه با 200000 دلار حق الزحمه نگهدارنده که برای حفظ وکیلش باید پرداخت می شد، می گوید که مجبور شد مراحل طلاق خود را در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا به عهده بگیرد.

این مرد 53 ساله که اکنون در تورنتو زندگی می‌کند، گفت: “مطمئناً می‌ترسیدم، اما برای انجام این کار نیز بسیار مصمم بودم، زیرا احساس بی‌عدالتی بسیار بزرگ بود.” “من حرفه ام را رها کردم. در خانه ماندم و بچه هایم را بزرگ کردم و شوهر سابقم با همه چیز می رفت. این درست یا منصفانه به نظر نمی رسید.”

جینها به منظور نمایندگی خود، کار خود را برای تهیه درخواست‌ها و شواهد اتاق از دست داد و با مطالعه وبلاگ‌های آموزش حقوقی عمومی و درخواست کمک از کارشناسانی مانند داور قانون خانواده و وبلاگ‌نویس جان پل بوید، به خود در مورد روند قانونی آموزش داد. پس از محاکمه، او حتی به رفتن به دانشکده حقوق فکر کرد، و هنوز هم ممکن است آموزش های حقوقی را دنبال کند.

جینها در نهایت در پرونده خود – که شامل صدها هزار دلار بود – پیروز شد، اما چالش‌هایی که با آن روبرو بود، الهام بخش او شد تا یک گروه پشتیبانی و پادکست به نام SmartGirls’ Guide to BC Family Law راه‌اندازی کند تا به دیگران کمک کند تا در سیستم حرکت کنند.

جینها گفت: «طلاق برای فقرا یا حتی برای طبقه متوسط ​​نیست.

به گفته جنیفر لیچ، مدیر اجرایی پروژه ملی مدافعان دعوی (NSRLP) در دانشگاه ویندزور، تجربه جینها در دادگاه های مدنی رایج تر می شود.

لیچ می‌گوید تعداد افرادی که خود را نمایندگی می‌کنند به حدی افزایش یافته است که تقریباً 50 درصد از کل پرونده‌های مدنی در این کشور شامل «تکرار خود» می‌شود. او و سایر وکلای حقوقی می گویند که این هزینه خدمات حقوقی است که قانون «خودت انجام بده» را بالا می برد.

لیچ گفت که یک هفته آزمایشی می تواند بین 50000 تا 80000 دلار هزینه داشته باشد.

لیچ می‌گوید: «وقتی شرکت‌های حقوقی بزرگی داریم که در هر ساعت 1000 دلار دریافت می‌کنند، مردم نمی‌توانند آن را بپردازند.

بحران در حقوق خانواده

فقدان داده‌های منسجم و جاری در سراسر کانادا در مورد وکالت قانونی وجود دارد که وکلا و قضات می‌گویند ردیابی آن دشوار است.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2013 توسط جولی مک فارلین، بنیانگذار NSRLP انجام شد، میزان وکالت در برخی دادگاه‌های خانواده تا 80 درصد بود. یک گزارش پیگیری در سال 2021 نشان داد که از میان اصحاب دعوای مورد بررسی، نزدیک به 60 درصد درگیر مسائل مدنی یا خانوادگی بودند، کمتر از 30000 دلار در سال درآمد داشتند و نمی‌توانستند به مشاوره حقوقی رایگان دسترسی داشته باشند.

اکثر آنها احساس کردند که سیستم قضایی “ناعادلانه” است، و بسیاری از آنها احساس “مشکلاتی که علیه آنها وجود دارد” را توصیف کردند.

مدافعان می گویند افزایش تعداد اصحاب دعوای بدون وکیل مشکل ساز است. قرار است سیستم حقوقی متخاصم باشد – با وکلای قوی در هر طرف – اما نرخ بالای نمایندگی از خود باعث ایجاد عدالت کج‌رو می‌شود و یک فرد آموزش‌دیده را در مقابل یک حرفه‌ای قرار می‌دهد.

رابرت باومن، رئیس دادگاه استیناف بریتیش کلمبیا، به سی‌بی‌سی گفت که «بیش از حد» اصحاب دعوا را می‌بیند که خود را با آموزش بسیار کم نمایندگی می‌کنند.

باومن، که ریاست دسترسی به عدالت بی سی، یک گروه بین بخشی که برای بهبود دسترسی به دادگاه کار می کند، گفت: «در حوزه حقوق خانواده است که ما با بحران مواجه هستیم.

او گفت که در سال 2022، تعداد اصحاب دعوا در دادگاه های استانی هفت درصد افزایش یافت و 22 درصد از پرونده های دادگاه استیناف بریتیش کلمبیا را شامل شد.

چهره کور عدالت ترازو را نگه می دارد.
یک کارشناس حقوقی می گوید که تقریباً 50 درصد از کل پرونده های مدنی در این کشور شامل وکالت شخصی است. (Belenos/Shutterstock)

باومن و لیچ می گویند که اطلاعات بیشتری در مورد وکالت در کانادا مورد نیاز است، اما موافقند که مردم به دلیل هزینه ها مجبور به انجام امور قانونی خود می شوند.

وکلای کانادایی توسط انجمن های حقوقی، که هزینه ها را محدود نمی کنند، خود تنظیم می شوند.

گزینه های ارزان تر

چشم پوشی از وکالت ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه ها شود، اما کارشناسان هشدار می دهند که با قیمت بیشتری همراه است.

کریستوفر مک فرسون، رئیس انجمن حقوق بریتیش کلمبیا، می‌گوید اصحاب دعوا به دلیل عدم تجربه حقوقی، منجر به وقت اضافی دادگاه، تأخیر و بار اضافی بر دوش قضات می‌شود.

لیچ می‌گوید که بسیاری از اصحاب دعوا که دارای نمایندگی نیستند، “رویه‌ها را نمی‌دانند. آنها قانون را درک نمی‌کنند. آنها حتی واقعاً زبانی را که بین وکلا و قضات صحبت می‌شود، درک نمی‌کنند.”

مک فرسون گفت: “این منجر به نگرانی در مورد دسترسی مناسب به عدالت می شود.”

به عنوان یک طرف دعوی که خود را نمایندگی می کند، “شما با موقعیت های بسیار آسیب زا و استرس زا سر و کار دارید، و تلاش برای هدایت آن به تنهایی بسیار دشوار است.”

اما جایگزین های ارزان تر کمیاب هستند. لیچ از حقوقدانان مقرون به صرفه تری حمایت می کند – که تقریباً 75 تا 250 دلار در ساعت دریافت می کنند – کمک های حقوقی بیشتر و شرکت های حقوقی ملزم به انجام کارهای حقوقی رایگان (یا رایگان) هستند.

طبق گفته انجمن حقوقی انتاریو، در سال 2008، انتاریو شروع به صدور مجوز برای مشاوران حقوقی کرد، که حداقل برای محکومیت اجمالی و سایر امور مدنی، راهنمایی حقوقی کمتری ارائه می دهند. در استان های دیگر نیز فشارهایی برای پیروی از این نمونه وجود دارد.

طرفین دعوا همچنین می توانند از یک دوست مکنزی استفاده کنند که معمولاً یک فرد پشتیبانی بدون مزد است که می تواند به آنها در سازماندهی، یادداشت برداری و آماده شدن برای محاکمه کمک کند. این گزینه پس از یک پرونده طلاق در سال 1970 در انگلستان ایجاد شد، این گزینه در بریتانیا، کانادا و دادگاه های دیگر به رسمیت شناخته شده است.

به غیر از آن، برای وکالت شخص دیگری در دادگاه در کانادا باید وکیل باشید. بنابراین اگر نمی توانید یکی از آن ها را بخرید، خودتان از پس آن بر می آیید.

باومن می‌گوید که دادگاه‌ها به ارائه آموزش‌های حقوقی رایگان می‌پردازند و سعی می‌کنند خدمات را برای کمک به طرفین دعوی که نمی‌توانند وکیل استخدام کنند، ساده‌تر کنند.

باومن گفت: «ما باید خودمان را به عنوان یک انجمن حل اختلاف مطرح کنیم وگرنه می‌خواهیم راه دودو را طی کنیم.

تکرار خود به عنوان “اتلاف وقت” تلقی می شود

او می‌گوید در BC یک غیرانتفاعی به نام Access Pro Bono، از اصحاب دعوا به دادگاه استیناف BC کمک می‌کند، اما آماده کردن افراد عادی برای محاکمه چالش برانگیز است، زیرا “قانون پیچیده است. ما نمی‌توانیم آن را خیلی ساده کنیم.”

منتقدان می‌گویند که دادگاه‌ها باید تکامل پیدا کنند و از سیستم خصمانه‌ای که برای وکلا ایجاد شده است، جابه‌جا شوند.

لیچ گفت: «ما باید به این فکر کنیم که چگونه پرونده‌ها را در دادگاه انجام می‌دهیم، وقتی وکیلی در اتاق وجود ندارد.

او همچنین از وکلا می‌خواهد که خدمات حقوقی را «گسسته» کنند و به مردم اجازه دهند برای خدمات جزئی پرداخت کنند – برای مثال به آنها اجازه می‌دهد تحقیقات خود را انجام دهند. در مورد قضات، لیچ می‌گوید که آنها باید نقش فعال‌تری داشته باشند و به بازپرسی‌ها کمک کنند تا از شاهدان سؤال کنند و حتی شواهدی ارائه کنند.

زنی برای یک پرونده طلاق که 8 سال به طول انجامید، صحافی ها را ورق می زند.
فره جینها، 53 ساله، به انبوهی از کلاسورهایی که هنگام رسیدگی به طلاق خود در یک دوره هشت ساله که شامل محاکمه در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا بود، نگاه می کند. (هدر والدرون/سی بی سی)

اما در حال حاضر، طرفین دعوی مانند فره جینها، در بیشتر موارد، به تنهایی هستند.

در طول پرونده طلاق خود، او مجبور بود با همه چیز از پرداخت هزینه ها و کپی گرفتن گرفته تا دفع یک اهانت بی اساس از اتهام دادگاه به اتهام نقض یک حکم تعریف نشده دادگاه که به بیرون پرت شد، سر و کار داشته باشد. او همچنین مبارزه کرد تا قاضی را متقاعد کند که احضار پسرش برای شهادت در دادگاه نامناسب است.

او گفت: “شما قضاتی را دریافت می کنید که بی حوصله هستند. آنها “خودتکراری” را می بینند و می گویند که این اتلاف وقت خواهد بود.”

در پایان، جینها می‌گوید که در پرونده‌اش پیروز شده است، اما این روند شکاف‌های عمیقی در خانواده‌اش ایجاد کرد.

این یک فرآیند بسیار طولانی، طولانی و دشوار است که فکر می‌کنم باید اصلاح شود.»