بنیاد ترودو با بیان اینکه کمک های مالی مرتبط با چین، کانادایی بوده است: رسمی سابق، مردم را گمراه کرد

رئیس سابق این بنیاد روز جمعه به نمایندگان مجلس گفت: بنیاد پیر الیوت ترودو کانادایی ها را گمراه کرد وقتی گفت که کمک مالی جنجالی دو تاجر چینی به عنوان کمک مالی کانادایی قابل قبول است.

پاسکال فورنیه در اظهارات خود در برابر کمیته اخلاق مجلس عوام گفت که موریس روزنبرگ سلف او در دسامبر 2016 به نشنال پست گفت که بنیاد این کمک مالی را پول خارجی نمی‌داند زیرا توسط یک شرکت ثبت شده در کانادا انجام شده است.

فورنیه به نمایندگان مجلس گفت: «این یک اعلامیه از طرف بنیاد بود که می‌گفتند پول خارجی نیست، پول کاناداست. “این در گزارش سالانه هم بود. وقتی در واقع، خود فیش مالیاتی چین را ذکر می کند.

بنابراین، من فکر می کنم این چیزی است که برای کانادایی ها گمراه کننده است.

روزنبرگ، با این حال، گفت که او هرگز عمداً کسی را در مورد این اهدا گمراه نکرده است و از تحقیقات عمومی در مورد این موضوع استقبال خواهد کرد.

روزنبرگ به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «من کاملاً رد می‌کنم که هرگز قصد گمراه کردن کسی را در مورد چیزی داشته‌ام. هر کسی که من را می شناسد می داند که من در سطح اخلاقی بسیار بالایی کار می کنم.

روزنبرگ که قرار است روز سه‌شنبه در برابر کمیته شهادت دهد، گفت تنها ارتباطی که از زمان شروع جنجال‌ها از بنیاد دریافت کرده است، یک پیام متنی در اوایل ماه مارس با استناد به بیانیه مطبوعاتی آن درباره پس دادن کمک مالی بوده است.

روزنبرگ گفت: “با توجه به اینکه همه اینها زیر نظر من اتفاق افتاد، هیچ کس از من نپرسید که چه خبر است.” هیچ کس هرگز از من نخواست که بیایم و به هیچ یک از این اسناد نگاه کنم.»

شهادت فورنیه جدیدترین پیچ در داستان پیچیده ای است که شامل کمک مالی 200000 دلاری به بنیاد است که 60000 دلار آن هرگز ارسال نشد. فورنیه گفت، از آنجایی که این کمک مالی برای تأمین بودجه کنفرانس هایی با محوریت روابط کانادا و چین انجام شد که هرگز برگزار نشد، این پول هرگز خرج نشد.

انتظار می‌رود روز چهارشنبه هنگامی که الکساندر ترودو، برادر نخست‌وزیر جاستین ترودو، که در این بنیاد مشارکت دارد، شهادت دهد، در مورد این کمک مالی روشن شود.

پسر پیر ترودو، الکساندر ترودو، پس از اعلام اولین دانش پژوهان و بورسیه های بنیاد ترودو در فوریه 2003.
پسر پیر ترودو، الکساندر ترودو، پس از اعلام اولین دانش پژوهان و بورسیه های بنیاد ترودو در فوریه 2003. (CBC)

نخست وزیر در صحبت با خبرنگاران در شهر نیویورک گفت که برادرش سال ها در این بنیاد مشارکت داشته است و به سوالات نمایندگان مجلس از او پاسخ خواهد داد.

گفت: برادر من است. من او را خیلی دوست دارم اما او کارهایش را انجام می دهد و من کارهای خودم را انجام می دهم.

در مجلس عوام، نخست‌وزیر بارها گفته است که به مدت یک دهه با بنیادی که نام پدرش را یدک می‌کشد، درگیر نبوده و در زمان اهدای کمک مالی مشارکتی نداشته است.

کمیته روز جمعه به درخواست اسناد بنیاد ترودو و همچنین فراخواندن ادوارد جانسون، یکی از اعضای موسس بنیاد و دستیار سابق پیر ترودو، برای شهادت دعوت کرد. بنا بر گزارش ها، در پی شهادت فورنیه، بنیاد از کمیته اجازه شهادت خواسته است.

روز جمعه، فورنیه به نمایندگان مجلس گفت که ایمیل‌های گذشته مربوط به کمک مالی سال 2016 را که به دو تاجر چینی – بن ژانگ و نیو گنشنگ – نسبت داده شده بود، بررسی کرده است، پس از آن که گزارش‌های خبری در اوایل سال جاری سؤالاتی را در مورد اینکه آیا این کمک مالی در سال 2016 انجام شده است یا خیر. به دستور دولت چین

“تحت هدایت” پکن

فورنیر گفت که ایمیل‌ها نشان می‌دهد که این بنیاد با انجمن صنایع فرهنگی چین مکاتبه کرده است، که به بنیاد گفته است که چه نامی باید در رسیدهای مالیاتی برای اهدا ذکر شود و به کجا باید ارسال شود.

در پاسخ به سوال متیو گرین، نماینده NDP در مورد نقشی که بن ژانگ بازی کرد، فورنیه گفت که او با انجمن صنعت فرهنگی چین که با این بنیاد در مورد این کمک مالی مکاتبه کرده بود، همکاری داشت.

فورنیه گفت: «چیزی که من متوجه شدم این بود که او رئیس هیئت مدیره آن انجمن مستقر در چین بود. «آن انجمن در رابطه با [Chinese] او رئیس آن انجمن بود و یکی از اهداکنندگان بود.»

از فورنیه پرسیده شد که آیا این انجمن امتداد دولت چین است؟ او گفت: نزدیکی بسیار قوی وجود داشت.

نمی‌دانم که آیا می‌توانم بگویم تمدید یا نه، اما به وضوح تحت راهنمایی بود، فکر می‌کنم عبارتی بود که در وب‌سایت آنها استفاده می‌شد. تحت هدایت دولت.»

فورنیه گفت تحقیقات او همچنین نشان داد که در حالی که یک رسید به نام یک شرکت – Millennium Golden Eagle – با آدرسی در چین صادر شده است، دومین رسید به نام همان شرکت اما با آدرسی در کبک صادر شده است.

جست‌وجوهای CBC News از سوابق شرکت نشان می‌دهد که Millennium Golden Eagle (کانادا) در 20 آوریل 2012 به صورت فدرال ثبت شده است. اولین پرونده‌های آن دو مدیر را نشان می‌دهند: بن ژانگ، با آدرسی در پکن و شماره تلفن از چین. و گوئوجون هو، که محل سکونت آن زمان در بروسارد، کوئه بود. همچنین به عنوان آدرس شرکت درج شد.

در اساسنامه شرکت آمده است که مجامع سهامداران شرکت “ممکن است در خارج از کانادا در چین برگزار شود.”

پرونده های بعدی نشانی از ثبت شرکت به عنوان یک عمارت در دوروال، کیو را نشان داد. که ژانگ در اکتبر 2012 خریداری کرد. آن عمارت هنوز به عنوان آدرس شرکت ذکر شده است، اما در آخرین پرونده با دولت کبک، آدرس ژانگ در پکن ذکر شده است.

هیئت مدیره بر سر فراخوان برای بررسی تقسیم شد: فورنیه

فورنیه به نمایندگان مجلس گفت که درخواست‌هایش برای تحقیق از سوی وکلا و حسابداران و درخواست‌هایش برای استعفای مدیران هیئت مدیره در زمان اهدای کمک از پرونده، منجر به انشعاب در هیئت‌مدیره بنیاد و استعفای او و تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره شد. اعضا.

فورنیه گفت که قرارداد اهدا قبل از پیوستن او به بنیاد امضا شده بود، اما این داستان او را بر آن داشت تا با دقت بیشتری آن را بررسی کند.

گرین پرسید که آیا می توان چنین استنباط کرد که دولت چین بر مذاکرات مربوط به کمک مالی تأثیر گذاشته است؟

فورنیه پاسخ داد: «احتمالاً. به همین دلیل می خواستم یک حسابرسی پزشکی قانونی بدون محدودیت داشته باشم تا بفهمم قبل از اینکه من رئیس و مدیرعامل بنیاد شوم چه اتفاقی افتاده است.»

فورنیه گفت که بنیاد قبل از اینکه متوجه شود که انجمن فرهنگی ممکن است با دولت چین ارتباط داشته باشد، تصمیم به بازپرداخت این کمک گرفت.

فورنیه شهادت داد که بنیاد بین 1 تا 23 مارس تلاش کرد تا چک بازپرداخت 140,000 دلاری را به اهدا کننده تحویل دهد اما ناموفق بود. او نگفت که آیا تلاش برای بازگرداندن این کمک در کانادا انجام شده است یا در چین.

روزنبرگ گفت که به خاطر نمی آورد که بنیاد در آن زمان راستی آزمایی خود را از اهداکنندگان انجام داده باشد، زیرا دانشگاه مونترال اهداکنندگان را پیدا کرد و بنیاد “بعد از آن شروع به کار کرد”.

روزنبرگ گفت که این کمک مالی به دنبال اهدای قبلی توسط همان دو تاجر به دانشگاه تورنتو و در زمانی اتفاق افتاد که روابط کانادا و چین رو به افزایش بود.

«تا آنجایی که به بنیاد ترودو مربوط می‌شود، دریافت کمک مالی برای برگزاری کنفرانس‌هایی درباره یک موضوع – روابط چین و کانادا، چین در جهان – با یکی از موضوعات کلی آن، که نقش کانادا در جهان است، بسیار سازگار بود.» روزنبرگ گفت. ما فکر نمی‌کردیم هیچ چیز ناخوشایندی در این مورد وجود داشته باشد، همانطور که دانشگاه مونترال این کار را نکرد.»

مردی در 12 ژوئیه 2021 به مجلس عوام دسترسی به اطلاعات، حریم خصوصی و جلسه کمیته اخلاق در پارلمان هیل راه می یابد.
مردی به سمت مجلس عوام جلسه کمیته دسترسی به اطلاعات، حریم خصوصی و اخلاق در تپه پارلمان در اتاوا، دوشنبه 12 ژوئیه 2021 می رود. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

در 12 آوریل، ادوارد جانسون، رئیس این بنیاد، اعلام کرد که بنیاد به این کمک مالی رسیدگی خواهد کرد.

او در آن زمان در بیانیه‌ای نوشت: «بنیاد پیر الیوت ترودو، پس از اجماع اتفاق آرا که هیئت مدیره قبل از انحلال آن به دست آورد، بررسی مستقلی را در مورد پذیرش این کمک مالی با ارتباط احتمالی با دولت چین آغاز می‌کند. “این بررسی توسط یک شرکت حسابداری انجام خواهد شد که توسط یک شرکت حقوقی راهنمایی شده است، که هیچ یک از آنها قبلا با بنیاد درگیر نبوده اند.”

روزنبرگ، که گفت از همان ابتدا به بنیاد گفته بود که فقط برای یک دوره چهار ساله آماده خدمت است، گفت که می‌خواهد به آنچه که رخ داده است دست یابد.

او گفت: “من واقعاً از یک تحقیق مستقل در این مورد استقبال می کنم، زیرا به مردم از جمله بنیاد آسیب می رساند. و فکر می کنم اگر بنیاد به کار خود ادامه ندهد، شرم آور خواهد بود.”

این کار بسیار بسیار خوبی انجام داده است و به افراد بسیار زیادی کمک کرده است، که برخی از آنها از پیشینه های فقیرتری آمده اند، که هرگز نمی توانند کار تحقیقاتی خود را انجام دهند.”

می توانید با الیزابت تامپسون در [email protected] تماس بگیرید.