ترودو از رفع سردرگمی در ارتباط با اتهامات دخالت چین خودداری می کند

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید بهترین اطلاعاتی را که هنگام گفتن گزارشی در مورد توطئه دولت چین برای هدف قرار دادن نمایندگان مجلس به کانادا داشت، با وجود اطلاعاتی که برعکس بود، هرگز خارج از سرویس اطلاعاتی امنیتی کانادا به اشتراک گذاشته بود.

اما در یک کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه، نخست وزیر از پاسخ به سؤالات در مورد اینکه نارسایی ارتباطی در دولتش ریشه دارد، خودداری کرد.

او گفت: «من بهترین اطلاعاتی را که در آن زمان داشتم به اشتراک گذاشتم.

دولت با پرسش‌هایی در مورد نحوه رسیدگی به گزارش‌های اطلاعاتی مربوط به توطئه دولت چین برای هدف قرار دادن نمایندگان پارلمان در پی تحقیقات Globe and Mail مواجه شده است.

روز دوشنبه، این روزنامه با استناد به یک سند فوق محرمانه CSIS در سال 2021، مطلبی را منتشر کرد که می‌گفت آژانس اطلاعاتی چین به دنبال اطلاعاتی درباره بستگان یک نماینده پارلمان کانادا است که نامش فاش نشده است «که ممکن است در جمهوری خلق چین واقع شده باشند. [People’s Republic of China]برای تحریم های احتمالی بیشتر.”

گزارش شده است که یک منبع امنیت ملی به گلوب گفته است که نماینده ای که هدف قرار گرفته، مایکل چونگ، نماینده محافظه کار بوده و ژائو وی، یک دیپلمات چینی در کانادا، در حال کار بر روی این موضوع است.

روز چهارشنبه، ترودو گفت که اطلاعات مربوط به چونگ هرگز خارج از CSIS به اشتراک گذاشته نشده است.

او گفت: “ما پرسیدیم که این اطلاعات چه شد، آیا تا به حال از CSIS گزارش شده است؟ اینطور نبود.”

CSIS به این نتیجه رسید که این چیزی نیست که باید به سطح بالاتری ارتقا یابد زیرا به اندازه کافی نگرانی قابل توجهی ندارد.

تماشا | آیا کانادا باید دیپلمات های متهم به دخالت را اخراج کند؟

آیا کانادا باید دیپلمات های متهم به دخالت را اخراج کند؟

گزارش‌هایی که مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار در خارج از کشور توسط چین هدف قرار گرفتند، سؤالاتی را در مورد اینکه چرا دیپلمات متهم به مداخله از کانادا اخراج نشد، ایجاد کرده است. بعلاوه، لیبرال ها چگونه می خواهند حزب را احیا کنند؟

روز پنج‌شنبه، چونگ به مجلس عوام اطلاع داد که گزارش اطلاعاتی درباره این موضوع با بخش‌های مربوطه از جمله مشاور امنیت ملی و اطلاعات نخست‌وزیر در دفتر شورای خصوصی به اشتراک گذاشته شده است. او گفت که جودی توماس، مشاور فعلی امنیت ملی به او گفته است.

«این گزارش حاوی اطلاعاتی بود مبنی بر اینکه من و سایر نمایندگان مجلس مورد هدف قرار گرفته ایم [People’s Republic of China]،” او گفت.

ترودو روز جمعه گفت که سازمان های اطلاعاتی کانادا متشکل از متخصصانی هستند که در مورد جدی یا معتبر بودن یک تهدید و اقداماتی که باید انجام شود، ارزیابی می کنند.

او گفت: «آنها به روشی که احساس می کردند کار درستی بود، روند خود را طی کردند.

همچنین واضح است که اطلاعات هرگز به سطح سیاسی دفتر من، من یا حتی وزیر امنیت عمومی آن زمان نرسیده است.»

CSIS به درخواست CBC برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

درخواست از کانادا برای اخراج دیپلمات

چونگ از دولت خواسته است ژائو را اخراج کند و دولت را به ارسال سیگنال اشتباه به دشمنان خارجی با عدم اقدام سریعتر و قاطعانه تر در مورد مداخله خارجی متهم کرده است.

چونگ در جریان یک کمیته داغ گفت: «ما اساساً یک بیلبورد غول‌پیکر برای همه دولت‌های مستبد در سراسر جهان نصب می‌کنیم که می‌گوید ما برای فعالیت‌های تهدید مداخله خارجی در خاک کانادا که شهروندان کانادایی را هدف قرار می‌دهند، باز هستیم و شما می‌توانید این فعالیت‌ها را بدون عواقب انجام دهید.» جلسه پنجشنبه

ملانی جولی، وزیر امور خارجه چین گفت که دولت سفیر چین را احضار کرده و در حال بررسی عواقب آن است.

ترودو روز جمعه گفت که در «موقع» تصمیم گیری خواهد شد.