ترودو از گزارش‌هایی که هکرهای طرفدار روسیه وب‌سایت PMO را خراب کرده‌اند، طفره می‌رود

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید هکرهای طرفدار روسیه که اعتبار آفلاین کردن وب‌سایت دفتر او را می‌گیرند، منصرف نخواهد شد.

برای چند ساعت سه شنبه، سایت PMO در حال بارگیری نبود. وب سایت سنا مشکلات روز دوشنبه خود را تجربه کرد.

یک گروه هکر طرفدار روسیه اعتبار هر دو حمله را به عهده گرفته است زیرا کانادا میزبان دیدار دنیس شمیحال نخست وزیر اوکراین است.

ترودو در یک کنفرانس خبری مشترک با شمیحال گفت: «این غیرمعمول نیست که هکرهای روسی کشورها را هدف قرار دهند، زیرا آنها حمایت ثابت خود را از اوکراین نشان می دهند… بنابراین زمان تعجب آور نیست».

اما در صورتی که کسی تعجب کند، روسیه قادر است یک صفحه وب رسمی دولت کانادا را برای چند ساعت از بین ببرد، به هیچ وجه ما را از حمایت تزلزل ناپذیر ما از اوکراین منصرف نخواهد کرد.

آژانسی که بر امنیت سایبری دولت فدرال نظارت دارد، شدت این حمله را کم اهمیت جلوه داد.

رابین هاوکو، سخنگوی سازمان امنیت ارتباطات، در ایمیلی گفت: «در حالی که این حوادث توجه را به خود جلب می‌کند، اما تأثیر بسیار کمی بر سیستم‌های تحت تأثیر قرار می‌دهند».

CSE و مرکز کانادایی آن برای امنیت سایبری مشاهده کرده‌اند که مشاهده حملات انکار خدمات توزیع شده (DDoS) علیه کشورهای میزبان بازدید مقامات دولتی اوکراین غیرمعمول نیست.

هاکو گفت که دولت کانادا، “مانند هر سازمان دولتی و بخش خصوصی دیگر در جهان” هدف تهدیدات سایبری مداوم است و در حال همکاری با سایر بخش‌ها است تا اطمینان حاصل کند که سیستم‌ها و ابزارهایی برای نظارت، شناسایی و بررسی تهدیدات احتمالی وجود دارد. و برای خنثی کردن تهدیدها در صورت وقوع.”

CSE نسبت به اقدام تلافی جویانه هکرهای همسو با روسیه هشدار داد

در اوایل سال جاری، این آژانس خواستار “افزایش وضعیت هوشیاری” در برابر تهدید حملات سایبری تلافی جویانه توسط هکرهای همسو با روسیه شد.

این هشدار تنها چند ساعت پس از آن صادر شد که اتاوا قول داد به اوکراین چهار تانک اصلی نبرد لئوپارد 2 A4 بدهد و پس از دیگری گروه جرایم سایبری همسو با روسیه متعهد شد که به دنبال کشورهایی باشد که از اوکراین در جنگ جاری حمایت می کنند.

آلمان اخیراً حمله DDoS خود را توسط هکرها که سایت‌ها و فرودگاه‌های دولتی را هدف قرار می‌دهند، تجربه کرده است.

آژانس امنیتی آن کشور، BSI، گفت که برخی از اهداف بخش مالی نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند، اما این حملات تأثیر کمی داشته است.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، هشدار داد که کشورش با “خطر عظیم” ناشی از خرابکاری روسیه مواجه است.

او در ماه فوریه گفت: «نگرانی های امنیت سایبری با جنگ تشدید شده است. حملات هکرهای طرفدار روسیه افزایش یافته است.

مسکو انجام این عملیات هک را رد کرد.