تحریم های کانادا باعث ناامیدی پدر کلگری در روسیه شده است

زمانی که دموکراسی‌های غربی موسسات مالی روسیه را از شبکه‌های پرداخت بین‌المللی خود حذف کردند، جیسون برونیوس انتظار نداشت که Global Affairs Canada پیشنهاد تغییر به یک بانک چینی را بدهد.

او یکی از چندین کانادایی است که داستان هایی را درباره تاثیر تحریم های روسیه بر آنها در اینجا در کانادا با سی بی سی نیوز به اشتراک گذاشته است.

هیچ کدام با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین یا دولت روسیه ارتباطی ندارند. هیچ کدام در لیست افراد یا نهادهای مورد هدف که قبل یا بعد از تهاجم سال گذشته به اوکراین تحریم شده اند، دیده نمی شود.

اما این کانادایی‌ها هنوز درگیر طراحی و اجرای تحریم‌های اقتصادی دولت خود هستند، زیرا دولت لیبرال به قطع هر چه بیشتر روابط خود با روسیه ادامه می‌دهد.

برونیوس گفت: “آنها می خواهند تلاش کنند و دولت روسیه را منزوی کنند. منصفانه است.” هر دو دولت گفته اند خوب است، ما فقط از سیستم مالی جهانی دور خواهیم شد.

اما این عواقب جدی برای خانواده او داشته است. “چگونه به من پیشنهاد می کنید که به فرزندانم در روسیه پول بدهم؟” او گفت.

ازدواج مرد کلگری بیش از یک دهه پیش به هم خورد. همسر سابق او که شهروند روسیه است، تصمیمی دوستانه گرفت تا به همراه دو فرزند خود که تابعیت کانادایی دارند به روسیه بازگردد. او مقیم دائم کانادا شده بود اما مادرش در روسیه زندگی می کرد و او می خواست برگردد.

برونیوس بر اساس شرایط توافق طلاق، ماهانه 2400 دلار برای حمایت از دختر 15 ساله و پسر 11 ساله خود می پردازد. او گفت که سعی می کند هر روز با آنها صحبت کند.

‘این وحشت بود’

او معمولاً این پرداخت‌های حمایت از کودک را روی مستر کارت برای همسر سابقش بار می‌کرد تا برای هر چیزی که لازم بود خرج کند. پس از خروج مسترکارت و ویزا از روسیه در سال گذشته، او سعی کرد حواله های بین المللی را از طریق بانک های مختلف ارسال کند. اما زمانی که کانادا به متحدان دیگر در بیرون راندن روسیه از شبکه پرداخت سوئیفت پیوست، این شبکه نیز بسته شد.

برونیوس گفت: “این وحشت بود. ما به معنای واقعی کلمه گزینه های دیگری به جز من برای حمل پول نقد به روسیه برای گرفتن کمک هزینه فرزندانم به پایان رسیده بودیم.”

پرداخت شخصاً به دستور دادگاه مستلزم آن است که او چندین روز از کار خود مرخصی بگیرد و هزاران دلار را برای بلیط هواپیما از کلگری به مسکو به طور مکرر خرج کند – که می تواند به اندازه هزینه زندگی کودک باشد.

در همین حال، دولت روسیه هیچ گونه حمایت مالی به همسر سابق او به عنوان یک مادر مجرد ارائه نمی‌کند، زیرا او حکم دادگاه کانادایی داشت مبنی بر اینکه برونیوس نفقه فرزندش را می‌پردازد.

او گفت: “دولت روسیه من را به حال خودم رها کرد تا بفهمم چگونه می توانم به فرزندانم پول برسانم. و دولت کانادا کمکی نکرد.”

Global Affairs شبکه چینی را پیشنهاد می کند

برونیوس گفت، یکی از مقامات دولتی کانادا به او پیشنهاد کرد کسی را پیدا کند که از طرف او پول به روسیه حمل کند، اما او با این ایده راحت نبود.

او همچنین نگران این بود که مسافرت با هزاران دلار پول نقد ممکن است افسران مرزی را مشکوک کند، حتی اگر سندی در دادگاه داشته باشد که تعهدش را برای پرداخت مشخص کند.

برونیوس از نماینده خود، تام کیمیک، کمک خواست. او مکاتبات ایمیلی بین دفتر پارلمان و امور جهانی کانادا (GAC) را با CBC News به اشتراک گذاشت.

یک افسر مدیریت پرونده کنسولی از واحد خانواده GAC به برونیوس پیشنهاد کرد برای دور زدن تحریم های دولت کانادا به یک بانک چینی مراجعه کند.

کتیا پولیو نوشت: «یک کارت بین‌المللی UnionPay (چین) را باز کنید و جزئیات انتقال را به شخص در روسیه منتقل کنید.

برونیوس گفت: “من حیرت زده بودم. نمی توانستم این را باور کنم.”

مردم در 27 فوریه 2022 برای برداشت پول از خودپرداز آلفا بانک در مسکو، روسیه در صف ایستاده اند. روس ها اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین و اعلام تحریم های فلج کننده غرب به بانک ها و دستگاه های خودپرداز هجوم آوردند.
مردم در 27 فوریه 2022 برای برداشت پول از خودپرداز آلفا بانک در مسکو، روسیه در صف ایستاده اند. روس ها اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین و اعلام تحریم های فلج کننده غرب به بانک ها و دستگاه های خودپرداز هجوم آوردند. (آسوشیتدپرس)

کارت های UnionPay که توسط یک شرکت چینی صادر می شود، اکنون در بیش از 180 کشور پذیرفته شده است. بر اساس توصیه GAC، برونیوس سعی کرد یک کارت UnionPay دریافت کند تا بتواند از آن شبکه پرداخت استفاده کند.

اما یکی از نمایندگان بانک چین از شعبه کلگری به برونیوس گفت که بانک نیز نمی تواند پول او را منتقل کند زیرا نمی خواهد با تحریم ها مخالفت کند.

“چرا [GAC] من را به یک بانک چینی بفرستید، در حالی که واضح است که ما هنوز خطوط ارتباطی با سفارت در مسکو داریم؟”

برونیوس گفت که در مورد مسائل دیگر از سفارت کانادا کمک دریافت کرده است و همسر سابقش مایل است با قطار به مسکو برود تا در آنجا پول دریافت کند. اما برونیوس گفت که مقامات سفارت حاضر به کمک به نفقه فرزندش نبودند و به او گفتند که آنها بانکدار نیستند.

مجوز وزیر کمکی نمی کند

برونیوس گفت که دریافته است معافیتی وجود دارد که اجازه می دهد پرداخت های برنامه بازنشستگی کانادا برای حمایت از سالمندان به روسیه سرازیر شود. اما چنین معافیتی برای پرداخت های حمایت از کودکان وجود ندارد. برونیوس گفت که فکر می‌کند در عجله خود برای اعمال تحریم‌ها، دولت تمام معافیت‌های مورد نیاز خود را به دقت در نظر نگرفته است.

او گفت: “تاکنون، من از کسی از دولت فدرال راه حلی پیشنهاد نکرده ام.” “آنها فقط کمی دست های خود را شسته اند و به من اجازه دادند تا آن را بفهمم.”

اگرچه GAC به دلایل حفظ حریم خصوصی در مورد پرونده های کنسولی فردی اظهار نظر نمی کند، CBC News به طور کلی از GAC پرسید که اگر کانادایی ها به دلایل ضروری و ضروری شخصی نیاز به انتقال وجه به روسیه یا از روسیه دارند، اکنون که انتقال SWIFT امکان پذیر نیست، چه کاری باید انجام دهند.

گرانتلی فرانکلین، سخنگوی GAC گفت: «تحریم‌های کانادا، تعاملاتی را که کانادایی‌ها در خارج از کشور و افراد در کانادا می‌توانند با افراد و نهادهای فهرست‌شده داشته باشند، ممنوع می‌کند.

هدف تحریم‌های ما اعمال فشار بر بازیگران خارجی است، نه بر کانادایی‌ها. Global Affairs Canada مشاوره حقوقی به مردم ارائه نمی‌کند.»

پس از مداخله نماینده خود، برونیوس نامه ای دریافت کرد که تأیید می کرد ارسال نفقه برای فرزندان کانادایی خود در روسیه برای او ممنوع نیست. اما مشخص نیست که GAC چگونه از او انتظار دارد این پرداخت ها را انجام دهد.

برخلاف دیگرانی که دارایی‌های خانواده‌شان توسط مقامات کانادا مسدود شده است، او نمی‌تواند برای دریافت مجوز وزارتخانه برای جریان یافتن سرمایه‌اش درخواست دهد.

برونیوس گفت: “این یک موقعیت Catch-22 است. اگر ممنوع بود به من کمک می کردند، اما چون “غیر ممنوع” است، نمی توانند به من کمک کنند.”

ممکن است پرداخت نفقه کودک به کسی در روسیه ممنوع نباشد، اما تا زمانی که شبکه های مالی قطع شده باشند، انجام آن عملا غیرممکن شده است.

برونیوس پشتکار داشت. او راهی پیدا کرده است – حداقل در حال حاضر – برای دریافت پول به همسر سابق و فرزندانش.

با این حال، او نمی‌خواهد نحوه انجام این کار را فاش کند. او می ترسد که دولت کانادا هم آن شیر آب را ببندد.