به نظر می رسد ترودو فکر می کند پیام “کانادای شکسته” پویلیور نقطه آسیب پذیری است.

حکمت متعارف در سیاست این است که از تکرار اتهامی که به شما شده است خودداری کنید. نخست وزیر جاستین ترودو اکنون چندین بار این قانون را زیر پا گذاشته است – دو بار در طی سخنان خود در کنوانسیون لیبرال در اتاوا در پنجشنبه شب.

او اولین بار در سال 2015 از خرد متعارف سرپیچی کرد، زمانی که محافظه کاران با صدای بلند ادعا می کردند ترودو “فقط آماده نیست”. ترودو مستقیماً این اتهام را پذیرفت، آن را برگرداند و رد آن را به موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی موفق خود تبدیل کرد. با توجه به اینکه چقدر این کار خوب انجام شد، شاید تعجب آور نباشد که ترودو اکنون حاضر است مستقیماً با شکنجه گران خود مقابله کند.

پنجشنبه شب – در حالی که آستین های پیراهنش را بالا زده بود و دکمه بالایی اش را باز کرده بود – ترودو مستقیماً به دوربین نگاه کرد و به پیر پویلیور، رهبر محافظه کار گفت که زمان “بیدار شدن” است. آن بخش خوشایند جمعیت از سخنرانی نخست وزیر، شکایت محافظه کاران را مبنی بر اینکه دولت لیبرال بیش از حد “بیدار شده است” گرفت.

به نظر می‌رسید که هدف از این کار سفت کردن ستون فقرات لیبرال و شاید تشویق به گفتگو در مورد اینکه پویلیور وقتی از اصطلاح «بیدار» استفاده می‌کند به چه چیزی اعتراض می‌کند. ترودو عملاً از پولیور دعوت کرد تا روشن کند که آیا مخالفت او با چیزهای «بیدار» به کابینت‌های متعادل جنسیتی و گسترش دسترسی به مراقبت از کودکان مقرون به صرفه نیز کشیده می‌شود یا خیر.

ترودو گفت: “به عنوان مترقیان، بیایید در مورد آنچه که طرفدار آن هستیم مطمئن باشیم.”

سخنرانی ترودو در جمع لیبرال‌ها نیز با پاسخ او به اتهام پویلیور مبنی بر «شکستگی» کانادا همراه بود – چیزی که ترودو انجام داده است. حمله به صراحت تقریباً از لحظه ای که پولیور برای اولین بار پاییز گذشته این انتقاد را مطرح کرد.

از نظر تاکتیکی، ترودو ممکن است بر این باور باشد که حریفش، مانند بوکسوری که هجوم آورده و خود را در برابر پانچ باز گذاشته، بیش از حد پیش آمده است. از نظر سیاسی، ترودو ممکن است متوجه شود که اگر امیدوار است پس از بیش از هفت سال ریاست جمهوری دوباره انتخاب شود، این بحث اصلی است که باید آن را رد کند. همچنین ممکن است احساسات عاشقانه ترودو در مورد اینکه کانادا چیست و چه می تواند باشد را به هم بزند.

او پنجشنبه شب گفت: “اینجا کانادا است. خراب نیست.” “اما ما لیبرال هستیم. و می دانیم که در کانادا بهتر است همیشه امکان پذیر است.”

همه راه ها به سنت توماس منتهی می شوند

ترودو این ایده را دوست دارد که کانادا می تواند نمونه ای مترقی برای جهان باشد و پنجشنبه شب به شهادت بازدیدکنندگان اخیر از راه دور اشاره کرد. ترودو گزارش داد، نخست وزیر ژاپن “گفت که او به آنچه که ما انجام می دهیم برای ساختن اقتصادی که هیچ کس را پشت سر نمی گذارد نگاه می کند.” او گفت که صدراعظم آلمان «درباره ارزش‌های شفقت و تنوع ما صحبت کرد». در پرونده ای که ادعا می شود کانادا شکسته است، اینها شاهدان شخصیت بودند.

اما برای ترودو، نمایشگاه A اکنون سنت توماس، انتاریو – شهر کوچکی است که در آن وجود دارد جایی که قبلا مرکز تولید کانادا بود که به زودی خانه یک کارخانه بزرگ فولکس واگن خواهد بود. ترودو پنج‌شنبه شب دو بار به آن پروژه اشاره کرد و مطمئن شد که پویلیور کمتر از آن مشتاق به نظر می‌رسد.

ترودو گفت: “به نظر نمی رسد او علاقه ای به ایجاد جوامع قوی داشته باشد.” او بیش از حد مشغول ایجاد خشم است.

این که دولت فدرال آماده است تا 13 میلیارد دلار یارانه در طول ده سال آینده برای آن کارخانه باتری ارائه کند، مطمئناً نقش کوچکی در تصمیم فولکس واگن برای راه اندازی فروشگاه در سنت توماس نداشت. اما در طول یک هفته گذشته در شورای روابط خارجی در نیویورک حضور یافتترودو استدلال کرد که این موضوع بسیار بیشتر از آن است.

نخست وزیر جاستین ترودو در جریان تور سنت توماس، اونت، به خودروی فولکس واگن نگاه می کند.
نخست وزیر جاستین ترودو در تاریخ 21 آوریل وارد می شود تا در مورد کارخانه باتری خودروهای برقی فولکس واگن در موزه راه آهن الگین کانتی در سنت توماس، انترنتی اعلامیه بدهد. (تارا والتون/ روزنامه کانادایی)

به گفته ترودو، فولکس واگن به چیزهای دیگری که کانادا می‌توانست ارائه دهد جلب کرد: برق پاک، شبکه ایمنی اجتماعی قوی (که اکنون شامل مراقبت از کودکان و مراقبت از دندان‌ها می‌شود)، سطوح بالای مهاجرت، نیروی کار تحصیل کرده، منابع فراوان و دولتی که می‌تواند تشکیل دهد. مشارکت با جوامع بومی

به این ترتیب، کارخانه گیگا در سنت توماس قرار است بسیاری از کارهایی را که ترودو در هفت سال گذشته تلاش کرده انجام دهد، و بسیاری از آنچه را که او می‌خواهد کانادایی‌ها در حال و آینده کشورشان ببینند، به هم پیوند دهد.

حفره های آشکاری در این استدلال وجود دارد. ترودو این را پنجشنبه شب اعتراف کرد.

او گفت: “اکنون، همه ما می دانیم که حریفان ما فردا سعی می کنند برخی از کلمات من را خارج از متن حذف کنند تا طوری به نظر برسند که فکر می کنیم همه چیز خوب است.” “اما این چیزی نیست که من می گویم.”

بعداً، او برخی از «کارهایی» را که هنوز باید انجام شود فهرست کرد: مقرون به صرفه‌تر کردن مسکن، رساندن آب آشامیدنی سالم به تمام جوامع بومی، گسترش حمایت‌های بهداشت روان، کمک به افرادی که با سوء مصرف مواد سروکار دارند، اصلاح و بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی. .

به این فهرست، محافظه کاران و صاحب نظران بدون شک نگرانی های دیگری را اضافه می کنند: مداخله خارجی، تورم طولانی مدت، تردیدهای اساسی در مورد توانایی دولت برای مدیریت شفاف و مؤثر امور مهم کشور.

کسانی که می خواهند باور کنند که کشور “شکسته” شده است، با کمبود مواد مواجه نیستند.

حمله ترودو به سیاست «شکسته»

ترودو به لیبرال ها گفت که “پوپولیسم پیر پولیور” “راه حل های جدی برای چالش های جدی که با آن روبرو هستیم” ارائه نمی دهد. استفن هارپر در واقع دارد به پولیور توصیه کرد تا در حال حاضر از ارائه پیشنهادات سیاسی خودداری کنید.

تا زمانی که او این کار را انجام ندهد، فقدان راه حل های پویلیور همچنان به عنوان آشکارترین نقطه ضعف در استدلال او مبنی بر شکسته شدن کانادا باقی خواهد ماند. در حالی که پویلیور در شناسایی چیزهایی که باید عصبانی شود بسیار ماهر است، معلوم نیست که او ایده های بهتری داشته باشد.

اینکه پویلیور حتی می‌گوید که کانادا شکسته است، به بخشی از استدلال ترودو علیه رهبر محافظه‌کاران تبدیل شده است.

پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران در روز دوشنبه، 24 آوریل 2023 در اتاوا در دوره سوال برمی‌خیزد.
رهبر محافظه‌کار، پیر پویلیور، در دوره پرسش در 24 آوریل در اتاوا برمی‌خیزد. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

ترودو پنجشنبه شب گفت: «ما می‌خواهیم همه چیز را بسازیم، در حالی که پیر پولیور و حزب محافظه‌کار «شکسته» او می‌خواهند همه چیز را خراب کنند.

اگر ترودو امیدوار است که برای چهارمین دوره ریاست جمهوری خود پیروز شود، باید کانادایی ها را متقاعد کند که جایگزین ناخوشایند است. و بخش قابل توجهی از سخنرانی 30 دقیقه‌ای نخست‌وزیر به این موضوع اختصاص داشت.

اما به نظر می رسد مسیر فعلی ترودو درست از طریق این ایده می گذرد که این کشور شکسته شده است. همانطور که در مورد “فقط آماده نیستم”، خط حمله در نهایت متوجه او است – اما این حمله بیش از هر زمان دیگری در مورد وضعیت فعلی و آینده کشور است. شاید به همین دلیل است که ترودو، که نمی تواند امیدوار باشد که همان جذابیت شخصی هشت سال پیش را داشته باشد، هنوز هم معتقد است که از این مزیت برخوردار است.

او به لیبرال‌ها گفت: «ما باید هر روز به کانادایی‌ها نشان دهیم که برنامه‌های ما با درک بهتری از آینده برای همه ما استوار است.

ترودو هرگز از آرزوها کم نداشته است. انتخاب مجدد او ممکن است به ارائه دلایل کافی به کانادایی ها بستگی داشته باشد تا باور کنند که آینده ای که او متصور است واقعاً محقق می شود.