ترودو: تصمیم در مورد دیپلمات چینی “بسیار بسیار دقیق” گرفته شده است

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید هرگونه تصمیم برای اخراج یک دیپلمات چینی به دلیل تلاش‌های ادعایی برای تهدید یک نماینده محافظه‌کار «بسیار بسیار دقیق» گرفته می‌شود.

ترودو می‌گوید که دولت او باید واکنش‌های احتمالی چین را در نظر بگیرد و چه معنایی برای امنیت کانادایی‌ها و رونق این کشور دارد.

ترودو در گفتگو با خبرنگاران در لندن گفت: «این یک سؤال جدی و مهم است.

این تصمیمی است که نباید ساده گرفته شود و وزیر امور خارجه با دقت به این موضوع متمایل شده است.»

سخنان ترودو در روز یکشنبه منعکس کننده پاسخ ملانی جولی وزیر امور خارجه به سؤالات در مورد مداخله خارجی در مصاحبه ای بود که پخش شد. رزماری بارتون زنده. جولی به خبرنگار سیاسی ارشد CBC گفت که در حال سنجش عواقب این اقدام است.

“در مورد است [Chong]اما این به منافع کشور نیز مربوط می شود و من به عنوان وزیر خارجه باید مطمئن شوم که این تصمیم درست است. و این تصمیم درستی خواهد بود.” او افزود که “همه گزینه ها روی میز هستند.”

جولی گفت که کانادا از بازداشت مایکل کوریگ و مایکل اسپاور آموخته است که چین می‌تواند به گونه‌ای واکنش نشان دهد که بر کانادا در سطوح مختلف، از اقتصادی گرفته تا کنسولی، تأثیر منفی بگذارد.

تماشا | سوال در مورد اخراج یک دیپلمات چینی:

آیا کانادا باید دیپلمات چینی متهم به هدف قرار دادن مایکل چونگ را اخراج کند؟

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، پس از گزارش‌هایی مبنی بر هدف قرار گرفتن او و خانواده‌اش توسط چین و یکی از دیپلمات‌هایش در تورنتو، خواستار توضیح و اقدامی است. بعلاوه، لیبرال ها چگونه می خواهند حزب را احیا کنند؟

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، تنها هفته گذشته پس از گزارشی در این مورد کشف کرد گلوب و میل که CSIS در سال 2021 اطلاعاتی داشت مبنی بر اینکه دولت چین به دنبال راه هایی برای ارعاب او و خانواده بزرگش در هنگ کنگ است.

چونگ از طرحی در مجلس عوام حمایت کرده بود که رفتار پکن با مسلمانان اویغور در چین را نسل کشی می خواند.

ترودو گفته است که CSIS به هیچ کس خارج از سازمان جاسوسی درباره این تهدیدها چیزی نگفته است، اما چونگ گفته است که به او گفته شده که مشاور امنیت ملی از این اطلاعات مطلع بوده است.

ترودو می گوید که CSIS اکنون دستورالعملی دارد که هر گونه اطلاعاتی را به بالاترین سطوح ارتقا می دهد، حتی اگر جزئی به نظر برسد.

“آیا این بدان معناست که هر تهدید احتمالی روی میز من خواهد نشست؟ نه لزوما، اما به این معنی است که وزرا و کارمندان ارشد دولتی باید بر روی آن ارزیابی شوند و هر چیزی که معتبر تلقی شود، ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.” ترودو گفت.

“قبلاً دستورالعملی در این مورد وجود نداشت.”

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار در روز چهارشنبه، 3 مه 2023، در هنگام پرسش در پارلمان هیل در اتاوا برمی‌خیزد.
مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، روز چهارشنبه در جلسه پرسش در پارلمان هیل در اتاوا برمی‌خیزد. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

افشاگری در مورد چونگ آخرین مورد از یک رشته مداخله خارجی است که ادعا می‌شود دولت چین در سال‌های اخیر در کانادا انجام داده است، از جمله تلاش‌ها برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات فدرال 2019 و 2021.

همه احزاب سیاسی توافق کرده‌اند که هرگونه تلاش برای مداخله بر نتیجه نهایی آن انتخابات تأثیری نداشته است، اما ترودو گزارشگر ویژه‌ای را منصوب کرده است تا درباره آنچه اتفاق افتاده است و اینکه کانادا چگونه واکنش نشان می‌دهد و باید واکنش نشان دهد.

فرماندار کل سابق دیوید جانستون که به این سمت منصوب شد، قرار است در سه هفته آینده تصمیم بگیرد که آیا تحقیقات عمومی لازم است یا خیر و همه یافته های خود را تا پاییز گزارش دهد.

محافظه کاران و NDP می خواهند مستقیماً به یک تحقیق عمومی بروند.

چین همه آن را تکذیب می کند، از جمله ادعاهایی مبنی بر اینکه یکی از دیپلمات های مستقر در تورنتو تلاش کرده یک کمپین ارعاب را علیه چونگ و خانواده اش آغاز کند.